Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha má nové elektropumpy. Fronty u nich zatím určitě nebudou

  17:17aktualizováno  17:17
Za letošek přibyly do českého registru aut zatím tři elektromobily. V Praze jsou pro ně připravené dvě nové zásuvky. Nával u nich asi nebude, počty elektromobilů se v ČR počítají na desítky.

Další nabíječky pro elektrovozidla otevřela v garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most Pražská energetika. Prvních šest měsíců bude nabíjení zdarma.

Zadarmo nabíjet své elektroauto mohou majitelé elektromobilů už od loňska v Praze třeba v Letňanech u servisu Fastbox.

Kromě dvou nabíječek v garážích pražských obchodních center Chodov a Černý Most stojí třetí stanice v centru energetického poradenství PRE. "Jejich počet se ještě do konce letošního roku několikanásobně rozroste," slibuje Petr Hulinský, předseda dozorčí rady PRE.

Nabít auto bude možné třeba v parkovacím domě Slovan mezi Hlavním nádražím a budovou Státní opery Praha přímo u magistrály nebo na parkovišti v ulici Hradební v Praze 1. Další nabíjecí stanice plánuje PRE postavit společně s městskými částmi v každém pražském obvodě, a v druhé polovině roku také na parkovištích v centru města, u sportovních areálů a na záchytných parkovištích na okraji Prahy.

"Elektrovozidla, jako jsou zejména skútry a kola, jsou v současnosti běžně dostupná, a v podstatě pro každého dosažitelná. Hodí se nejen na cesty do zaměstnání či krátké projížďky po městě, ale také k relaxaci. Jsou navíc pozitivním řešením, jak zlepšit kvalitu ovzduší a zároveň snížit hluk, což trápí Prahu stejně jako jiné evropské metropole," uvedl Petr Hulinský.

elektromobil záchranář

Autem na elektřinu jezdí i pražská záchranka - čtěte ZDE

"Víme, že se přední automobilky chystají letos a zejména v dalších letech uvést na trh zcela nové modely elektromobilů. Chceme jejich majitelům v hlavním městě poskytnout dokonalý servis pro dobíjení,“ vysvětlil tiskový mluvčí PRE Petr Holubec.

Veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily fungují již například v Brně (Vaňkovka), jednu z vůbec prvních v Česku otevřeli v dubnu 2007 v Desné na Jablonecku. Po českých silnicích jezdí již několik desítek elektromobilů. Energetická společnost ČEZ nedávno oznámila, že se chystá během příštích dvou let uvést do provozu 60 až 70 elektromobilů ve spolupráci s firmou Peugeot. S automobilkou Mercedes-Benz zase navázala spolupráci v oblasti elektromobilů společnost E.ON.

Vlastní elektromobil v současnosti chystá většina automobilek včetně tuzemské Škody Auto, která chce letos v rámci testů vyjet s Octavií na elektrický pohon. Na trhu již je například italský elektromobil Tazzari, Peugeot nabídne elektromobil iON, Mercedes má elektrický Smart a Opel přijímá objednávky na model Ampera. Za celý loňský rok přibylo podle statistik Svazu dovozců automobilů do českého registru šest elektroaut, čtyři z nich jsou smarty, jak se s nimi jezdí čtěte ZDE.

Největším problémem elektromobilů je jejich dojezd, prozatím málo z nich ujede na jedno nabití výrazně víc než nějakých 100-150 kilometrů. Nabíjení navíc trvá mnohem déle než doplnění klasického paliva. Plné nabití se počítá na hodiny.

Dlouhodobě jezdí s elektroauty především nadšenci. Pro běžného uživatele jsou běžně použitelné jen pro městské pojížďky.

Samotné nabíjecí stanice dodala PRE společnost Ensto, jež má s jejich výrobou a provozem bohaté zkušenosti ze severských zemí, především z Finska a Norska. Tam jich mají lidé k dispozici stovky. Právě otevřené stanice jsou zatím vybaveny takzvaným pomalým dobíjením 230 V/16 A. PRE však v brzké době počítá s jejich modernizací, aby bylo možné rychlé dobíjení 400 V/32 A.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.