Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náhradní díl nemusí být originál

  18:42aktualizováno  18:42
Koupě náhradního dílu znamená pro většinu řidičů citelný finanční výdaj. To je příčinou, proč motoristé dávají přednost levnějším neoriginálním dílům. Opravě vozu se s přibývajícími roky a najetými kilometry vyhne jen málokterý řidič. Většina oprav, především po nehodách, bývá hrazena některou z pojišťoven.

Do kapsy je však nutno sáhnout v případě, že vůz z ničeho nic nejede nebo si řidič škodu způsobí například při neopatrném vyjíždění z garáže. Majitel vozu se někdy diví, jak drahý je náhradní díl.

Naštěstí je z čeho vybírat, a to i podle ceny. Volit lze prakticky ze tří možností. Tou první, kterou využijí zejména majitelé vozů ve dvouleté záruce, je cesta do nejbližšího autorizovaného servisu.

Tam auto opraví, ale použijí originální náhradní díly s logem automobilky, jejichž cena je nejvyšší. Nabízí se i jiná varianta - neznačkový servis.

Zákazník tu má většinou možnost si zvolit, zda si přeje originální náhradní díl, či zda mu postačí náhradní díl neoriginální. U těch je však kvalita často rozdílná. Servis může používat díly od stejného výrobce, jenž zásobuje automobilku. Tyto součástky však nesmějí nést její logo.

Kvalita je totožná a rozdíl v ceně výrazný. Další možností je, že servis nabízí náhradní díly od výrobce, který s automobilkou nespolupracuje a díly vyrábí pouze pro prodej do neautorizovaných opraven. Tady už je kvalitativní riziko mnohem vyšší. Záleží na zkušenostech majitele autoservisu, který by měl sám rozpoznat, jak kvalitní díl mu dodavatel nabízí.

„Některé neoriginální součástky bych zákazníkovi nenabídl,“ připouští majitel autoopravny v Hrusicích Petr Tesařík. Pro ty, kteří do svého vozu vzhledem k jeho stáří či stavu nechtějí přehnaně investovat, se nabízí šance sehnat náhradní díl na některém z vrakovišť. Riziko je však značné. „Doporučit lze koupi jen takových dílů, u nichž lze na místě zkontrolovat jejich stav,“ říká člen Sdružení importérů součástí automobilů Jiří Veleba.

Patero rad

Pro nákup náhradních dílů

1. Záleží na stavu vozu

Pro zachovalý vůz, který si hodláte ještě ponechat, volte raději originální díly.
2. Na vrakoviště jen v nouzi

Shánět náhradní díl na vrakovišti je sice cenově výhodné, ale tato varianta se dá doporučit pouze pro opravdu nejstarší a nejlevnější auta. Určitě se tam nemají pořizovat díly, které zasahují do řízení či brzdné soustavy auta.
3. Kupujte ověřené výrobky

Neoriginální díly kupujte u prodejce, který s nimi má dobré zkušenosti a ví, jaký výrobce nabízí ty nejkvalitnější. Výrobců je mnoho a kvalita jejich produktů je různá.
4. I neoriginály jsou v záruce

Stejně jako na každý výrobek, i na neoriginální náhradní díly se vztahuje běžná dvouletá záruční lhůta. Nezahrnuje jen běžné opotřebení.
5. Originál na tržišti těžko

Pokud na tržišti nebo burze narazíte na podezřele levné náhradní díly v balení nesoucím logo automobilky, jde s největší pravděpodobností o plagiát. Raději se jim vyhněte.
Kvalita za menší peníze

Výhodnější ceny náhradních dílů i zrychlení servisních prací především ve značkových servisech s největší pravděpodobností přinese legislativní změna, která vstoupí v platnost letos na podzim.

"Od prvního listopadu bude i značkový servis moci nabízet kvalitativně rovnocenné náhradní díly, které neponesou logo automobilky," říká člen Sdružení importérů součástí automobilů Jiří Veleba.

V praxi to tedy může vypadat tak, že pokud zákazník přijede do servisu s požadavkem například na výměnu zpětného zrcátka a automechanik mu oznámí, že požadovaný originální díl momentálně nemá, může žádat díl neoriginální, o němž je jeho výrobce schopen vydat osvědčení, že dosahuje kvality dílů použitých při montáži automobilu.

Rozhodne zájem zákazníků

Nabízí se však zcela logická otázka: Proč by servisy nabízely levnější náhradní díly, z jejichž prodeje budou mít i nižší zisk? Odpověď je jednoduchá. Žádají si to zákazníci. Nové vozy mají během dvouleté záruční doby minimum poruch, a proto i malou spotřebu náhradních dílů.

