Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě II

  18:02aktualizováno  18:02
- Historek o zamrzlém dieselu je spousta, leč skutečností zůstává, že nafta na cestě nikdy nezmrzne rázem. Potíže dá předem znát. Auto nejdřív přestává táhnout v kopcích, jako by ho někdo chytal za zadek. Při sešlápnutí plynu nezrychlí, i při pedálu na podlaze jede pořád stejně, naopak, při ubrání plynu jako by chtělo zrychlit... "V takovém případě doporučuji zajet k první pumpě a dotankovat trochu benzinu. Při desetistupňovém mrazu stačí do padesátilitrové nádrže jeden až dva litry benzinu, při dvacetistupňovém mrazu se podíl benzinu zvyšuje až na třicet procent," radí Petr Svoboda.
Samozřejmě ví, že existují hlasití odpůrci zimního přidávání benzinu do nafty, a dodává: "Považuji se za člověka, který stál u začátků současné obliby osobních automobilů s dieselovými motory v tuzemsku a přitom neznám argument proti. Tvrdím, že benzin ve zmíněných případech plně nahradí všechny možné zimní přídavky do nafty, které jsou nepoměrně dražší a při náhlých komplikacích na cestě méně dostupné a jejich účinek není okamžitý."
Nicméně motoristé, kteří chtějí učinit některým příručkám zadost, mají v nabídce zimních přídavků do nafty bohatý výběr.
Po benzinovém léku buď potíže zmizí, nebo se po chvíli vrátí a s dalšími kilometry zesílí. V takovém případě je třeba vyměnit naftový filtr, který předvídavý motorista vozí v zimě s sebou. Pořídí ho za 200 až 500 korun. "Ale pozor: pokud v sobě motorista najde nezbytnou zručnost k výměně, překoná sebezapření manipulovat s filtrem zalepeným jakoby bílými hleny a přitom neudělá také něco s naftou, mohou se potíže po deseti až třiceti kilometrech opakovat," konstatuje Petr Svoboda.
Občas se stane, že motoristé v nouzi vyloučí z palivové soustavy filtr a spojí naftové vedení. Auto se sice rozjede, ale za cenu rizika ztráty několika desítek tisíc korun za opravu čerpadla. "Já bych s takovou úpravou třeba v nouzi nejvyšší nejel ani dva kilometry," odmítá nápad Petr Svoboda a připomíná, že k takovému řešení nemusí dojít, neboť ztráta výkonu dieselu v mrazu je postupná. "Někdy se projeví na třiceti, jindy na sto kilometrech. Ale nikdy ne tak, aby se auto náhle zastavilo a nešlo nastartovat, aby nedojelo do servisu či do garáže, kde lze za světla naftový filtr vyměnit."
DLOUHÉ STARTOVÁNÍ NEMÁ SMYSL
Pokud má dieselový automobil stát dva, tři dny třeba na horách či jinde, kde lze čekat velký mráz, je dobré vymontovat akumulátor a dát ho do tepla. Při startování - ještě před žhavením - se pak doporučuje otočit prudce startovacím klíčem a motorem o jednu až dvě obrátky pohnout. Uvolní se tak největší ztuhnutí olejem a následné startování již se žhavením je jednodušší. A zůstal-li akumulátor ve voze? Existuje pomoc: akumulátor demontujte a například v hotelové koupelně ho ponořte po okraj do horké vody. Během deseti minut se jeho kapacita zvýší o zhruba třicet procent. "Příliš dlouhé - přes dvacet sekund trvající - startování nemá větší smysl, neboť startér sebere proud žhavicím svíčkám. Lepší je dobře nažhavit a pak krátce - asi do deseti vteřin - zastartovat," dělí se o zkušenosti Petr Svoboda.
A když dojde na nejhorší a diesel nelze uvést do chodu v místě, kam se mechanik či odtahová služba nedostane?
Řidič by měl mít v zimním vybavení startovací kabely parametrů předepsaných pro diesel (silnějších), aby mohl o pomoc požádat kolegu, který je šťastnější a motor jeho vozu běží. Zásada přitom říká: diesel neroztlačovat ani neroztahovat, může prasknout píst či ojnice, o rozvodovém řemenu nemluvě. Pokud ale motorista přece jen najde důvod k tomu, aby zmíněná rizika a škodu ve výši až několika desítek tisíc korun riskoval, tak je třeba zamezit prudkému trhnutí motorem. To znamená otočit startérem, a tudíž i motorem právě v okamžiku, kdy motor dostane impuls z tlačení či tažení. Tak, aby v pohybu natvrdo nezačínal, nýbrž jenom zrychloval.
Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TDCi  Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium

r.v. 2007, naj. 138 081 km, diesel
129 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.