Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Němci zaplatí za dobití elektromobilu kartou, Češi musí vystačit s mobilem

V podstatě za všechno související s provozem auta můžeme zaplatit platební kartou. Výjimkou je elektřina do elektromobilů u veřejných dobíjecích stanic. Na ně uživatel potřebuje čip nebo kartu. Němci už schválili změnu, v Česku provozovatelé s touto možností příliš nepočítají a spoléhají na to, že zákazníci budou platit mobilem.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Platba pomocí čipu či speciální karty nebo aplikace v mobilu dává smysl, protože je možné si zvolit tarif a tím i cenu za kilowatthodinu, které řidiči auta vyhovují. Na druhou stranu proti benzinu či naftě jde o anomálii, která je jednou z komplikací pro rozvoj elektromobility. Síť dobíjecích stanic ještě zdaleka není dostačující, a ještě sledovat, jestli nabíječka, kolem které jedeme, přijímá zrovna můj čip či kartu, je přece jen trochu obtěžující. Představte si, že byste při delších cestách mohli tankovat třeba jen u jednoho řetězce benzinových pump. Automobilky se proto snaží do „své“ karty integrovat co nejvíc dobíjecích stanic.

V Německu schválila spolková vláda pro provozovatele dobíjecích stanic povinnost umožnit placení běžnou platební kartou. Nařízení má začít platit od poloviny roku 2023 pro všechny nově postavené stanice (psali jsme zde). Chystá se něco takového i v Česku?

„O této metodě placení se již dlouze diskutuje jako o snadnějším řešení, ale zdánlivě snadná cesta má svá úskalí,“ říká Vojtěch Fried, manažer pro elektromobilitu společnosti Pražská energetika (PRE). „Tento mechanismus nenabízíme a myslíme si, že pro to existují pochopitelné důvody,“ souhlasí s ním Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Úskalí vidí provozovatelé hned v několika oblastech. První je technika. Jedná se zkrátka o další technologický prvek na dobíjecí stanci, který zvyšuje pravděpodobnost poruchy. U bezobslužných zařízení, jako jsou dobíjecí stanice, platí pravidlo, čím jednodušší zařízení je, tím menší je pravděpodobnost poruchy. „Do některých menších stanic může být problém čtečku zakomponovat,“ přidává Tomáš Chmelík. Kromě toho dobíjecí stanice jsou certifikovaná zařízení, a je třeba zajistit, aby i platební terminál byl certifikovaný prvek.

„Druhý důvod je praktický, protože není možné, aby na stanici byla instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení, naráží to na stejné technické obtíže a zároveň klade nároky na údržbu a provoz. Účtenky lze zasílat e-mailem, ale v tu chvíli musí zákazník do naší aplikace vložit e-mailovou adresu, což je zhruba podobně náročné jako přes aplikaci zaplatit online,“ popisuje Chmelík.

Stanice vybavená podobným zařízením je podle názoru ČEZ náchylnější na vandalismus, zneužití a zvyšuje nároky na dohled, servisní zásahy a podobně. Řada stojanů nemá v dosahu obsluhu a je umístěna zcela samostatně třeba na parkovištích. Sečteno a podtrženo - další investice a provozní náklady na fungování by provozovatelé promítli do ceny za službu.

„V neposlední řadě je třeba říct, jak vnímáme poptávku zákazníků a budoucí obslužné kanály. Je jasným trendem cesta od karet, čipů a jiných nosičů jde směrem k aplikacím v mobilním telefonu. I platební karty se nám postupně přesouvají do mobilních telefonů,“ popisuje Fried.

PRE proto dává přednost variantě platební brány v mobilním telefonu. „Platební terminály nám přijdou jako dobrá technologie, ale pouze na vybraných místech, kde můžeme zajistit 100% funkčnost a vyšší provoz dokáže jednotlivým zákazníkům zajistit minimální dopad do koncové ceny za dobíjení,“ uzavírá Vojtěch Fried. Totéž platí i u dobíjecích stanic ČEZ. Zákazník má možnost jednorázově zaplatit s využitím mobilní aplikace FUTUR/E/GO. Za konkrétní dobití zaplatí svojí platební kartou přes platební bránu v aplikaci a obdrží účtenku e-mailem.

„V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí. Do budoucna očekáváme další pokrok, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ uzavírá Tomáš Chmelík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...