Automobilky platnost záruky striktně podmiňují použitím dílů nesoucích jejich logo. Po skončení záruční doby se však majitelé vozů často obracejí na neznačkové opravny, kde dostanou náhradní díl mnohdy až o třetinu levnější. "Zákazníkům dávám vybrat, ale naprostá většina z těch, kteří si u nás nechávají auto opravit, žádá neoriginální náhradní díl. Rozhoduje hlavně cena," říká Petr Tesařík. Například rozdíl v ceně původního a neoriginálního předního blatníku na Opel Astra Classic z roku 1999 činí téměř 2000 korun.

Kvalita dílů je různá

U neoriginálních náhradních dílů však existují, a je potřeba říci že často oprávněné, pochyby o jejich kvalitě. Majitel vozu nejlépe udělá, když si pořídí díl, který vznikl ve stejném závodě a na stejné lince jako ten původní. "I na součástky pro takzvaný aftermarket platí velmi přísné kvalitativní normy.

Například brzdová destička nesmí být ve svých výkonových parametrech o deset procent horší ani lepší než destička určená pro prvomontáž," vysvětluje Jiří Veleba. Ale u dílů, které pocházejí z jiných závodů, mohou nastat problémy. Například nepůvodní klempířský díl nemusí na vůz přesně pasovat.

Zkušení majitelé autoopraven však vědí, jak se v obrovské nabídce náhradních dílů pohybovat. "Je to věc výběru správného dodavatele. Hodně se zaměřujeme na plechařinu a za celou dobu si nevzpomínám na případ, kdy bychom s nějakým dílem měli problémy," vzpomíná majitel servisu v Jindřichově Hradci Vlastimil Beránek.

Na vrakoviště?

Ostražitost dvojnásobně platí při koupi součástek z vrakoviště. Rizik je mnoho. "Chybí záruka funkčnosti, garance prodejce vůči spotřebiteli je někdy velmi iluzorní a to nemluvím o možnosti, že díly mohou pocházet z kriminální činnosti," upozorňuje Jiří Veleba. Na vrakovišti rozhodně nedoporučuje kupovat díly zasahující do řízení, brzd a elektrické výbavy vozu. "Na vrakoviště bych se vypravil pouze v případě, že bych měl více než deset let staré auto."

Cenové váhy

Na několika náhradních dílech jsou patrné rozdíly v cenách, které majitel vozu zaplatí při použití originálních a neoriginálních dílů.

Zadní sdružená svítilna

originální díl (Kč) 

neoriginální díl (Kč)

Škoda Felicia 1,3 LX r. v. 1998

1799

1117

Ford Escort 1,8 D/TD r. v.

1800

1254

Toyota Corolla 1,4 Xli r. v. 1996

2530

956

 

 

 

Přední blatník

originální díl (Kč) 

neoriginální díl (Kč)

Škoda Felicia 1,3 LX r. v. 1998

2268

600

Ford Escort 1,8 D/TD r. v.

2730

800

Toyota Corolla 1,4 Xli r. v. 1996

4385

750

 

 

 

Přední tlumič

originální díl (Kč) 

neoriginální díl (Kč)

Škoda Felicia 1,3 LX r. v. 1998

1444

788

Ford Escort 1,8 D/TD r. v.

1865

1500

Toyota Corolla 1,4 Xli r. v. 1996

2474

2200



Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů

PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými
díly (ECAR) varuje, ze pokud Evropská komise neuvolní trh s náhradními díly
do aut, vznikne na něm monopol automobilových výrobců. Zároveň bude značné
části z 1,2 milionu lidí, kteří žijí z opravárenského průmyslu, hrozit
ztráta zaměstnání, uvedl ECAR v dnešní tiskové zprávě.

Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku
8. září. Ten se týká viditelných náhradních dílů, tedy plechových součástí
karoserie, vnějšího osvětlení a autoskel. Komisař pro vnitřní trh Frits
Bolkestein chce změnit zákony tak, aby nebylo možné pomocí patentové ochrany
vylučovat konkurenci z trhu náhradních dílů. Evropské automobilky jsou proti
a tvrdí, že tento krok poškodí evropskou ekonomiku.

V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie,
Litva a Maďarsko nezávislým společnostem vyrábět náhradní díly do aut.
Zákony Francie a Německa to naopak zakazují. Pokud EK dodatek neschválí,
bude platit současný stav, kdy jakýkoli výrobce náhradních dílů musí dodávat
pouze výrobcům automobilů, kteří dál řídí jejich prodej.

Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný
návrh. Obchod (s náhradními díly) by zmizel z Evropy, z čehož by nikdo neměl
užitek. Evropa by byla zaplavena součástkami z Číny a odjinud, ke škodě
průmyslu i konkurenceschopnosti," řekl v červnu týdeníku European Voice
mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Alfredo Filippone.




JAKÝ DÍL ZVOLIT? Náhradní součástka by se měla vybírat hlavně podle stáří a stavu vozu

V autoservisu

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.