Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naftové motory z nás dělají hlupáky. Doslova

Naftové motory jsou poslední dobou v módě díky své nízké spotřebě, a tudíž i relativně malé produkci CO2, za kterou se dnes svět žene. Jenže jejich praktický dopad na životní prostředí je diskutabilní. Holandská studie ukázala, že zplodiny z naftových motorů ničí náš mozek.
Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví.

Zplodiny z dieselových motorů vážně ovlivňují naše zdraví. | foto: Profimedia.cz

O reálných dopadech vznětových motorů na životní prostředí se stále vedou dlouhé a žhavé diskuse. Zastánci dieselů poukazují na nízkou spotřebu, vysokou účinnost a malé emise CO2, což jsou jistě neoddiskutovatelné přednosti tohoto typu motorů.

Jenže diesely mají také řadu nevýhod – nerovné podmínky v případě emisních limitů oxidů dusíku a pevných částic to jen dokazují.

A právě zkoumání vlivu pevných částic na lidský organismus se věnoval tým vědců z Holandska.  O částicích se totiž již delší dobu ví, že se kromě usazování v plicích mohou dostávat i do samotného krevního oběhu a ten je zanese do mozku. Zatím však nebyl prokázán jejich škodlivý účinek.

Ten se ale právě Holanďanům prokázat podařilo. Při svém výzkumu umisťovali vědci do sledovací místnosti skupiny dobrovolníků, kteří posléze byli po dobu jedné hodiny vystaveni působení vzduchu se stejnou koncentrací výfukových plynů z naftových motorů, jakou najdeme dnes běžně ve velkých městech. Již za půl hodiny začala mozková aktivita sledovaných subjektů vykazovat anomálie v podobě stresových reakcí.

Podle vědců tak může mít dlouhodobé působení zplodin z naftových motorů na lidský organismus za následek trvalé poškození mozkových funkcí – diesely z nás prostě dělají hlupáky. Navíc jsou prý částice spojeny i se zvýšeným rizikem respiračních onemocnění a kardiovaskulárních chorob. Naftové motory tak sice přispívají ke zmenšení intenzity globálního oteplování, zato rovnou zabíjí živé organismy.

Možná si říkáte, že problémy s částicemi by měly vyřešit patřičné filtry, které se dnes již do mnohých automobilů montují. Jenže tomu tak ve skutečnosti není, filtry pevných částic nám dávají tak trochu falešnou naději.

Takový filtr totiž zdaleka nezachytí všechny částice, ale pouze ty větších rozměrů. Částečky nejmenší se stále do ovzduší dostávají. A ty pak opět dýcháme - ať už přímo, nebo navázané na prachové částice obsažené ve vzduchu. A čím menší částice, tím pravděpodobnější je, že se natrvalo usadí v plicích a odtud se opět mohou dostat do celého krevního oběhu.

Stále více se tak ukazuje, že naftové motory opravdu nejsou tou ideální cestou ke snížení dopadu automobilové dopravy na životní prostředí.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...