Čoudívé dieselové motory v lenošivých náklaďácích a dodávkách jsou minulostí, odhady říkají, že se letos v Evropě prodá dokonce víc aut čerpajících naftu, než těch benzinových. Nejnovější ikonu řidičů, kterým pod kapotou brumlá vznětový agregát, postavila britská společnost JCB.
V polovině srpna v nadmořské výšce 1281 metrů dieselmax rozprášil letitý rekord speciálu Thermo King Streamliner, který se v roce 1973 rozjel na 379,413 kilometrů v hodině.
9,09 metru dlouhá žlutočerná raketa bez křídel váží 2700 kilogramů (včetně pilota), o pohon se starají dva 750koňové dvoustupňově přeplňované turbodiesely. Za pozornost stojí jejich chlazení, obstarávané 200 litry vody s kusy ledu.
Do kokpitu zasedl Andy Green, momentálně nejrychlejší řidič světa. 44letý podplukovník britského letectva už uháněl v autě pojmenovaném Thrust Ssc nadzvukových 1227,986 kilometrů v hodině.
Na solném jezeře v Utahu se diselmax rozjel na rychlost 563 kilometrů v hodině na 11 mílovém úseku (cca 18 km). Automobilová federace FIA ovšem uznává průměrnou rychlost. Rekord, pokud má být uznán předpokládá, že auto projede daný úsek v obou směrech.
23. srpna dosáhl dieselmax při první jízdě na rychlost 588,664 km/h, při zpáteční cestě se rozjel na 540,248 kilometrů v hodině. Komisaři poté z obou rychlostí spočetli průměrnou rychlost, která bude zapsána do Guinessovy knihy rekordů: 563,418 km/h (350,092 mil/h). Stavba rekordního speciálu vyšla JCB na 80 milionů liber.
Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály. Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, letos dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V červnu letošního roku speciály označené Audi R10 TDI pod vedením pilotů Franka Biely, Marco Wernera a Emanuele Pirra ovládly závod. Kromě prvního obsadil další dieselový speciál z Ingolstadtu ještě třetí příčku.
Audi R10 TDI vybavené dvanáctiválcem s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry stanovilo rekord závodu v počtu ujetých kilometru. Naftu čepovaly každých šestnáct 13,65 kilometrových kol, celkem jich vítězný monopost ujel 380.
Dieslemax v číslech |
|
motor |
2 x čtyřválcový pětilitr |
max. výkon |
560/750 kW/koní |
max. točivý moment |
1500 Nm |
délka x šířka x výška |
9091 x 1145 x 1337 mm |
rozvor |
5878 mm |