Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě

  18:45aktualizováno  18:45
- Diesel je schopen sloužit v zimě stejně spolehlivě jako benzinový vůz, ovšem klade si víc podmínek. Na rozdíl od zážehového motoru, který se i za svým zenitem a silou akumulátoru třeba i z poloviny vybitého přece jen párkrát protočí, aby v posledním záchvěvu "chytil", musí být naftový agregát v dobré kondici stejně jako startér a akumulátor. Základní test je přitom jednoduchý: když jsou se startováním potíže při pěti stupních Celsia nad nulou, tak v mrazu takové auto nejspíš nepojede vůbec.
I MALÁ KONTROLA O STAVU MOTORU DOST NAPOVÍ
Problémy se zimním startováním mohou očekávat majitelé dieselů, které mají na kontě zhruba od dvou set tisíc kilometrů. Existují však výjimky, a tak všechny spekulace na dané téma rozřeší výsledek prohlídky vozu nejlépe ve specializovaném diesel servisu, nenáročnou kontrolu však - pokud je bez opravářských zásahů - zvládnou i jinde. Každý autoelektrikář snadno změří akumulátor stejně jako odpor startéru, který - není-li v naprostém pořádku - dokáže zvýšeným odběrem proudu ovlivnit funkci žhavicích svíček a tím i intenzitu startování. Svíčky u novějšího vozu vydrží zhruba sto tisíc kilometrů neboli dva až tři tisíce startů, některá však může zlobit dřív, což rovněž odhalí předzimní prověrka. Ze zásady je při zjištění třeba jen jedné vadné žhavicí svíčky dobré vyměnit všechny čtyři, a to nikoliv podle závitu, nýbrž v duchu předepsaných parametrů modelového ročníku vozu. Žhavicí svíčka stojí od 200 do 1200 korun podle typu a kvality. Rovněž se vyplatí nový olej v motoru, byť se kupříkladu k desetitisícovému intervalu výměny teprve schyluje, dejme tomu od šesti tisíc kilometrů. Důvod? Starší olej v mrazu víc tuhne a rovněž komplikuje startování. "Při kontrole také lze změřit ve válcích tlaky, které se u moderních dieselů mají pohybovat mezi šestatřiceti a osmadvaceti atmosférami, ovšem stav už od třiceti a méně atmosfér může v zimě přinést potíže. Rozdíl ve válcích by neměl být větší než dvě, nejhůř tři atmosféry, a není dobře, když tlak v některém válci klesne pod třicet," říká šéf plzeňského diesel servisu Petr Svoboda, který se naftovým motorům věnuje přes tři desetiletí.
Kontrola včetně výměny oleje, palivového filtru a běžných žhavicích svíček stojí kolem dvou tisíc korun.
Vyplyne-li z předzimní prověrky nutnost opravářských zásahů, je důležitý správný výběr servisu. Zkušenosti ukazují, že plně vyhovuje síť servisů Bosch-diesel, které už jsou ve všech regionech republiky a jejich služeb využívají v zásadnějších zákrocích i mnohé značkové servisy. Devadesát procent v tuzemsku provozovaných dieselů totiž má čerpadlo a vstřikovací zařízení právě značky Bosch a se zbytkem výrobků jiných firem si mechanici specializované sítě rovněž poradí.
DO HOR SE VYPLATÍ NATANKOVAT ZIMNÍ NAFTU
S dobře připraveným dieselem v solidním stavu se lze směle vydat i na dovolenou do hor. Ale jestliže běžná nafta obstojí v mrazu do minus sedmi stupňů Celsia, je rozumné jet tankovat k čerpadlu, které má zimní naftu se spolehlivostí až do pětadvacetistupňových i větších mrazů. Ovšem ne vždy se lze spolehnout na informace prodavačů o nabízeném zboží. Přednost zaslouží čerpací stojany s průhledným okénkem, ve kterém se v naftě točí vrtulka už při zvednutí pistole. Nafta musí být naprosto čirá, a je-li se v ní více či méně zřetelná mlha, je to signál, že pohonná hmota parafinovatí. Od takového zdroje honem pryč.
Pokračování 30. prosince

Nenáročná kontrola v autoservisu ušetří majiteli mnoho starostí.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz