BMW se nechalo koncem minulého milénia zlákat úspěchy třícípé konkurence s modelem M a tři roky po Mercedesu nabídla vlastní luxusní SUV, zaměřené především na dokonalý komfort za všech okolností, označené X5.
Může se hoditNové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz |
Krok do neznáma automobilce vyšel znamenitě a otevřel cestu i pro levnější a méně luxusní model X3, který se zaměřil spíše na aktivní životní styl, než působivé příjezdy k červeným kobercům před světovými operami a luxusními hotely.
Ačkoliv jsou téměř stejně velké a obsahují podobnou techniku, X3 je oproti
X5 přeci jen o dva metrické centy lehčí a používá agilnější podvozek, sdílený s minulou generací trojkové řady.
|
Trochu mimo postkomunistické poměry je ovšem marketingové zaměření; X3 si totiž nechává za nemalé technické kvality pořádně zaplatit - za dobře vybavený kus s šestiválcem není nejmenší problém vydat dva miliony; přesto však nepůsobí honosně.
To je současně výhoda i problém; každopádně menší terénní BMW, výrobcem označované jako SAV (Sport Activity Vehicle), působí, jako by stálo proti skutečnosti přibližně půlku a mezi většinou levnějšími Land Cruisery, Pathfindery a Land Rovery vypadá tak trochu jako chudý příbuzný.
K původním prestižním třílitrovým šestiválcům se nově přidaly dva čtyřválcové stodesetikilowattové dvoulitry, které stlačují cenu podstatně blíže k hranici všeobecné přijatelnosti; stále však ne dost blízko.
Exteriér je na hony vzdálený tzv. konzumnímu vkusu; kombinace oblých křivek a dramatických zlomů se nesnaží zalíbit každému a také se jí to nedaří. Kdo se však zakouká, je ztracen a konkurenti se mu rázem zdají povrchně líbiví.
Černě zbarvený testovaný kus dostal elegantní kola a konečně také lakované nárazníky, což jej povzneslo mezi vyhraněné stylové solitéry. Za vyváženou kombinaci exteriérových doplňků dostává auto jedničku, jejich nevhodnou volbou totiž lze zkazit vzhled nekonvenční "iks-trojky" na tisíc různých způsobů.
****
Pohled z druhé strany
Mezi zbytek mnichovské produkce X3 příliš nezapadá. Bratři si libují v zprohýbaném plechu a rozmáchlých křivkách. X3 proti nim působí jako nedodělaná maketa; ostatní současná BMW jsou rozmáchlejší a vybroušenější.
Absolutně rovné plochy člení jednoduché ostré linky. Detaily jsou jakoby naznačené a "neohlazené". Přesně tak si je možno představit jednu z mnoha předvýrobních maket vyrobenou z modelářské hlíny: naznačené základní linie a tvary, kterým ovšem chybí hloubka a lehkost.
***
V interiéru též nečekají ušlechtilé křivky a materiály, ale velkoryse načrtnuté panely, z větší části s nepokrytým plastovým dezénem. Proto i první dojem, při konfrontaci s prodejní cenou mění spíše v údiv. Provedení některých detailů ani vzdáleně nepřipomíná dvoumilionové auto a extrémně zjednodušená přístrojovka tento dojem nevylepšuje.
Avšak po usednutí do sportovních sedaček, potažených neklouzavým a neprodyšným syntetickým materiálem, se dojmy dramaticky zlepšují. Uklidňující dostatek prostoru a vynikající ergonomie probouzejí sympatie na druhý pohled. Ve druhé řadě sedadel je to ještě lepší; cestující si zde mohou i zacvičit.
Čím více vzad, tím lépe, takže zavazadla posílají díky za objemný, geometrický a kvalitně čalouněný prostor. Nadšení ovšem kazí ohyzdná a nedbale vyrobená mříž, degradující ušlechtilé BMW mezi obyčejné dodávky s odpočtem DPH. Nechat si od státu přispět na svoje luxusní rodinný vůz je zajisté lukrativní nabídka, ale zmrzačená auta tiše žalují...
JÍZDNÍ VLASTNOSTITo co má, umí dělat X3 znamenitě; ani při vysokých cestovních rychlostech, jichž navzdory nevelkému zdvihovému objemu dosahuje bez okolků, neztrácí směrovou suverenitu. Řidiči mnoha nízkých vozů mohou při svých soubojích s bočním větrem a rozhoupanou zádí jen závidět. Po dálnici i okresce se při zachování určitého respektu ke zvýšenému těžišti dá vydovádět dosyta a absolutní vláda nad podvozkem nekončí ani v ostré zatáčce. V současnosti patrně neexistuje na asfaltu lépe se chovající SUV!
