Jaguar C-X16

Jaguar C-X16 | foto: Jaguar

Nádherný jaguar má systém z formule 1. Vystřelí jak z praku

  • 33
Nové sportovní kupé od Jaguaru má povedený design, zajímavý hybridní systém pod kapotou a impozantní jízdní výkony. Model C-X16 má jen jediný nedostatek: je to zatím jen studie. Je ale velmi pravděpodobné, že něco podobného tradiční značka brzy začne prodávat.

Inspiraci ve Formuli 1 hledal Jaguar u systému KERS. Ten rekuperuje elektrickou energii při brzdění a následně ji lze využít po krátkou dobu jako výrazný doping motoru. U Jaguaru C-X16 to funguje úplně stejně. Benzinový motor doplňuje elektrický agregát, kterému dodávají energii li-ion akumulátory s kapacitou 1,6 kWh. Energii sbírají akumulátory při brzdění a jakmile jsou dobité, může je elektromotor využít pro doplnění výkonu spalovacího motoru.

Jaguar C-X16

Elektromotor tak může krátkodobě dodat až 95 koní. Sice jen maximálně na deset sekund, ale i to výrazně pomůže akceleraci. O možnosti využití nastřádané energie informuje řidiče displej na palubní desce a aktivaci elektromotoru provede stiskem tlačítka. Elektromotor pak dokáže pohánět auto i sám, a to až do rychlosti 80 kilometrů v hodině, ale výrobce zatím neuvádí na jak dlouho. Ani se přímo nezmiňuje o možnosti dobíjení akumulátorů ze sítě.

Ovšem i bez přídavného elektromotoru má nový jaguar výkonu na rozdávání. Zcela nový třílitrový šestiválec konstrukčně vychází z již vyráběného osmiválce AJ-V8. Dopuje ho kompresor a jeho výkon 280 kW (450 Nm) by byl sám o sobě dostatečný. Krátkodobě s elektromotorem tak má auto pod kapotou až 350 kW. Tomu pak odpovídají jízdní výkony, které jsou vynikající: z nuly na sto za 4,4 sekundy a maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Dodejme, že koncept využívá automatickou osmistupňovou převodovku.

Jaguar C-X16

Studie C-X16 má hliníkovou karoserii, takže nepřekvapí relativně nízká hmotnost 1 600 kg. Auto není příliš velké, na délku měří 4,45 metru, je široké 2,05 metru a vysoké jen 1,3 metru. Výrobce se chlubí ideálním rozložením hmotnosti auta na obě nápravy v poměru 50 : 50.

Design se návrhářům pod vedením šéfdesignéra Iana Calluma rozhodně povedl. Navazuje na již prodávané modely, je elegantní a dravý zároveň a hlavně nepřekypuje futuristickými detaily, jak je u studií často obvyklé. Snad jedinou výstředností je do boku vyklápěcí zadní okno nad kufrem (i když v tomto případě je to spíš jen kufříček). A i to je detail, který si lze představit u sériového auta. Přední části dominuje masivní otvor chladiče, který se inspiroval u sportovních modelů jaguarů z padesátých a šedesátých let minulého století. Z jejich odkazu vychází i protažené přední světlomety.

Jaguar C-X16

Přijatelnou sériovou podobu má i vnitřek novinky. Je sice vyveden v agresivní červené barvě, ovšem i ta by si jistě našla své zákazníky. Interiér je poměrně jednoduchý v detailech inspirovaný leteckým kokpitem a výrazně orientovaný na řidičské zážitky, nikoliv na maximální komfort. Sedadla jsou velmi tenká, palubní deska je nasměrována k řidiči a interiér je jen dvoumístný. Zajímavě řešené jsou dva průduchy klimatizace. Po vytopení či vychlazení interiéru se schovají a naopak. Bez zapnutého klíčku není většina přístrojů viditelná, aktivují se postupně po nastartování. Použité displeje jsou typu OLED, takže mají výborný jas i kontrast ve dne i v noci.

Pod novým indickým majitelem, automobilkou Tata, Jaguar zdá se prosperuje lépe než pod dřívější správou amerického Fordu. O nové modely je zájem, zlepšila se technická kvalita a nové studie budí zaslouženou pozornost. Nejblíže sériové výroby má být právě nejnověji představené malé kupé C-X16. Rozhodně bychom se ho měli dočkat dříve než futuristického supersportu C-X75 poháněného turbínou.

Pro blízké zahájení sériové výroby mluví design bez zbytečných výstřelků a rozumný koncept celého auta, které vhodně doplňuje výrobní program a má šanci uzmout část trhu německým konkurentům. Konkrétně můžeme nový model zařadit do kategorie sporťáků s cenou od 1,5 do dvou milionů korun. Přímým konkurentem by mělo být Porsche Cayman, v podobné cenové relaci pak lze najít hned několik kupé od BMW, Mercedesu nebo Audi. Dodejme, že vyšší model jaguaru – kupé XK, stojí od 2,2 milionu korun výše.