Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náklaďáky by mohly jezdit na benzin

  15:00aktualizováno  15:00
Hledání úspornějších a ekologičtějších způsobů pohonu automobilů je v poslední době čím dál intenzivnější. A týká se i nákladních automobilů. Jedním z posledních nápadů je, že by nákladní vozy mohly jezdit místo na naftu na benzin. Není to ovšem jen tak samo sebou.
Náklaďáky možná budou jezdit na benzin.

Náklaďáky možná budou jezdit na benzin. | foto: Profimedia.cz

Americká firma Ethanol Boosting Systems navrhla a úspěšně otestovala nový zážehový motor pro nákladní automobily. Doposud přitom kamiony spalují výhradně naftu, a to především proto, že dieselové motory poskytují vysoký točivý moment, který je potřebný k tomu, aby nákladní vůz vůbec utáhl těžký náklad. Nový motor spalující benzin je ovšem díky přídavnému vstřikování alkoholového paliva schopen podávat obdobné výkony při nižším objemu, spotřebě i jednodušší konstrukci než dnešní turbodiesely.

Firma EBS postavila a otestovala experimentální sedmilitrový zážehový vysoce přeplňovaný motor s vysokým kompresním poměrem, který v režimech nízkého zatížení spaluje pouze benzin. Ve chvílích vysokého zatížení, kdy je zážehový motor náchylný ke klepání, je do válce vstřikováno druhé palivo na alkoholové bázi. Tímto přívstřikem dojde k výraznému ochlazení spalovacího prostoru a tím oddálení hrozícího klepání. Proto může motor pracovat s relativně vysokým kompresním poměrem 14:1 a může být velmi silně přeplňován – plnicí tlak je 2–2,5 krát vyšší, než je tlak atmosferický.

Sedmilitrový experimentální motor tak svými výkonovými parametry mírně převyšuje dnešní moderní jedenáctilitrové naftové motory a přitom nabízí nižší spotřebu a emise. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že k úpravě výfukových plynů lze použít klasický třícestný katalyzátor, jelikož motor pracuje s klasickou stechiometrickou směsí. Jako druhého paliva pro dodatečný vstřik bylo u experimentálního kousku použito E85 – tedy směsi s obsahem 85 % etanolu a 15 % benzinu.

Použít lze i čistý líh nebo metanol. Při použití metanolu se výrazně sníží objem spotřebovaného paliva, takže může být nádrž pro přídavné palivo výrazně menší. V případě, že dojde k situaci, že je veškeré přídavné palivo spotřebováno, může se pro druhý vstřik použít i klasický benzin. V tomto případě je ale účinnost celého systému výrazně nižší a maximální dosahovaný točivý moment se sníží zhruba na polovinu.

Firma EBS počítá do budoucna s dalším možným vylepšením svého systému – motor lze dovybavit variabilním zdvihem a časováním ventilů, případně pak recirkulací výfukových plynů, pracuje se také ještě na snížení spotřeby přídavného klepání potlačujícího paliva. I v takovém případě bude zážehový motor pro nákladní automobily konstrukčně stále jednodušší a především levnější než současné motory vznětové.

Dle prezentovaných parametrů je projekt zážehového motoru s přídavným palivem velmi zajímavý, otázkou zůstává, jak nakonec bude úspěšný v praxi a zda se vůbec prosadí.



Témata: kamion, Metanol


Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.