Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Náklaďáky by mohly jezdit na benzin

  15:00
Hledání úspornějších a ekologičtějších způsobů pohonu automobilů je v poslední době čím dál intenzivnější. A týká se i nákladních automobilů. Jedním z posledních nápadů je, že by nákladní vozy mohly jezdit místo na naftu na benzin. Není to ovšem jen tak samo sebou.
Náklaďáky možná budou jezdit na benzin.

Náklaďáky možná budou jezdit na benzin. | foto: Profimedia.cz

Americká firma Ethanol Boosting Systems navrhla a úspěšně otestovala nový zážehový motor pro nákladní automobily. Doposud přitom kamiony spalují výhradně naftu, a to především proto, že dieselové motory poskytují vysoký točivý moment, který je potřebný k tomu, aby nákladní vůz vůbec utáhl těžký náklad. Nový motor spalující benzin je ovšem díky přídavnému vstřikování alkoholového paliva schopen podávat obdobné výkony při nižším objemu, spotřebě i jednodušší konstrukci než dnešní turbodiesely.

Firma EBS postavila a otestovala experimentální sedmilitrový zážehový vysoce přeplňovaný motor s vysokým kompresním poměrem, který v režimech nízkého zatížení spaluje pouze benzin. Ve chvílích vysokého zatížení, kdy je zážehový motor náchylný ke klepání, je do válce vstřikováno druhé palivo na alkoholové bázi. Tímto přívstřikem dojde k výraznému ochlazení spalovacího prostoru a tím oddálení hrozícího klepání. Proto může motor pracovat s relativně vysokým kompresním poměrem 14:1 a může být velmi silně přeplňován – plnicí tlak je 2–2,5 krát vyšší, než je tlak atmosferický.

Sedmilitrový experimentální motor tak svými výkonovými parametry mírně převyšuje dnešní moderní jedenáctilitrové naftové motory a přitom nabízí nižší spotřebu a emise. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že k úpravě výfukových plynů lze použít klasický třícestný katalyzátor, jelikož motor pracuje s klasickou stechiometrickou směsí. Jako druhého paliva pro dodatečný vstřik bylo u experimentálního kousku použito E85 – tedy směsi s obsahem 85 % etanolu a 15 % benzinu.

Použít lze i čistý líh nebo metanol. Při použití metanolu se výrazně sníží objem spotřebovaného paliva, takže může být nádrž pro přídavné palivo výrazně menší. V případě, že dojde k situaci, že je veškeré přídavné palivo spotřebováno, může se pro druhý vstřik použít i klasický benzin. V tomto případě je ale účinnost celého systému výrazně nižší a maximální dosahovaný točivý moment se sníží zhruba na polovinu.

Firma EBS počítá do budoucna s dalším možným vylepšením svého systému – motor lze dovybavit variabilním zdvihem a časováním ventilů, případně pak recirkulací výfukových plynů, pracuje se také ještě na snížení spotřeby přídavného klepání potlačujícího paliva. I v takovém případě bude zážehový motor pro nákladní automobily konstrukčně stále jednodušší a především levnější než současné motory vznětové.

Dle prezentovaných parametrů je projekt zážehového motoru s přídavným palivem velmi zajímavý, otázkou zůstává, jak nakonec bude úspěšný v praxi a zda se vůbec prosadí.

Témata: kamion, Metanol
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...