Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nafta se pořád vyplácí

aktualizováno 
Jak jezdit autem co nejlevněji? Tradiční otázka neztratila na aktuálnosti ani v situaci, kdy se ceny nejrozšířenějších pohonných hmot - hlavně benzinu a nafty, ale také propan-butanu - v Česku přiblížily na dosud nevídanou mez. Jednoznačně nejvýhodnější je zemní plyn, ale má zásadní handicap: v zemi ho lze tankovat jen u osmi veřejných stanic sedmi měst. Na zajímavosti neztrácí ani nafta, byť se cenou litru vyšplhala jen na zhruba dvoukorunový odstup od benzinu.
Jednoznačně nejvýhodnější je zemní plyn, ale zatím se motoristům nabízí jen v sedmi městech
"Co diesely ztratily na výhodnosti se zmenšením rozdílu mezi cenou benzinu a nafty, to moderní motory získávají s dalším snížením spotřeby a prodloužením servisních intervalů až na 15 tisíc kilometrů," říká Petr Svoboda, který se dieselům věnuje dlouhá desetiletí a má na Plzeňsku diesel-servis. "I tak ale trvám stále na svém: automobil s naftovým motorem se vyplatí jen řidiči, který jezdí hodně - ročně nejméně od 30 tisíc kilometrů výš. "Z orientačního porovnání výhodnosti provozu nových octavií na tradiční a alternativní paliva vyšel hned za nejvýhodnějším, leč málo rozšířeným zemním plynem jako druhý nejlepší lacinější diesel, zatímco jeho dražší verze se majitelům v dohledných časových a kilometrických horizontech nevyplácejí. Zato ovšem poskytují svezení, která umějí chytit za motoristické srdce. Zajímavý zůstává i propan-butan, který sice v absolutních číslech zaznamenal při loňských pohybech cen největší zdražení, ovšem jeho nejmodernější technika už dorovnala komfort jízdy s benzinem, a navíc nelze vyloučit, že s ukončením topné sezony - až poklesne poptávka po plynu - opět zlevní.

Benzin: nenáročný a nekomplikovaný
Motorističtí odborníci se shodují: v zemi, kde průměrní řidiči cestují zhruba 12 tisíc kilometrů ročně, jsou pro většinu lidí nejvhodnější obyčejnější benzinová auta. "Celý profesní život pracuji se škodovkami a právě auta s benzinovými motory jsou pro drtivou většinu lidí nejlepší. Jsou tichá, nenáročná a v servisu relativně levná," říká Jaroslav Myslík, bývalý automobilový soutěžní jezdec a nyní technik plzeňské firmy Auto CB, která je jedním z nejvýznamnějších dealerů škodovek v západních Čechách. Také Petr Svoboda upozorňuje, že naftová verze téhož modelu je o dost dražší než benzinová a rovněž údržba a provoz dieselu je náročnější ve srovnání s benzinem. "Obchoduji s novými nissany a například naftová almera je při pořizování o více než 100 tisíc korun dražší než benzinová. Další rozdíly v neprospěch dieselu jsou v cenách pojistného, náhradních dílů a podobně," říká.

Nafta: vůz musí být dobrý
Aleš Kužel, šéf nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha, na druhé straně upozorňuje, že diesely se zvlášť v případě moderních vozů Škoda velmi dobře a výhodně prodávají. "Jednak kvůli levnější naftě a jednak kvůli nižší spotřebě," konstatuje. "Při klidné jízdě si třeba benzinová Octavia 1.6 vezme 7,5 litru na 100 kilometrů, zatímco diesel vykáže spotřebu i pod pět litrů. A při svižnějším cestování kupříkladu na dálnici pojede Octavia 1.9 TDI za šest, zatímco Octavia 1.6 snadno vezme o čtyři litry víc - pojede za deset litrů na sto kilometrů." Starší diesel se přitom svému majiteli vyplácí ještě dřív - pokud samozřejmě cestování neprovázejí poruchy a závady. Jejich odstraňování je dražší a komplikovanější než u benzinových aut. A zatímco technicky horší benzinový vůz lze s trochou skromnosti používat bez větších problémů, je nekvalitní diesel pro svého majitele hotovým neštěstím. Pozbývá výhody nízké spotřeby a kromě dalšího má potíže se startováním už v mrazech pár stupňů pod nulou. Poslední vývoj cen paliv a pojistného sice zájem o diesely přibrzdil, ovšem platí to hlavně v případě starších a velkých vozů v horším technickém stavu.

Propan-butan: technika jde kupředu
Propan-butanová technika se poslední dobou rapidně zlepšuje a nejmodernější výrobky s přímým vstřikováním paliva upraveným vozům neubírají prakticky nic na komfortu jízdy a jen minimálně roste spotřeba ve srovnání s benzinem. Zvedají se ovšem také její ceny - až na trojnásobek v porovnání s nejjednoduššími exempláři pro stará karburátorová auta. "Plynová úprava škodovek - nových i starších - je na trhu ojetin velmi žádaná," sděluje Aleš Kužel. A Tomáš Hanzl, předseda LPG-klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje majitele plynových automobilů z celé republiky, doplňuje: "Plynová technika se vyplácí hlavně lidem, kteří více cestují. V lacinějších provedeních pro starší auta se náklady vrátí třeba už po roce průměrného cestování." "Kdo jednou jezdil na plyn, ten u tohoto paliva zůstává," tvrdí Tomáš Hanzl. "Každé příští auto dává k propan-butanovému pohonu upravit nebo kupuje nové, plynovou technikou vybavené už z výroby." V Česku existuje 560 čerpacích stanic propan-butanu, což plně pokrývá poptávku. V zemi není znám případ, že by propan-butan v autě explodoval či vzplanul, aniž by k tomu motorista neodborným zásahem přispěl.

Zemní plyn: zatím jen pro někoho
Ekonomicky naprosto nejvýhodnější zemní plyn má v tuzemsku jen osm čerpacích stanic - dvě v Praze a další v Liberci, Uherském Hradišti, Prostějově, Frýdku-Místku, v Horní Suché u Havířova a ve Znojmě. Levné cestování je tedy určeno především pro lidi ze zmíněných měst a jejich okolí. "V zemi jezdí na zemní plyn čtyři stovky vozidel - autoškoly, taxíky, zásobování, plynárenské firmy i soukromníci," vypočítává jeden z propagátorů zemního plynu v motorismu v Česku Jan Žákovec, vedoucí technického odboru společnosti Pražská plynárenská. Už v dohledné době - snad ještě letos - se však mají čerpací stanice zemního plynu rozšířit do dalších měst - nejdřív asi do Hradce Králové a poté i do Plzně, Karlových Varů a jinam. Ve světě jezdí na zemní plyn více než 1,3 milionu automobilů.

Orientační srovnání nákladů na provoz čtyř pohonů Škody Octavia

Model

Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k) benzin

Octavia Classic 1.9 SDI (50 kW/68 k)  nafta

Octavia Ambiente 1.9 TDI (66 kW/90 k) nafta

Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k)  propan-butan

Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k)  zemní plyn

Nejnižší cena vozu (Kč) 1)

354 900

384 900

459 900

354 900

354 900

Cena plynového zařízení (Kč) 2)

-

-

-

36 000 3)

45 000 4)

Výchozí cena vozu (Kč)

354 900

384 900

459 900

390 900

399 900

Cena paliva (Kč) 5)

26,10 (benzin)

24,10 (nafta)

24,10 (nafta)

16,50 (propan-butan)

9,40   (zemní plyn)

Průměrná spotřeba l/100 km

7,6

5,2

5,1

8,0  6)

8,0  6)

Náklady na 100 km jízdy (Kč) 7)

198,36

125,32

122,91

132

75,20

Náklady na 15 000 km jízdy (Kč) 7)

387 000

406 000

480 000

413 000

414 000

Náklady na 30 000 km jízdy (Kč) 7)

419 000

427 000

501 000

435 000

427 000

Náklady na 45 000 km jízdy (Kč) 7)

450 000

448 000

522 000

457 000

441 000

Náklady na 60 000 km jízdy (Kč) 7)

483 000

470 000

544 000

482 000

456 000

Náklady na 75 000 km jízdy (Kč) 7)

515 000

491 000

564 000

504 000

469 000

Náklady na 90 000 km jízdy (Kč) 7)

547 000

517 000

590 000

526 000

483 000

Náklady na 105 000 km jízdy (Kč) 7)

579 000

538 000

610 000

548 000

496 000

Náklady na 120 000 km jízdy (Kč) 7)

612 000

561 000

633 000

673 000

512 000

Poznámka: 1) ceny Škody Auto, nejlevnější modely v nabídce, 2) na propan-butan a na zemní plyn, 3) s nejlevnější válcovou nádrží, toroid místo rezervního kola je o 4000 Kč dražší, 4) s válcovou nádrží, toroid nelze využít, 5) v polovině ledna 2001, litr nebo ekvivalent litru, 6) spotřeba se - také podle zkušeností z testů MF DNES - zvyšuje o 5 až 7 %, 7) včetně pořízení auta, ceny jsou přibližné a zaokrouhlené, vycházejí z informací náhodně vybraných značkových servisů Škoda, zahrnují postupně přibývající náklady na výměny olejů, filtrů, servisní práce, bezpečnostních revizí (u plynových zařízení vždy po roce), plynových filtrů (u propan-butanu vždy po 20 000 km), zapalovacích svíček (u benzinových a plynových verzí se mění po 60 000 km), vzduchových filtrů (mění se po 60 000 km), palivových filtrů (u dieselů se mění po 60 000 km), plynových membrán (u propan-butanových verzí se mění po 60 000 km), rozvodového řemene a kladek (u dieselů se mění po 90 000 km)
Pramen: MF DNES

Náklady na kilometr jízdy 1)

vůz

palivo

cena km (Kč)

Škoda Octavia 1.6 MPI

benzin

1,98

Škoda Octavia 1.9 SDI

nafta

1,25

Škoda Octavia 1.9 TDI

nafta

1,23

Škoda Octavia 1.6 MPI

propan-butan

1,32

Škoda Octavia 1.6 MPI

zemní plyn

0,75

Poznámka: 1) při katalogové spotřebě, ceny pohonných hmot jsou z poloviny ledna 2001
Pramen: MF DNES

Ceny paliv u čerpacích stanic se poslední dobou často a dost mění

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.