Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

aktualizováno 
S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků. Méně se ví, že k nejvíce padělaným patří automobilové součástky. Dokazuje to i aktuální test výzkumníků z ČVUT, kteří se zaměřili na neoriginální kapoty pro škodovky.

Padělek si samozřejmě můžete pořídit vědomě, pak vás nepřekvapí mizerná kvalita. Pokud však naletíte podvodníkům a koupíte si padělek v domnění, že jde o originál, pak nejen že vyhodíte peníze oknem, ale zkušenost s leckdy otřesnou kvalitou poškodí i značku originálu. 

Pokud vás padělatelé nachytají na botách, možná vás budou bolet nohy a boty se brzy rozpadnou, což je sice nemilé, ale moc se nestalo. Když vám do auta namontují padělané brzdové destičky, může jít o závažný problém. V automobilovém průmyslu se padělky vyskytují poměrně hojně, ať už jde o díly jako světla (která mohou oslňovat, špatně svítí a jejich kryty rychle „oslepnou“), nebo litá kola, která se při projetí výmolem rozlomí. 

Častými objekty falzifikátorů jsou především spotřební díly, po nichž je velká poptávka – například filtry, řemeny, spojkové sady, již zmiňované komponenty brzd, vodní pumpy, alternátory a také zapalovací svíčky. Samostatnou kapitolou jsou velmi rozšířené padělky olejů, které se nezřídka vyrábějí ve vysloveně polních podmínkách a mohou zničit motor.

Automobilky si samozřejmě své produkty a díly proti padělatelům chrání, a to dvěma způsoby. Jedním jsou ochranné známky, které zahrnují loga a názvy jednotlivých produktů či služeb, které má značka registrována na jednotlivých trzích. To ve zkratce znamená, že nikdo kromě Renaultu nesmí prodávat díly se znakem a názvem této automobilky, když k tomu nemá povolení značky. 

Průmyslové vzory

Druhým způsobem ochrany jsou průmyslové vzory. To je ochrana vzhledu a viditelných částí vozu (jistě si vzpomenete na případy úniků vzhledu nových vozů z „patentových nákresů“). Sem patří například nárazníky, světlomety, blatníky, kapoty a podobně. Tento systém ochrany znamená, že stejně vypadající díly nesmí vyrábět a prodávat nikdo vyjma držitele průmyslového vzoru. A to ani tehdy, kdyby tak chtěl činit pod jinou značkou. 

Možná si říkáte, že jsou automobilky zbytečně paranoidní a že na napodobenině plechového dílu není moc co zkazit, takže by mohl být při opravě po nehodě vítaným způsobem, jak ušetřit. Opak je pravdou.

Padělky dílů a jejich kvalitu zkoumaly i laboratoře Českého vysokého učení technického. Výsledky jsou více než zajímavé. Ze stošedesátistránkové závěrečné zprávy, kterou má redakce k dispozici, přinášíme stručný výtah. Ukázalo se, že s kapotou z Tchaj-wanu ve výsledku neušetříte a ještě si přiděláte starosti.

Komplexní testování kvality laboratořemi

Padělané kapoty se dají koupit v e-shopech s díly i kamenných prodejnách. Tým pod vedením Tomáše Mičunka z Ústavu soudního znalectví v dopravě a Ondřeje Jirouška z Ústavu mechaniky a materiálů porovnal originální kapoty od Škoda Auto a napodobeniny značky Tong Yang. 

Zajímavé je, že prodejci inzerují kapoty několika značek za různé ceny, po objednání však dorazí výhradně kapoty Tong Yang, i když jsou označeny například nálepkami Polcar.

Reprezentativní vzorek pro testy tvořilo osm tchajwanských napodobenin, které už při vizuální prohlídce vykazovaly odlišnosti a deformace, měly ostré hrany a drobné vady laku, přičemž jedna byla výrazně špatně nalakována, a dvě originální kapoty Škoda.

Odborníci ČVUT na vzorcích zkoumali několik klíčových vlastností. 3D tvarovou analýzou měřili, zda jsou kapoty tvarově stejné, odpovídají dokumentaci výrobce a půjdou tedy namontovat (včetně geometrie pantů). Dále zkoumali ohybovou a torzní tuhost celých kapot a provedli destruktivní zkoušky materiálu dílů z několika míst kapoty (tahovou zkoušku a test hlubokotažnosti dle Erichsena). Při přípravě vzorků narazili výzkumníci na další vady, například chybějící lak pod výztuhami kapot či špatně provedené lepené spoje falzifikátů. 

Poslední byl test odolnosti koroznímu prostředí, před nímž byla elektronovým mikroskopem zkoumána i tloušťka laku a přítomnost ochranné zinkové vrstvy (karoserie automobilů se zinkují pro zabránění korozi). Napodobeniny dílů přitom nevykazovaly ani stopy zinku.

Padělek půjde namontovat, ale lícovat nebude

Pro tvarovou analýzu využili na ČVUT hi-tech 3D terestrický skener pracující s prostorovou polární metodou na principu rozkmitání laserového paprsku i metodu fotogrammetrie. „U neoriginálních kapot se výsledné hodnoty rozptylu poloh měřených bodů pohybují řádově výše než u originálních dílů,“ konstatuje závěrečná zpráva ČVUT. Jakkoli se od sebe jednotlivé neoriginální kapoty lišily a i jejich závěsy měly různé polohy, nešlo o tak výrazný rozptyl, že by nešly vůbec namontovat. Jen lícování s blatníky nebude přesné.

