Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci zaplatí za dobití elektromobilu kartou, Češi musí vystačit s mobilem

V podstatě za všechno související s provozem auta můžeme zaplatit platební kartou. Výjimkou je elektřina do elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic. Na ně uživatel potřebuje čip nebo kartu. Němci už schválili změnu, v Česku provozovatelé s touto možností příliš nepočítají a spoléhají na to, že zákazníci budou platit mobilem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Platba pomocí čipu či speciální karty nebo aplikace v mobilu dává smysl, protože je možné si zvolit tarif a tím i cenu za kilowatthodinu, které řidiči auta vyhovují. Na druhou stranu proti benzinu či naftě jde o anomálii, která je jednou z komplikací pro rozvoj elektromobility. Síť dobíjecích stanic ještě zdaleka není dostačující, a ještě sledovat, jestli nabíječka, kolem které jedeme, přijímá zrovna můj čip či kartu, je přece jen trochu obtěžující. Představte si, že byste při delších cestách mohli tankovat třeba jen u jednoho řetězce benzinových pump. Automobilky se proto snaží do „své“ karty integrovat co nejvíc dobíjecích stanic.

V Německu schválila spolková vláda pro provozovatele dobíjecích stanic povinnost umožnit placení běžnou platební kartou. Nařízení má začít platit od poloviny roku 2023 pro všechny nově postavené stanice (psali jsme zde). Chystá se něco takového i v Česku?

„O této metodě placení se již dlouze diskutuje jako o snadnějším řešení, ale zdánlivě snadná cesta má svá úskalí,“ říká Vojtěch Fried, manažer pro elektromobilitu společnosti Pražská energetika (PRE). „Tento mechanismus nenabízíme a myslíme si, že pro to existují pochopitelné důvody,“ souhlasí s ním Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Úskalí vidí provozovatelé hned v několika oblastech. První je technika. Jedná se zkrátka o další technologický prvek na dobíjecí stanci, který zvyšuje pravděpodobnost poruchy. U bezobslužných zařízení, jako jsou dobíjecí stanice, platí pravidlo, čím jednodušší zařízení je, tím menší je pravděpodobnost poruchy. „Do některých menších stanic může být problém čtečku zakomponovat,“ přidává Tomáš Chmelík. Kromě toho dobíjecí stanice jsou certifikovaná zařízení, a je třeba zajistit, aby i platební terminál byl certifikovaný prvek.

„Druhý důvod je praktický, protože není možné, aby na stanici byla instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení, naráží to na stejné technické obtíže a zároveň klade nároky na údržbu a provoz. Účtenky lze zasílat e-mailem, ale v tu chvíli musí zákazník do naší aplikace vložit e-mailovou adresu, což je zhruba podobně náročné jako přes aplikaci zaplatit online,“ popisuje Chmelík.

Stanice vybavená podobným zařízením je podle názoru ČEZ náchylnější na vandalismus, zneužití a zvyšuje nároky na dohled, servisní zásahy a podobně. Řada stojanů nemá v dosahu obsluhu a je umístěna zcela samostatně třeba na parkovištích. Sečteno a podtrženo - další investice a provozní náklady na fungování by provozovatelé promítli do ceny za službu.

„V neposlední řadě je třeba říct, jak vnímáme poptávku zákazníků a budoucí obslužné kanály. Je jasným trendem cesta od karet, čipů a jiných nosičů jde směrem k aplikacím v mobilním telefonu. I platební karty se nám postupně přesouvají do mobilních telefonů,“ popisuje Fried.

PRE proto dává přednost variantě platební brány v mobilním telefonu. „Platební terminály nám přijdou jako dobrá technologie, ale pouze na vybraných místech, kde můžeme zajistit 100% funkčnost a vyšší provoz dokáže jednotlivým zákazníkům zajistit minimální dopad do koncové ceny za dobíjení,“ uzavírá Vojtěch Fried. Totéž platí i u dobíjecích stanic ČEZ. Zákazník má možnost jednorázově zaplatit s využitím mobilní aplikace FUTUR/E/GO. Za konkrétní dobití zaplatí svojí platební kartou přes platební bránu v aplikaci a obdrží účtenku e-mailem.

„V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí. Do budoucna očekáváme další pokrok, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ uzavírá Tomáš Chmelík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...