Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci vyrobili znovu závodní motor legendární Tatry 603

  0:02aktualizováno  0:02
V areálu Kopřivnické automobilky Tatra se po více než čtyřiceti letech znovu rozburácel sportovní motor slavného vozu Tatra 603. Testovali jej na závody veteránů slavné postavy rally: Norové John Haugland a Arne Berg.

Tatrováčtí patrioti sestrojili podle torza původních plánů, fotografií a s přispěním vzpomínek pamětníků takzvaný ejektorový motor, kterých automobilka v šedesátých letech vyrobila jen několik kusů pro závodní monoposty.

Tatra 603 s ejektorovým motorem se v září zúčastní závodů veteránů v anglickém Goodwoodu - jde o závody série Revival.

Za volantem tatrovky se budou střídat dvě legendy rally: John Haugland a Arne Berg. Oba se také v pátek Kopřivnici zúčastnili testů.

Legendy motorsportu Arne Berg a John Haugland u Tatry 603 (zleva).

"Auto sedí skvěle, myslím, že motor je dobře připraven," komentoval první zážitky s novým motorem John Haugland. Proslulého jezdce znají především příznivci škodovek a pamětníci jeho úspěchů právě s tímto vozem.

Arne Berg je ředitelem závodní stáje Subaru Norge a šéfem světové extratřídy Petera Solberga.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

"Rozhodli jsme se, že ten motor znovu oživíme. Jenže jsme zjistili, že už nikde na světě asi žádný exemplář asi neexistuje. Proto jsme si ho museli ve spolupráci s firmou Ecorra vyrobit sami," říká majitel vozu Stanislav Hajdušek.

Sám také s tatrovkou obvykle závodí, avšak v Goodwoodu bude dělat slavnějším jezdcům spolu se svými bratry a dalšími členy týmu mechaniky.

"Nechci se chlubit, ale to, co se nám podařilo, ještě asi fanoušci v Goodwoodu neviděli a neslyšeli," řekl Hajdušek.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

Tatra 603 skutečně vypadá velmi dobře a co se týče zvuku, ten rozvibroval okna tatrováckých výrobních hal, které stojí poblíž polygonu.

"My už jsme v Goodwoodu byli před dvěma lety s jiným motorem a pořadatelé nás požádali, abychom přišli s něčím, co bude mít větší výkon a výraznější zvuk - myslím, že se to podařilo," dodal Hajdušek.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

Jeho otec kdysi s tatrovkami závodil a jeden z pamětníků také pomáhal s výrobou staronového motoru a přišel se podívat i na testování.

"To víte, všechno už si nepamatuji, vždyť je to přes čtyřicet let, ale myslím, že jsme vyrobili v rámci možností tentýž motor," řekl bývalý tatrovácký závodní jezdec Lubomír Rek, kterému je 86 let.

Goodwood Revival

Závody sportovních veteránů v anglickém Goodwoodu se letos konají od 17. do 19. září. Pořadatelé očekávají až 200 tisíc diváků. Před dvěma lety tady závodily takové legendy jako například Emerson Fitipaldi, Marc Surer, Jackey Oliver, Derek Bell, Henri Pescarolo, Stirling Moss a další hvězdy.

"Dělal jsem spolujezdce Adolfovi Veřmiřovskému a Aloisi Markovi. Byly i nějaké úspěchy," popsal Lubomír Rek skromně například první místo v kategorii zahraničních posádek na závodě Tour de Belgique v roce 1959.

Zavzpomínal na někdejší úspěchy a slávu kopřivnických osobních automobilů, když se díval na "svou" šest set trojku?

"To víte, že vzpomínky jsou," řekl. A nechtěl by si s vozem zazávodit nebo se v něm alespoň nechat svézt?

"Kdepak, já už se šetřím, nebudu pokoušet čerta, už mám roky. Ani jako šofér, ale ani coby spolujezdec - já bych se už do té sportovní sedačky asi nevešel."

Vítězslav Hinner z kopřivnické firmy Ecorra řekl, že už dříve podobný motor vyráběli, proto to bylo tentokrát jednodušší. "Pomohl nám starý plán motoru, nějaké fotografie a také vzpomínky pamětníků. Do půl roku byl motor hotov," řekl Hinner.

Líbí se vám renovovaná Tatra 603?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 1818
Ne 95




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.