Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náklaďáky by mohly jezdit na benzin

  15:00aktualizováno  15:00
Hledání úspornějších a ekologičtějších způsobů pohonu automobilů je v poslední době čím dál intenzivnější. A týká se i nákladních automobilů. Jedním z posledních nápadů je, že by nákladní vozy mohly jezdit místo na naftu na benzin. Není to ovšem jen tak samo sebou.
Náklaďáky možná budou jezdit na benzin.

Náklaďáky možná budou jezdit na benzin. | foto: Profimedia.cz

Americká firma Ethanol Boosting Systems navrhla a úspěšně otestovala nový zážehový motor pro nákladní automobily. Doposud přitom kamiony spalují výhradně naftu, a to především proto, že dieselové motory poskytují vysoký točivý moment, který je potřebný k tomu, aby nákladní vůz vůbec utáhl těžký náklad. Nový motor spalující benzin je ovšem díky přídavnému vstřikování alkoholového paliva schopen podávat obdobné výkony při nižším objemu, spotřebě i jednodušší konstrukci než dnešní turbodiesely.

Firma EBS postavila a otestovala experimentální sedmilitrový zážehový vysoce přeplňovaný motor s vysokým kompresním poměrem, který v režimech nízkého zatížení spaluje pouze benzin. Ve chvílích vysokého zatížení, kdy je zážehový motor náchylný ke klepání, je do válce vstřikováno druhé palivo na alkoholové bázi. Tímto přívstřikem dojde k výraznému ochlazení spalovacího prostoru a tím oddálení hrozícího klepání. Proto může motor pracovat s relativně vysokým kompresním poměrem 14:1 a může být velmi silně přeplňován – plnicí tlak je 2–2,5 krát vyšší, než je tlak atmosferický.

Sedmilitrový experimentální motor tak svými výkonovými parametry mírně převyšuje dnešní moderní jedenáctilitrové naftové motory a přitom nabízí nižší spotřebu a emise. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že k úpravě výfukových plynů lze použít klasický třícestný katalyzátor, jelikož motor pracuje s klasickou stechiometrickou směsí. Jako druhého paliva pro dodatečný vstřik bylo u experimentálního kousku použito E85 – tedy směsi s obsahem 85 % etanolu a 15 % benzinu.

Použít lze i čistý líh nebo metanol. Při použití metanolu se výrazně sníží objem spotřebovaného paliva, takže může být nádrž pro přídavné palivo výrazně menší. V případě, že dojde k situaci, že je veškeré přídavné palivo spotřebováno, může se pro druhý vstřik použít i klasický benzin. V tomto případě je ale účinnost celého systému výrazně nižší a maximální dosahovaný točivý moment se sníží zhruba na polovinu.

Firma EBS počítá do budoucna s dalším možným vylepšením svého systému – motor lze dovybavit variabilním zdvihem a časováním ventilů, případně pak recirkulací výfukových plynů, pracuje se také ještě na snížení spotřeby přídavného klepání potlačujícího paliva. I v takovém případě bude zážehový motor pro nákladní automobily konstrukčně stále jednodušší a především levnější než současné motory vznětové.

Dle prezentovaných parametrů je projekt zážehového motoru s přídavným palivem velmi zajímavý, otázkou zůstává, jak nakonec bude úspěšný v praxi a zda se vůbec prosadí.



Témata: kamion, Metanol

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz