Motory fabie zatím budí rozpaky. Benzinová čtrnáctistovka neporazí konkurenty pružností ani spotřebou. A to ji má následovat ještě slabší agregát 1.0. Mnohem lepší dojem zanechala v redakčním testu naftová fabia s koncernovým motorem 1.9 SDI. Ten - stejně jako nepřeplňované konkurenční diesely - nedělá zázraky a podle výsledků měření nezávislé zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) fabii zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině za necelých osmnáct vteřin, ovšem velký točivý moment, který je cítit po mírném sešlápnutí pedálu již v nejnižších otáčkách, jízdu zpříjemňuje. V praxi to znamená, že řidič nemusí podřazovat tak často jako u benzinových verzí. Naftový motor rovněž žádá méně levnějšího paliva než benzinový. Na zkušebním okruhu polykala Škoda Fabia 1.9 SDI v průměru 4,7 litrů nafty na sto kilometrů, což je zhruba o dva litry méně než na stejné trase spořádala benzinová Fabia 1.4. Nejvíce nafty spotřeboval testovaný automobil při jízdách po městě, ovšem ani v těchto podmínkách nepřekonal hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Porovnání výsledků měření v ÚSMD ukazuje, že Fabia 1.9 SDI zrychluje z klidu na sto kilometrů v hodině o vteřinu rychleji než benzinová čtrnáctistovka s výkonem padesát kilowattů, u které automobilka díky nižší ceně očekává největší zájem zákazníků. Z porovnání pružnosti obou vozů při akceleraci ve vyšších rychlostech na čtvrtý a pátý stupeň vychází o něco lépe Fabia 1.4. Velký konkurent naftové fabie na domácím trhu, Fiat Punto 1.9 D, dosáhl při měření zrychlení a pružnosti ve zkušebně ÚSMD podobných výsledků jako benzinová Fabia 1.4. Sečteno a podtrženo: ani naftový motor 1.9 SDI, ani obyčejná benzinová čtrnáctistovka nezaručují Škodě Fabii takovou pružnost, která by posádku zatlačila do sedadel. Za takové pocity si budou muset kupci nového modelu z Mladé Boleslavi připlatit. Fabia s šestnáctiventilovým motorem 1.4 a výkonem sto koní (74 kilowattů) stojí nejméně 379 900 korun. Rychlá bude i Škoda Fabia 1.9 TDI s nejmodernější technikou koncernu Volkswagen, která se bude prodávat v ceně od 414 900 korun. V budoucnu se nabídne také benzinový dvoulitr. Dostatek síly dostane Škoda Fabia rovněž od dalšího benzinového motoru 1.4 s výkonem 55 kilowattů (75 koní). Tu však chce firma vyrábět jen v kombinaci s automatickou převodovkou. K přednostem Škody Fabie lhostejno, zda naftové či benzinové - patří její bezpečné a pohodlné jízdní vlastnosti. Výrobní zpracování je kvalitní, s ohledem na třídu má vůz prostornou karoserii. Ta je srovnatelná se Škodou Felicií. Pohledem tělesně handicapovaného člověka změřil fabii Martin Kovář: "Sociálně slabší po těší spotřeba naftového motoru. Do fabie bez problému nastoupí i vozíčkář, dozadu dokonce stejně pohodlně jako do větší octavie. Výborně přístupný i zavíratelný kufr není moc velký,mechanický vozík však při troše šikovnosti pojme.
Měření MF DNESZrychlení 0-100 km/h (s) 17,8Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 15,2Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 41,2Brzdná dráha z 80 km/h (m) 29,7Pramen: ÚSMDHodnocení MF DNESMotor a převodovkaPružnost motoru 7Převodovka 9Spotřeba v testu 8Karoserie a interiérProstor na př.sedadlech 8Prostor na zad. sedadlech 9Využití kufru 7Výhled z vozu 7PodvozekJízdní vlastnosti 9Řízení a ovladatelnost 8Tlumení nerovností 9Brzdy 9S Fabií 1.9 SDi lze jezdit za méně, než pět litrů na sto kilometrů. |