Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftová fabia předčí benzinovou sestru

aktualizováno 
- Škoda Fabia 1.9 SDI nepatří mezi silniční rychlíky,ale i tak vykazuje lepší zrychlení než její sestra se základním benzinovým motorem 1.4. K tomu má nízkou spotřebu nafty a řidič ocení také komfort jízdy díky velkému záběru motoru v nízkých otáčkách. Ve srovnání s benzinovým pohonem 1.4 (50 kilowattů) je ovšem diesel o 60 tisíc korun dražší a další necelé dvě tisícovky ročně navíc vydá majitel za povinné ručení.
Motory fabie zatím budí rozpaky. Benzinová čtrnáctistovka neporazí konkurenty pružností ani spotřebou. A to ji má následovat ještě slabší agregát 1.0. Mnohem lepší dojem zanechala v redakčním testu naftová fabia s koncernovým motorem 1.9 SDI. Ten - stejně jako nepřeplňované konkurenční diesely - nedělá zázraky a podle výsledků měření nezávislé zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) fabii zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině za necelých osmnáct vteřin, ovšem velký točivý moment, který je cítit po mírném sešlápnutí pedálu již v nejnižších otáčkách, jízdu zpříjemňuje. V praxi to znamená, že řidič nemusí podřazovat tak často jako u benzinových verzí. Naftový motor rovněž žádá méně levnějšího paliva než benzinový. Na zkušebním okruhu polykala Škoda Fabia 1.9 SDI v průměru 4,7 litrů nafty na sto kilometrů, což je zhruba o dva litry méně než na stejné trase spořádala benzinová Fabia 1.4. Nejvíce nafty spotřeboval testovaný automobil při jízdách po městě, ovšem ani v těchto podmínkách nepřekonal hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Porovnání výsledků měření v ÚSMD ukazuje, že Fabia 1.9 SDI zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině o vteřinu rychleji než benzinová čtrnáctistovka s výkonem padesát kilowattů, u které automobilka díky nižší ceně očekává největší zájem zákazníků. Z porovnání pružnosti obou vozů při akceleraci ve vyšších rychlostech na čtvrtý a pátý stupeň vychází o něco lépe Fabia 1.4. Velký konkurent naftové fabie na domácím trhu, Fiat Punto 1.9 D, dosáhl při měření zrychlení a pružnosti ve zkušebně ÚSMD podobných výsledků jako benzinová Fabia 1.4. Sečteno a podtrženo: ani naftový motor 1.9 SDI, ani obyčejná benzinová čtrnáctistovka nezaručují Škodě Fabii takovou pružnost, která by posádku zatlačila do sedadel. Za takové pocity si budou muset kupci nového modelu z Mladé Boleslavi připlatit. Fabia s šestnáctiventilovým motorem 1.4 a výkonem sto koní (74 kilowattů) stojí nejméně 379 900 korun. Rychlá bude i Škoda Fabia 1.9 TDI s nejmodernější technikou koncernu Volkswagen, která se bude prodávat v ceně od 414 900 korun. V budoucnu se nabídne také benzinový dvoulitr. Dostatek síly dostane Škoda Fabia rovněž od dalšího benzinového motoru 1.4 s výkonem 55 kilowattů (75 koní). Tu však chce firma vyrábět jen v kombinaci s automatickou převodovkou. K přednostem Škody Fabie lhostejno, zda naftové či benzinové - patří její bezpečné a pohodlné jízdní vlastnosti. Výrobní zpracování je kvalitní, s ohledem na třídu má vůz prostornou karoserii. Ta je srovnatelná se Škodou Felicií. Pohledem tělesně handicapovaného člověka změřil fabii Martin Kovář: "Sociálně slabší po těší spotřeba naftového motoru. Do fabie bez problému nastoupí i vozíčkář, dozadu dokonce stejně pohodlně jako do větší octavie. Výborně přístupný i zavíratelný kufr není moc velký,mechanický vozík však při troše šikovnosti pojme.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 17,8
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 15,2
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 41,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,7

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér

Prostor na př.sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek

Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9

S Fabií 1.9 SDi lze jezdit za méně, než pět litrů na sto kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.