Naftový motor umí spolehlivě sloužit i v kruté zimě II

  18:02
- Historek o zamrzlém dieselu je spousta, leč skutečností zůstává, že nafta na cestě nikdy nezmrzne rázem. Potíže dá předem znát. Auto nejdřív přestává táhnout v kopcích, jako by ho někdo chytal za zadek. Při sešlápnutí plynu nezrychlí, i při pedálu na podlaze jede pořád stejně, naopak, při ubrání plynu jako by chtělo zrychlit... "V takovém případě doporučuji zajet k první pumpě a dotankovat trochu benzinu. Při desetistupňovém mrazu stačí do padesátilitrové nádrže jeden až dva litry benzinu, při dvacetistupňovém mrazu se podíl benzinu zvyšuje až na třicet procent," radí Petr Svoboda.
Samozřejmě ví, že existují hlasití odpůrci zimního přidávání benzinu do nafty, a dodává: "Považuji se za člověka, který stál u začátků současné obliby osobních automobilů s dieselovými motory v tuzemsku a přitom neznám argument proti. Tvrdím, že benzin ve zmíněných případech plně nahradí všechny možné zimní přídavky do nafty, které jsou nepoměrně dražší a při náhlých komplikacích na cestě méně dostupné a jejich účinek není okamžitý."
Nicméně motoristé, kteří chtějí učinit některým příručkám zadost, mají v nabídce zimních přídavků do nafty bohatý výběr.
Po benzinovém léku buď potíže zmizí, nebo se po chvíli vrátí a s dalšími kilometry zesílí. V takovém případě je třeba vyměnit naftový filtr, který předvídavý motorista vozí v zimě s sebou. Pořídí ho za 200 až 500 korun. "Ale pozor: pokud v sobě motorista najde nezbytnou zručnost k výměně, překoná sebezapření manipulovat s filtrem zalepeným jakoby bílými hleny a přitom neudělá také něco s naftou, mohou se potíže po deseti až třiceti kilometrech opakovat," konstatuje Petr Svoboda.
Občas se stane, že motoristé v nouzi vyloučí z palivové soustavy filtr a spojí naftové vedení. Auto se sice rozjede, ale za cenu rizika ztráty několika desítek tisíc korun za opravu čerpadla. "Já bych s takovou úpravou třeba v nouzi nejvyšší nejel ani dva kilometry," odmítá nápad Petr Svoboda a připomíná, že k takovému řešení nemusí dojít, neboť ztráta výkonu dieselu v mrazu je postupná. "Někdy se projeví na třiceti, jindy na sto kilometrech. Ale nikdy ne tak, aby se auto náhle zastavilo a nešlo nastartovat, aby nedojelo do servisu či do garáže, kde lze za světla naftový filtr vyměnit."
DLOUHÉ STARTOVÁNÍ NEMÁ SMYSL
Pokud má dieselový automobil stát dva, tři dny třeba na horách či jinde, kde lze čekat velký mráz, je dobré vymontovat akumulátor a dát ho do tepla. Při startování - ještě před žhavením - se pak doporučuje otočit prudce startovacím klíčem a motorem o jednu až dvě obrátky pohnout. Uvolní se tak největší ztuhnutí olejem a následné startování již se žhavením je jednodušší. A zůstal-li akumulátor ve voze? Existuje pomoc: akumulátor demontujte a například v hotelové koupelně ho ponořte po okraj do horké vody. Během deseti minut se jeho kapacita zvýší o zhruba třicet procent. "Příliš dlouhé - přes dvacet sekund trvající - startování nemá větší smysl, neboť startér sebere proud žhavicím svíčkám. Lepší je dobře nažhavit a pak krátce - asi do deseti vteřin - zastartovat," dělí se o zkušenosti Petr Svoboda.
A když dojde na nejhorší a diesel nelze uvést do chodu v místě, kam se mechanik či odtahová služba nedostane?
Řidič by měl mít v zimním vybavení startovací kabely parametrů předepsaných pro diesel (silnějších), aby mohl o pomoc požádat kolegu, který je šťastnější a motor jeho vozu běží. Zásada přitom říká: diesel neroztlačovat ani neroztahovat, může prasknout píst či ojnice, o rozvodovém řemenu nemluvě. Pokud ale motorista přece jen najde důvod k tomu, aby zmíněná rizika a škodu ve výši až několika desítek tisíc korun riskoval, tak je třeba zamezit prudkému trhnutí motorem. To znamená otočit startérem, a tudíž i motorem právě v okamžiku, kdy motor dostane impuls z tlačení či tažení. Tak, aby v pohybu natvrdo nezačínal, nýbrž jenom zrychloval.
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...