Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádherný jaguar má systém z formule 1. Vystřelí jak z praku

aktualizováno 
Nové sportovní kupé od Jaguaru má povedený design, zajímavý hybridní systém pod kapotou a impozantní jízdní výkony. Model C-X16 má jen jediný nedostatek: je to zatím jen studie. Je ale velmi pravděpodobné, že něco podobného tradiční značka brzy začne prodávat.

Jaguar C-X16 | foto: Jaguar

Inspiraci ve Formuli 1 hledal Jaguar u systému KERS. Ten rekuperuje elektrickou energii při brzdění a následně ji lze využít po krátkou dobu jako výrazný doping motoru. U Jaguaru C-X16 to funguje úplně stejně. Benzinový motor doplňuje elektrický agregát, kterému dodávají energii li-ion akumulátory s kapacitou 1,6 kWh. Energii sbírají akumulátory při brzdění a jakmile jsou dobité, může je elektromotor využít pro doplnění výkonu spalovacího motoru.

Jaguar C-X16

Elektromotor tak může krátkodobě dodat až 95 koní. Sice jen maximálně na deset sekund, ale i to výrazně pomůže akceleraci. O možnosti využití nastřádané energie informuje řidiče displej na palubní desce a aktivaci elektromotoru provede stiskem tlačítka. Elektromotor pak dokáže pohánět auto i sám, a to až do rychlosti 80 kilometrů v hodině, ale výrobce zatím neuvádí na jak dlouho. Ani se přímo nezmiňuje o možnosti dobíjení akumulátorů ze sítě.

Ovšem i bez přídavného elektromotoru má nový jaguar výkonu na rozdávání. Zcela nový třílitrový šestiválec konstrukčně vychází z již vyráběného osmiválce AJ-V8. Dopuje ho kompresor a jeho výkon 280 kW (450 Nm) by byl sám o sobě dostatečný. Krátkodobě s elektromotorem tak má auto pod kapotou až 350 kW. Tomu pak odpovídají jízdní výkony, které jsou vynikající: z nuly na sto za 4,4 sekundy a maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Dodejme, že koncept využívá automatickou osmistupňovou převodovku.

Jaguar C-X16

Studie C-X16 má hliníkovou karoserii, takže nepřekvapí relativně nízká hmotnost 1 600 kg. Auto není příliš velké, na délku měří 4,45 metru, je široké 2,05 metru a vysoké jen 1,3 metru. Výrobce se chlubí ideálním rozložením hmotnosti auta na obě nápravy v poměru 50 : 50.

Design se návrhářům pod vedením šéfdesignéra Iana Calluma rozhodně povedl. Navazuje na již prodávané modely, je elegantní a dravý zároveň a hlavně nepřekypuje futuristickými detaily, jak je u studií často obvyklé. Snad jedinou výstředností je do boku vyklápěcí zadní okno nad kufrem (i když v tomto případě je to spíš jen kufříček). A i to je detail, který si lze představit u sériového auta. Přední části dominuje masivní otvor chladiče, který se inspiroval u sportovních modelů jaguarů z padesátých a šedesátých let minulého století. Z jejich odkazu vychází i protažené přední světlomety.

Jaguar C-X16

Přijatelnou sériovou podobu má i vnitřek novinky. Je sice vyveden v agresivní červené barvě, ovšem i ta by si jistě našla své zákazníky. Interiér je poměrně jednoduchý v detailech inspirovaný leteckým kokpitem a výrazně orientovaný na řidičské zážitky, nikoliv na maximální komfort. Sedadla jsou velmi tenká, palubní deska je nasměrována k řidiči a interiér je jen dvoumístný. Zajímavě řešené jsou dva průduchy klimatizace. Po vytopení či vychlazení interiéru se schovají a naopak. Bez zapnutého klíčku není většina přístrojů viditelná, aktivují se postupně po nastartování. Použité displeje jsou typu OLED, takže mají výborný jas i kontrast ve dne i v noci.

Pod novým indickým majitelem, automobilkou Tata, Jaguar zdá se prosperuje lépe než pod dřívější správou amerického Fordu. O nové modely je zájem, zlepšila se technická kvalita a nové studie budí zaslouženou pozornost. Nejblíže sériové výroby má být právě nejnověji představené malé kupé C-X16. Rozhodně bychom se ho měli dočkat dříve než futuristického supersportu C-X75 poháněného turbínou.

Pro blízké zahájení sériové výroby mluví design bez zbytečných výstřelků a rozumný koncept celého auta, které vhodně doplňuje výrobní program a má šanci uzmout část trhu německým konkurentům. Konkrétně můžeme nový model zařadit do kategorie sporťáků s cenou od 1,5 do dvou milionů korun. Přímým konkurentem by mělo být Porsche Cayman, v podobné cenové relaci pak lze najít hned několik kupé od BMW, Mercedesu nebo Audi. Dodejme, že vyšší model jaguaru – kupé XK, stojí od 2,2 milionu korun výše.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.