Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě II

  18:02aktualizováno  18:02
- Historek o zamrzlém dieselu je spousta, leč skutečností zůstává, že nafta na cestě nikdy nezmrzne rázem. Potíže dá předem znát. Auto nejdřív přestává táhnout v kopcích, jako by ho někdo chytal za zadek. Při sešlápnutí plynu nezrychlí, i při pedálu na podlaze jede pořád stejně, naopak, při ubrání plynu jako by chtělo zrychlit... "V takovém případě doporučuji zajet k první pumpě a dotankovat trochu benzinu. Při desetistupňovém mrazu stačí do padesátilitrové nádrže jeden až dva litry benzinu, při dvacetistupňovém mrazu se podíl benzinu zvyšuje až na třicet procent," radí Petr Svoboda.
Samozřejmě ví, že existují hlasití odpůrci zimního přidávání benzinu do nafty, a dodává: "Považuji se za člověka, který stál u začátků současné obliby osobních automobilů s dieselovými motory v tuzemsku a přitom neznám argument proti. Tvrdím, že benzin ve zmíněných případech plně nahradí všechny možné zimní přídavky do nafty, které jsou nepoměrně dražší a při náhlých komplikacích na cestě méně dostupné a jejich účinek není okamžitý."
Nicméně motoristé, kteří chtějí učinit některým příručkám zadost, mají v nabídce zimních přídavků do nafty bohatý výběr.
Po benzinovém léku buď potíže zmizí, nebo se po chvíli vrátí a s dalšími kilometry zesílí. V takovém případě je třeba vyměnit naftový filtr, který předvídavý motorista vozí v zimě s sebou. Pořídí ho za 200 až 500 korun. "Ale pozor: pokud v sobě motorista najde nezbytnou zručnost k výměně, překoná sebezapření manipulovat s filtrem zalepeným jakoby bílými hleny a přitom neudělá také něco s naftou, mohou se potíže po deseti až třiceti kilometrech opakovat," konstatuje Petr Svoboda.
Občas se stane, že motoristé v nouzi vyloučí z palivové soustavy filtr a spojí naftové vedení. Auto se sice rozjede, ale za cenu rizika ztráty několika desítek tisíc korun za opravu čerpadla. "Já bych s takovou úpravou třeba v nouzi nejvyšší nejel ani dva kilometry," odmítá nápad Petr Svoboda a připomíná, že k takovému řešení nemusí dojít, neboť ztráta výkonu dieselu v mrazu je postupná. "Někdy se projeví na třiceti, jindy na sto kilometrech. Ale nikdy ne tak, aby se auto náhle zastavilo a nešlo nastartovat, aby nedojelo do servisu či do garáže, kde lze za světla naftový filtr vyměnit."
DLOUHÉ STARTOVÁNÍ NEMÁ SMYSL
Pokud má dieselový automobil stát dva, tři dny třeba na horách či jinde, kde lze čekat velký mráz, je dobré vymontovat akumulátor a dát ho do tepla. Při startování - ještě před žhavením - se pak doporučuje otočit prudce startovacím klíčem a motorem o jednu až dvě obrátky pohnout. Uvolní se tak největší ztuhnutí olejem a následné startování již se žhavením je jednodušší. A zůstal-li akumulátor ve voze? Existuje pomoc: akumulátor demontujte a například v hotelové koupelně ho ponořte po okraj do horké vody. Během deseti minut se jeho kapacita zvýší o zhruba třicet procent. "Příliš dlouhé - přes dvacet sekund trvající - startování nemá větší smysl, neboť startér sebere proud žhavicím svíčkám. Lepší je dobře nažhavit a pak krátce - asi do deseti vteřin - zastartovat," dělí se o zkušenosti Petr Svoboda.
A když dojde na nejhorší a diesel nelze uvést do chodu v místě, kam se mechanik či odtahová služba nedostane?
Řidič by měl mít v zimním vybavení startovací kabely parametrů předepsaných pro diesel (silnějších), aby mohl o pomoc požádat kolegu, který je šťastnější a motor jeho vozu běží. Zásada přitom říká: diesel neroztlačovat ani neroztahovat, může prasknout píst či ojnice, o rozvodovém řemenu nemluvě. Pokud ale motorista přece jen najde důvod k tomu, aby zmíněná rizika a škodu ve výši až několika desítek tisíc korun riskoval, tak je třeba zamezit prudkému trhnutí motorem. To znamená otočit startérem, a tudíž i motorem právě v okamžiku, kdy motor dostane impuls z tlačení či tažení. Tak, aby v pohybu natvrdo nezačínal, nýbrž jenom zrychloval.
Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz