Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naděje pro hybridy: turbínový motor vyrobí energii efektivně

Motor z dílen Michiganské státní univerzity nenahradí běžné spalovací motory, je určen pro hybridní auta. Má vysokou účinnost, nízké emise, je lehký a má být levný. Jeho cesta do aut ale bude ještě dlouhá.

Wave Disc Engine | foto: Michigan State University

Univerzita dostala na vývoj motoru grant ve výši 2,5 milionu dolarů od amerického ministerstva energetiky, aby vědci vytvořili prototyp, který podstoupí praktické zkoušky. Na vývoji motoru se podíleli i výzkumníci z Varšavské univerzity.

Diskový motor využívá pro zážeh tlakovou vlnu a má oproti konvenčním motorům méně pohyblivých částí. V originále se motor jmenuje Wave Disc Generator (WDG) a patří mezi turbínové motory. Využívá tlak expandujících plynů na lopatky oběžného kola rotoru.

Výzkumný tým předvedl prototyp motoru grantové komisi amerického ministerstva energetiky v březnu a počítá, že do konce roku bude mít připravenu produkční verzi motoru s výkonem 25 kW. Ta by již mohla do sériové výroby. Přesto nelze očekávat, že se diskový motor-generátor objeví v autech už během příštího roku.

Princip motoru je jednoduchý. Má tvar disku, v kterém je turbína s esovitě prohnutými lopatkami. Palivo se vzduchem přichází ze středu, na obvodu jsou pak dva výfukové kanály. Jakmile se směs paliva a vzduchu pootočením rotoru dostane do uzavřené části komory, vzroste tlak a vznikne rázová vlna. Ta následně natlakovanou směs paliva zažehne a dalším pootočením rotoru se plyny dostanou do výfukového kanálu, kterým plyny opustí vysokou rychlostí motor a zachovají tak jeho pohyb.

Podle výzkumného týmu motor dokáže přeměnit až 60 procent paliva na energii, u konvenčních pístových motorů je to přitom jen okolo patnácti procent. S tím souvisí i výrazně nižší emise – podle autorů jsou až o devadesát procent nižší. Výhodou diskového motoru je absence mnoha pohyblivých částí, které má klasický pohon automobilů, snižuje se tak ztrátové tření. Motor nemá písty, ventily a s nimi související rozvody a není zde ani převodovka nebo kliková hřídel. Na vysoké účinnosti se výrazně podílí i optimalizovaný tvar kanálů mezi lopatkami rotoru.

Na druhou stranu se u takového motoru mnohem obtížněji regulují otáčky. I z tohoto důvodu má být motor určen jako generátor elektrické energie pro hybridní automobily, nikoliv pro přímý pohon jako je tomu u konvenčních pohonných jednotek. Kombinace elektrického pohonu se spalovacím generátorem elektrické energie je navíc dnes často zmiňovaný a (do budoucna) preferovaný způsob pohonu hybridních automobilů.

Současně prodávané hybridy, jako je třeba Toyota Prius, totiž kombinují elektrický pohon a tradiční pístový motor. Oba motory jsou ale spojené s převodovkou a pohání přímo kola. S ohledem na malou kapacitu baterií tak současné hybridní auto stále po většinu jízdy používá k pohonu konvenční pohonný řetězec.

Kombinací elektrického motoru a diskového generátoru WDG by tak odpadla část pohonného ústrojí, čímž by se snížila hmotnost celého auta. Podle výzkumného týmu by se mohlo ušetřit až 500 kilogramů, což rozhodně není zanedbatelná hodnota.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...