Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftové motory z nás dělají hlupáky. Doslova

aktualizováno 
Naftové motory jsou poslední dobou v módě díky své nízké spotřebě, a tudíž i relativně malé produkci CO2, za kterou se dnes svět žene. Jenže jejich praktický dopad na životní prostředí je diskutabilní. Holandská studie ukázala, že zplodiny z naftových motorů ničí náš mozek.
Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví.

Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví. | foto: Profimedia.cz

O reálných dopadech vznětových motorů na životní prostředí se stále vedou dlouhé a žhavé diskuse. Zastánci dieselů poukazují na nízkou spotřebu, vysokou účinnost a malé emise CO2, což jsou jistě neoddiskutovatelné přednosti tohoto typu motorů.

Jenže diesely mají také řadu nevýhod – nerovné podmínky v případě emisních limitů oxidů dusíku a pevných částic to jen dokazují.

A právě zkoumání vlivu pevných částic na lidský organismus se věnoval tým vědců z Holandska.  O částicích se totiž již delší dobu ví, že se kromě usazování v plicích mohou dostávat i do samotného krevního oběhu a ten je zanese do mozku. Zatím však nebyl prokázán jejich škodlivý účinek.

Ten se ale právě Holanďanům prokázat podařilo. Při svém výzkumu umisťovali vědci do sledovací místnosti skupiny dobrovolníků, kteří posléze byli po dobu jedné hodiny vystaveni působení vzduchu se stejnou koncentrací výfukových plynů z naftových motorů, jakou najdeme dnes běžně ve velkých městech. Již za půl hodiny začala mozková aktivita sledovaných subjektů vykazovat anomálie v podobě stresových reakcí.

Podle vědců tak může mít dlouhodobé působení zplodin z naftových motorů na lidský organismus za následek trvalé poškození mozkových funkcí – diesely z nás prostě dělají hlupáky. Navíc jsou prý částice spojeny i se zvýšeným rizikem respiračních onemocnění a kardiovaskulárních chorob. Naftové motory tak sice přispívají ke zmenšení intenzity globálního oteplování, zato rovnou zabíjí živé organismy.

Možná si říkáte, že problémy s částicemi by měly vyřešit patřičné filtry, které se dnes již do mnohých automobilů montují. Jenže tomu tak ve skutečnosti není, filtry pevných částic nám dávají tak trochu falešnou naději.

Takový filtr totiž zdaleka nezachytí všechny částice, ale pouze ty větších rozměrů. Částečky nejmenší se stále do ovzduší dostávají. A ty pak opět dýcháme - ať už přímo, nebo navázané na prachové částice obsažené ve vzduchu. A čím menší částice, tím pravděpodobnější je, že se natrvalo usadí v plicích a odtud se opět mohou dostat do celého krevního oběhu.

Stále více se tak ukazuje, že naftové motory opravdu nejsou tou ideální cestou ke snížení dopadu automobilové dopravy na životní prostředí.







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.