Pražští hasiči obdrželi ráno 17. června hlášení úniku plynu. Mohutný americký teréňák, upravený na spalování propan-butanu, kolem sebe šířil typický zápach. "Protože hrozil výbuch v zástavbě, auto jsme naložili a dovezli na planinu k oboře Hvězda, kde jsme nechali plyn samovolně uniknout. Pak jsme nádrž demontovali a propláchli vodou," hlásí hasiči.
Pokud je systém pohonu na LPG provedený správně, nebezpečný nehrozí, shodují se odborníci. "O takových autech slyším jednou za půl roku. Celkem to mohou být desítky případů v roce a vesměs jen u přestaveb na propan-butan. U aut na zemní plyn CNG jsem o takovém případu neslyšel," komentuje Radek Kislinger, soudní znalec v oboru požární ochrany a vrchní komisař generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
"Lidé si neuvědomují si, že součástky mají svou životnost," vysvětluje. Auto na plyn šetří peníze za palivo, ale je třeba úzkostlivěji dodržovat servisní plán.
"Tlaková zkouška platí deset let od data výroby, je to u naprosté většiny typů nádrží," uvádí technik pražského specialisty na LPG Neptun Harfa. K tomu je třeba s celým systémem jezdit pravidelně na revizi. "Ta se má provádět jednou za rok, nebo po deseti tisících kilometrech, opět záleží na typu zařízení," doplňuje mechanik.
Podle technika není obvyklé, aby nádrž začala unikat: "Je to klasická homologovaná tlaková nádoba, spíše začnou unikat spoje, různé armatury a podobně." S tím souhlasí i Radek Kislinger. Úniku plynu z pondělního rána mohlo pomoci i horko, které v těchto dnech dorazilo do Česka. Podle Kislingera nemusely různé pryžové komponenty odolat náporu tepla.
Nádrž se tedy mění po deseti letech za novou, stojí od dvou do osmi tisíc korun, ale k tomu je třeba připočíst nové ventily a armatury, které se podle odborníka ze servisu Neptun Harfa musí měnit také. Kovová nádrž prochází speciálními testy. "Nádrž je zkoušena tlakovou zkouškou na tlak 67 bar. Tlak při čerpání LPG je 10 bar," uvádí specializovaný web lpg.cz.
"Nejhorší jsou auta dovezená z ciziny, u kterých je nejasný původ a historie. Lidé také často zanedbávají servis." Největší průšvih jsou podle odborníka také domácí přestavby dělané na koleni.
Aut na plyn jezdí podle Kislingera stále víc, a tak četnost podobných případů roste. Pokud je systém v pořádku, odolá i při závažných nehodách. Kislinger popisuje případy, kdy takové auto hořelo, ale nádrž odolala. Hasiči musí v takových případech nádrž často chladit.
Radek Kislinger varuje před novou módou mezi majiteli plynových aut, kteří sundavají nálepky upozorňující, že auto jezdí na LPG. To může být pro záchranáře velmi nebezpečné.