Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje pro ropu: auto na benzinové výpary

aktualizováno 
Auto, které umí uhánět 225 kilometrů v hodině a přitom vystačí s 2,7 litry benzinu na stokilometrovou vyjížďku, už nejezdí jen na stránkách vědeckofantastických románů. Právě takovou dietní tříkolku postavil a chce vyrábět americký vynálezce George Parker.

Alé | foto: Fuel Vapor Technologies

O tom, že pístové spalovací motory jsou na konci svých vývojových možností, se už mluví pěkných pár desítek let. A výrobci aut, místo aby to uznali a pokorně přešli na produkci elektromobilů, dále tvrdohlavě vyvíjejí modernější a modernější vstřikování, řídicí elektroniku a přeplňování.

Ale počet aut na zeměkouli bohužel roste rychleji, než klesá jejich průměrná spotřeba, a zásoby ropy se stále ztenčují. Ekologové varují, ropní šejkové si dál mastí kapsy a bojkotují vývoj alternativních paliv, přesto se očekávaný zázrak stále nestal a světová ekonomika dál tlačí plynový pedál spotřeby ropy k podlaze.

Jedna z možných cest, jak trochu zpomalit drancování ropných zásob, se nedávno otevřela ve Spojených Státech. Jistý George Parker pracoval 15 let na spalovacím motoru, poháněném odpařeným benzinem.

Tento vysoce výbušný plyn má proti tekuté formě benzinu zásadní výhodu – lze jej míchat se vzduchem až v poměru 20:1. Na takto chudou směs by klasický zážehový motor ani nenastartoval – dnešní moderní benziňáky pracují s poměrem 14,7:1.

Pokusy se sériovou výrobou motorů na chudou směs – i čeští motoristé znají Toyotu Carinu E 2.0i 16V – ztroskotaly na neplnění emisních limitů; spalování chudé směsi totiž vede k vysoké produkci oxidů dusíku.

Tímto neduhem Parkerův automobil netrpí. Tříkolka, nazvaná "alé“ (od slova alay) bez problémů plní americkou normu Super Low Emission Vehicle, a nepotřebuje k tomu ani katalyzátor! To je však pouze jediná z mnoha výhod.

Hned tou další je na dnešní poměry neuvěřitelně nízká spotřeba paliva – v kombinovaném cyklu pouhých 2,6 l amerického nízkooktanového regularu na 100 km. Jistě, podobnými hodnotami se chlubí lecjaký experimentální vozík, ovšem pod táhlou laminátovou budou lehkého dvoumístného vozíku bije výkonné srdce nefalšovaného zážehového čtyřválce Honda 1,5 l VTEC SOHC, dokonce s přeplňováním.

Ten vyvíjí poctivých 180 koní a akceleruje z nuly na 96 km/h za méně než 5 vteřin. Převodovka je volitelně bezestupňová variátorová, pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová samočinná. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 225 km/h.

Tříkolová koncepce byla zvolena nejen kvůli snížení jízdní odporů, ale i kvůli jízdním vlastnostem. Přední kola nejen zatáčejí, ale také pohánějí, dvojitá příčná ramena s nastavitelným pérováním push-rod odolávají příčnému zrychlení až 1,7 G, zadní letmo uložené kolo má také proměnlivou charakteristiku pružení.

Ambice potvrzuje i hřebenové řízení z Porsche 911 s 2,25 otáčky mezi rejdy a větrané a vybrušované brzdové kotouče o průměru 12,1“. Dynamická tříkolka měří 4,42 m, váží 635 kg a stojí na 17“ kolech. Nádrž na 38 litrů vystačí na naprosto dostatečný dojezd.

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.