Test kapot pro Škodu Fabii

Měření ohybové tuhosti celých kapot ukázalo, že ty neoriginální byly výrazně měkčí. Některé dosahovaly oproti originálům až o 20 % nižší tuhosti (v průměru 12,80 % v druhém torzním módu). ČVUT konstatuje, že deformační chování napodobenin v žádném případě neodpovídá originálům a požadavkům výrobce. Stejně tak u tahových zkoušek bylo zjištěno, že materiál neoriginálních kapot má výrazně odlišné mechanické vlastnosti. Mez kluzu je v průměru o 24,21 % nižší, mez pevnosti průměrně o 17,96 %. „Z výsledků testů plynou nejistoty ve smyslu pasivní bezpečnosti vozidel osazených neoriginálními díly,“ upozorňuje ČVUT.

Falzifikáty reznou před očima

Zkoušky laku elektronovým mikroskopem potvrdily, že tloušťka laku originálních dílů je o více než 20 % větší než u napodobenin. Na základě prvkové analýzy výzkumníci zjistili, že ani jedna z kapot Tong Yang neměla ochrannou zinkovou vrstvu, kterou mají kapoty Škoda.

Ke korozním testům ČVUT poznamenává, že „neoriginální díly vykazují potenciálně nebezpečné korozní chování v podobě úbytku materiálu plechu, což znemožňuje nebo alespoň významně znesnadňuje jakékoli možnosti oprav. Odezva originálních dílů na vystavení koroznímu prostředí spočívá pouze v poměrně snadno opravitelné degradaci laku“.

Test kapot pro Škodu Fabii
Test kapot pro Škodu Fabii

Co riskuji s padělaným dílem? Z pohledu zákona nic, trest za distribuci falza se potenciálně týká výhradně prodejce. Testy ČVUT však jednoznačně ukázaly celou řadu problémů, například, že neoriginální kapoty jsou výrazně měkčí. Sice půjdou s trochou šikovnosti mechanika namontovat a tvarových odchylek si neškolené oko patrně nevšimne, ale otázkou zůstává, jak se budou chovat v případě nehody. 

Fotogalerie

Pro posádku by ani takto výrazně odlišné deformační chování kapoty, která není strukturální součástí vozu, nemělo představovat nebezpečí – jakkoli je měkčí i materiál pantů uchycujicích kapotu a v krajním případě by se tak po silném nárazu teoreticky mohla utrhnout.

Je otázkou, zda v případě střetu s chodcem a nárazu jeho hlavy na kapotu se snadno nepromáčkne až na motor. Náraz impaktorem hlavy je součástí crashtestů Euro NCAP a osazením materiálově i pevnostně úplně odlišného dílu se i tento parametr výrazně změní. Je tedy věcí morální volby, zda na sebe toto riziko chcete vzít.

Faktem je, že napodobeniny velmi rychle reznou. Dokazují to výsledky testů ČVUT, ale i osobní zkušenost majitele staršího fordu Vojtěcha M. „Kdysi jsem svěřil opravu lehce havarovaného vozu náhodně vybranému servisu. Lak na kapotě Polcar (stejný dodavatel jako v testech - pozn. red.) začal po necelém roce ´kvést´ a po dvou letech byly prakticky na celé kapotě zrzavé puchýře a v kusech se z ní drolil se zkorodovaný plech,“ popisuje.

Boj proti padělkům

Škoda má speciální tým na jejich vyhledávání

  • Největším zdrojem padělků dílů na škodovky je dlouhodobě Čína, ale velké padělatelské dílny byly nalezeny také v Turecku a Polsku. Distribuce padělaných dílů se odehrává z největší části přes e-shopy s díly a neautorizované servisy, přičemž díly putují do Česka z překladišť v západní Africe, Dubaji, Izraeli a Turecku.
  • S narůstajícím internetovým prodejem autodílů roste i množství dodávaných padělaných dílů. Škoda proto v roce 2015 vytvořila speciální tým „Brand Protection“ složený z odborníků na originální díly. Tento tým aktivně vyhledává a ve spolupráci s úřady a policií potírá tyto nezákonné aktivity a výrobky. 
  • Za dobu činnosti se týmu podařilo odhalit a zlikvidovat před 30 tisíc kusů padělaných dílů. Falzifikátoři jsou však vždy o krok napřed a falza se do prodeje dostávají. Stoprocentní jistotu tak představuje nákup dílů v autorizovaném servisu. 
Autoři:


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Další z rubriky

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Mladí lidé jsou miláčkové autoservisů. Sami si nevymění ani kolo

Ilustrační snímek

Podle průzkumu, který si nechal zpracovat britský motoristický pořad Flipping Bangers, prohrává mladá generace s tou...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Renault Talisman 1.6dCi-118KW GRANDTOUR...
Renault Talisman 1.6dCi-118KW GRANDTOUR...

r.v. 2017, naj. 11 734 km, diesel, 1. majitel
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz