"Co diesely ztratily na výhodnosti se zmenšením rozdílu mezi cenou benzinu a nafty, to moderní motory získávají s dalším snížením spotřeby a prodloužením servisních intervalů až na 15 tisíc kilometrů," říká Petr Svoboda, který se dieselům věnuje dlouhá desetiletí a má na Plzeňsku diesel-servis. "I tak ale trvám stále na svém: automobil s naftovým motorem se vyplatí jen řidiči, který jezdí hodně - ročně nejméně od 30 tisíc kilometrů výš. "Z orientačního porovnání výhodnosti provozu nových octavií na tradiční a alternativní paliva vyšel hned za nejvýhodnějším, leč málo rozšířeným zemním plynem jako druhý nejlepší lacinější diesel, zatímco jeho dražší verze se majitelům v dohledných časových a kilometrických horizontech nevyplácejí. Zato ovšem poskytují svezení, která umějí chytit za motoristické srdce. Zajímavý zůstává i propan-butan, který sice v absolutních číslech zaznamenal při loňských pohybech cen největší zdražení, ovšem jeho nejmodernější technika už dorovnala komfort jízdy s benzinem, a navíc nelze vyloučit, že s ukončením topné sezony - až poklesne poptávka po plynu - opět zlevní.
Benzin: nenáročný a nekomplikovaný
Motorističtí odborníci se shodují: v zemi, kde průměrní řidiči cestují zhruba 12 tisíc kilometrů ročně, jsou pro většinu lidí nejvhodnější obyčejnější benzinová auta. "Celý profesní život pracuji se škodovkami a právě auta s benzinovými motory jsou pro drtivou většinu lidí nejlepší. Jsou tichá, nenáročná a v servisu relativně levná," říká Jaroslav Myslík, bývalý automobilový soutěžní jezdec a nyní technik plzeňské firmy Auto CB, která je jedním z nejvýznamnějších dealerů škodovek v západních Čechách. Také Petr Svoboda upozorňuje, že naftová verze téhož modelu je o dost dražší než benzinová a rovněž údržba a provoz dieselu je náročnější ve srovnání s benzinem. "Obchoduji s novými nissany a například naftová almera je při pořizování o více než 100 tisíc korun dražší než benzinová. Další rozdíly v neprospěch dieselu jsou v cenách pojistného, náhradních dílů a podobně," říká.
Nafta: vůz musí být dobrý
Aleš Kužel, šéf nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha, na druhé straně upozorňuje, že diesely se zvlášť v případě moderních vozů Škoda velmi dobře a výhodně prodávají. "Jednak kvůli levnější naftě a jednak kvůli nižší spotřebě," konstatuje. "Při klidné jízdě si třeba benzinová Octavia 1.6 vezme 7,5 litru na 100 kilometrů, zatímco diesel vykáže spotřebu i pod pět litrů. A při svižnějším cestování kupříkladu na dálnici pojede Octavia 1.9 TDI za šest, zatímco Octavia 1.6 snadno vezme o čtyři litry víc - pojede za deset litrů na sto kilometrů." Starší diesel se přitom svému majiteli vyplácí ještě dřív - pokud samozřejmě cestování neprovázejí poruchy a závady. Jejich odstraňování je dražší a komplikovanější než u benzinových aut. A zatímco technicky horší benzinový vůz lze s trochou skromnosti používat bez větších problémů, je nekvalitní diesel pro svého majitele hotovým neštěstím. Pozbývá výhody nízké spotřeby a kromě dalšího má potíže se startováním už v mrazech pár stupňů pod nulou. Poslední vývoj cen paliv a pojistného sice zájem o diesely přibrzdil, ovšem platí to hlavně v případě starších a velkých vozů v horším technickém stavu.
Propan-butan: technika jde kupředu
Propan-butanová technika se poslední dobou rapidně zlepšuje a nejmodernější výrobky s přímým vstřikováním paliva upraveným vozům neubírají prakticky nic na komfortu jízdy a jen minimálně roste spotřeba ve srovnání s benzinem. Zvedají se ovšem také její ceny - až na trojnásobek v porovnání s nejjednoduššími exempláři pro stará karburátorová auta. "Plynová úprava škodovek - nových i starších - je na trhu ojetin velmi žádaná," sděluje Aleš Kužel. A Tomáš Hanzl, předseda LPG-klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje majitele plynových automobilů z celé republiky, doplňuje: "Plynová technika se vyplácí hlavně lidem, kteří více cestují. V lacinějších provedeních pro starší auta se náklady vrátí třeba už po roce průměrného cestování." "Kdo jednou jezdil na plyn, ten u tohoto paliva zůstává," tvrdí Tomáš Hanzl. "Každé příští auto dává k propan-butanovému pohonu upravit nebo kupuje nové, plynovou technikou vybavené už z výroby." V Česku existuje 560 čerpacích stanic propan-butanu, což plně pokrývá poptávku. V zemi není znám případ, že by propan-butan v autě explodoval či vzplanul, aniž by k tomu motorista neodborným zásahem přispěl.
