Do kapsy je však nutno sáhnout v případě, že vůz z ničeho nic nejede nebo si řidič škodu způsobí například při neopatrném vyjíždění z garáže. Majitel vozu se někdy diví, jak drahý je náhradní díl.
Naštěstí je z čeho vybírat, a to i podle ceny. Volit lze prakticky ze tří možností. Tou první, kterou využijí zejména majitelé vozů ve dvouleté záruce, je cesta do nejbližšího autorizovaného servisu.
Tam auto opraví, ale použijí originální náhradní díly s logem automobilky, jejichž cena je nejvyšší. Nabízí se i jiná varianta - neznačkový servis.
Zákazník tu má většinou možnost si zvolit, zda si přeje originální náhradní díl, či zda mu postačí náhradní díl neoriginální. U těch je však kvalita často rozdílná. Servis může používat díly od stejného výrobce, jenž zásobuje automobilku. Tyto součástky však nesmějí nést její logo.
Kvalita je totožná a rozdíl v ceně výrazný. Další možností je, že servis nabízí náhradní díly od výrobce, který s automobilkou nespolupracuje a díly vyrábí pouze pro prodej do neautorizovaných opraven. Tady už je kvalitativní riziko mnohem vyšší. Záleží na zkušenostech majitele autoservisu, který by měl sám rozpoznat, jak kvalitní díl mu dodavatel nabízí.
„Některé neoriginální součástky bych zákazníkovi nenabídl,“ připouští majitel autoopravny v Hrusicích Petr Tesařík. Pro ty, kteří do svého vozu vzhledem k jeho stáří či stavu nechtějí přehnaně investovat, se nabízí šance sehnat náhradní díl na některém z vrakovišť. Riziko je však značné. „Doporučit lze koupi jen takových dílů, u nichž lze na místě zkontrolovat jejich stav,“ říká člen Sdružení importérů součástí automobilů Jiří Veleba.
Patero rad
Kvalita za menší peníze
Pro nákup náhradních dílů
1. Záleží na stavu vozu
Pro zachovalý vůz, který si hodláte ještě ponechat, volte raději originální díly.
2. Na vrakoviště jen v nouzi
Shánět náhradní díl na vrakovišti je sice cenově výhodné, ale tato varianta se dá doporučit pouze pro opravdu nejstarší a nejlevnější auta. Určitě se tam nemají pořizovat díly, které zasahují do řízení či brzdné soustavy auta.
3. Kupujte ověřené výrobky
Neoriginální díly kupujte u prodejce, který s nimi má dobré zkušenosti a ví, jaký výrobce nabízí ty nejkvalitnější. Výrobců je mnoho a kvalita jejich produktů je různá.
4. I neoriginály jsou v záruce
Stejně jako na každý výrobek, i na neoriginální náhradní díly se vztahuje běžná dvouletá záruční lhůta. Nezahrnuje jen běžné opotřebení.
5. Originál na tržišti těžko
Pokud na tržišti nebo burze narazíte na podezřele levné náhradní díly v balení nesoucím logo automobilky, jde s největší pravděpodobností o plagiát. Raději se jim vyhněte.
Výhodnější ceny náhradních dílů i zrychlení servisních prací především ve značkových servisech s největší pravděpodobností přinese legislativní změna, která vstoupí v platnost letos na podzim.
"Od prvního listopadu bude i značkový servis moci nabízet kvalitativně rovnocenné náhradní díly, které neponesou logo automobilky," říká člen Sdružení importérů součástí automobilů Jiří Veleba.
V praxi to tedy může vypadat tak, že pokud zákazník přijede do servisu s požadavkem například na výměnu zpětného zrcátka a automechanik mu oznámí, že požadovaný originální díl momentálně nemá, může žádat díl neoriginální, o němž je jeho výrobce schopen vydat osvědčení, že dosahuje kvality dílů použitých při montáži automobilu.
Rozhodne zájem zákazníků
Nabízí se však zcela logická otázka: Proč by servisy nabízely levnější náhradní díly, z jejichž prodeje budou mít i nižší zisk? Odpověď je jednoduchá. Žádají si to zákazníci. Nové vozy mají během dvouleté záruční doby minimum poruch, a proto i malou spotřebu náhradních dílů.
Automobilky platnost záruky striktně podmiňují použitím dílů nesoucích jejich logo. Po skončení záruční doby se však majitelé vozů často obracejí na neznačkové opravny, kde dostanou náhradní díl mnohdy až o třetinu levnější. "Zákazníkům dávám vybrat, ale naprostá většina z těch, kteří si u nás nechávají auto opravit, žádá neoriginální náhradní díl. Rozhoduje hlavně cena," říká Petr Tesařík. Například rozdíl v ceně původního a neoriginálního předního blatníku na Opel Astra Classic z roku 1999 činí téměř 2000 korun.
Kvalita dílů je různá
U neoriginálních náhradních dílů však existují, a je potřeba říci že často oprávněné, pochyby o jejich kvalitě. Majitel vozu nejlépe udělá, když si pořídí díl, který vznikl ve stejném závodě a na stejné lince jako ten původní. "I na součástky pro takzvaný aftermarket platí velmi přísné kvalitativní normy.
Například brzdová destička nesmí být ve svých výkonových parametrech o deset procent horší ani lepší než destička určená pro prvomontáž," vysvětluje Jiří Veleba. Ale u dílů, které pocházejí z jiných závodů, mohou nastat problémy. Například nepůvodní klempířský díl nemusí na vůz přesně pasovat.
Zkušení majitelé autoopraven však vědí, jak se v obrovské nabídce náhradních dílů pohybovat. "Je to věc výběru správného dodavatele. Hodně se zaměřujeme na plechařinu a za celou dobu si nevzpomínám na případ, kdy bychom s nějakým dílem měli problémy," vzpomíná majitel servisu v Jindřichově Hradci Vlastimil Beránek.
Na vrakoviště? |
Ostražitost dvojnásobně platí při koupi součástek z vrakoviště. Rizik je mnoho. "Chybí záruka funkčnosti, garance prodejce vůči spotřebiteli je někdy velmi iluzorní a to nemluvím o možnosti, že díly mohou pocházet z kriminální činnosti," upozorňuje Jiří Veleba. Na vrakovišti rozhodně nedoporučuje kupovat díly zasahující do řízení, brzd a elektrické výbavy vozu. "Na vrakoviště bych se vypravil pouze v případě, že bych měl více než deset let staré auto." |
Cenové váhy
|
Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie, Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný |
JAKÝ DÍL ZVOLIT? Náhradní součástka by se měla vybírat hlavně podle stáří a stavu vozu
V autoservisu |