Zemní plyn: zatím jen pro někoho
Ekonomicky naprosto nejvýhodnější zemní plyn má v tuzemsku jen osm čerpacích stanic - dvě v Praze a další v Liberci, Uherském Hradišti, Prostějově, Frýdku-Místku, v Horní Suché u Havířova a ve Znojmě. Levné cestování je tedy určeno především pro lidi ze zmíněných měst a jejich okolí. "V zemi jezdí na zemní plyn čtyři stovky vozidel - autoškoly, taxíky, zásobování, plynárenské firmy i soukromníci," vypočítává jeden z propagátorů zemního plynu v motorismu v Česku Jan Žákovec, vedoucí technického odboru společnosti Pražská plynárenská. Už v dohledné době - snad ještě letos - se však mají čerpací stanice zemního plynu rozšířit do dalších měst - nejdřív asi do Hradce Králové a poté i do Plzně, Karlových Varů a jinam. Ve světě jezdí na zemní plyn více než 1,3 milionu automobilů.
Orientační srovnání nákladů na provoz čtyř pohonů Škody Octavia
Model |
Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k) benzin |
Octavia Classic 1.9 SDI (50 kW/68 k) nafta |
Octavia Ambiente 1.9 TDI (66 kW/90 k) nafta |
Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k) propan-butan |
Octavia Classic 1.6 MPI (55 kW/75 k) zemní plyn |
Nejnižší cena vozu (Kč) 1) |
354 900 |
384 900 |
459 900 |
354 900 |
354 900 |
Cena plynového zařízení (Kč) 2) |
- |
- |
- |
36 000 3) |
45 000 4) |
Výchozí cena vozu (Kč) |
354 900 |
384 900 |
459 900 |
390 900 |
399 900 |
Cena paliva (Kč) 5) |
26,10 (benzin) |
24,10 (nafta) |
24,10 (nafta) |
16,50 (propan-butan) |
9,40 (zemní plyn) |
Průměrná spotřeba l/100 km |
7,6 |
5,2 |
5,1 |
8,0 6) |
8,0 6) |
Náklady na 100 km jízdy (Kč) 7) |
198,36 |
125,32 |
122,91 |
132 |
75,20 |
Náklady na 15 000 km jízdy (Kč) 7) |
387 000 |
406 000 |
480 000 |
413 000 |
414 000 |
Náklady na 30 000 km jízdy (Kč) 7) |
419 000 |
427 000 |
501 000 |
435 000 |
427 000 |
Náklady na 45 000 km jízdy (Kč) 7) |
450 000 |
448 000 |
522 000 |
457 000 |
441 000 |
Náklady na 60 000 km jízdy (Kč) 7) |
483 000 |
470 000 |
544 000 |
482 000 |
456 000 |
Náklady na 75 000 km jízdy (Kč) 7) |
515 000 |
491 000 |
564 000 |
504 000 |
469 000 |
Náklady na 90 000 km jízdy (Kč) 7) |
547 000 |
517 000 |
590 000 |
526 000 |
483 000 |
Náklady na 105 000 km jízdy (Kč) 7) |
579 000 |
538 000 |
610 000 |
548 000 |
496 000 |
Náklady na 120 000 km jízdy (Kč) 7) |
612 000 |
561 000 |
633 000 |
673 000 |
512 000 |
Pramen: MF DNES
Náklady na kilometr jízdy 1)
vůz |
palivo |
cena km (Kč) |
Škoda Octavia 1.6 MPI |
benzin |
1,98 |
Škoda Octavia 1.9 SDI |
nafta |
1,25 |
Škoda Octavia 1.9 TDI |
nafta |
1,23 |
Škoda Octavia 1.6 MPI |
propan-butan |
1,32 |
Škoda Octavia 1.6 MPI |
zemní plyn |
0,75 |
Pramen: MF DNES
Ceny paliv u čerpacích stanic se poslední dobou často a dost mění |