Podobnou chválu zasluhují záběrové vlastnosti; inteligentní pohon všech kol xDrive distribuuje sílu tam, kde je třeba, a smyku se není třeba obávat ani na zmrzlé vozovce či mokvavém bahně.
Při tom všem ještě X3 dokáže ochránit posádku před neslušnými otřesy či hluky a zachovat ji v nadstandardním pohodlí.
Dovádění na sněhu je kratochvílí, při které se ukáže dokonalost stabilizačního systému a pohonu všech kol.
Když elektronika vyhodnotí, že slabý článek vozu, nacházející se mezi volantem, pedály a sedadlem, vyvádí věci, které se mu nelíbí, začne pracovat podle svých vlastních instrukcí. Nutno přiznat že takřka bezchybných.
Donutit na uklouzaném povrchu auto k nekotrolovatelnému smyku je téměř nemožné. Snahu o "rozhození" auta rychlými kmity volantu se pak auto rozhodne ignorovat a vykrouží oblouk bez ztráty kytičky tak, jak je to nejbezpečnější; ať si řidič na rukou uplete třeba vánočku, kola vedou auto kam je třeba.
Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly. Donutit X3 k powerslidu je ale obtížné. Na jízdu bokem napřed v táhlém přetáčivém smyku má jiný názor výše položené těžiště auta. Hmota kabiny má v takovém případě tendenci auto přetahovat do hodin.
Vznětový čtyřválec o objemu 1995 ccm je skvěle utlumen a i když moc libě nezní, nikdy neobtěžuje hlukem ani třesem. Když X3 ožije, postupně zapomínáme na rozpačité první dojmy a když ani na roletě nic uvnitř nevrzne a neskřípne, začínáme chápat nadšení jeho majitelů.
Negativně se na terénní trojce projevilo použití některých dílů z řady tři, která odešla před rokem. V menu palubního počítače se tak zapomnělo na položku aktuální spotřeba, analogový ukazatel, který ji v "trojce" nahrazuje, zde chybí.
K uklidnění spořivého majitele ovšem postačí pohled na údaj průměrné spotřeby. Dovádění v třeskutých mrazech znamenalo za každých sto kilometrů zaplatit 7,2 litry nafty.
Šestistupňová převodovka si s motorem dobře rozumí, řidiče ovšem nepotěší její gumový chod bez citelných dorazů. Vzhledem k charakteru auta by se i radikální zastánce radosti z řízení měl zamyslet nad volbou automatické převodovky.
Momentálně nejstarší model mnichovské automobilky se má čile k světu.
Nadšení ze svezení ovšem úspěšně utlumí pohled do ceníku. Spartánsky pojatému designu X3 totiž sekunduje vpravdě minimalisticky pojatá základní výbava. Za nejlevnější malé BMW do hor s dvoulitrovým naftovým motorem zájemce zaplatí 1 121 700 korun. S položkami v některých případech překvapivě nadstandardní výbavy letí cena do výšin.
BMW X3 2,0d |
Nissan Pathfinder SE 2,5 * |
Jeep Cherokee 2,8 CRD Extra Sport |
|
objem motoru (cm3) | 1995 | 2488 | 2776 |
výkon kW/k (při otáčkách) | 110/150 (4000) | 128/174 (4000) | 120/161 (3800) |
max.toč. moment (Nm) / při otáčkách |
360/2000 | 403/200 | 400/1800 |
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
typ motoru/převodovka | vznětový/ 6 stupňů manuální |
vznětový/ 6 stupňů manuální |
vznětový/ 6 stupňů manuální |
max. rychlost (km/h) | 198 | 175 | 174 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,2 | 11,7 | neudáno |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 9,6/5,9/7,2 | 11,5/7,6/9,0 |
12,7/8,2/9,9 |
objem kufru skl./neskl.(l) | 480/1550 | 190/2091 | 821/1069 |
rozměry d/š/v (mm) | 4565/ 1853/ 1674 |
4740/ 1850/ 1763 |
4496/ 1819/ 1818 |
rozvor (mm)/objem nádrže (l) | 2795/67 | 2850/80 | 2649/77,6 |
pohotovostní hmotnost/celková (kg) | 1745/2280 | 2160/2880 | 1980/2520 |
pneumatiky |
215/60 R17 |
255/65 R17 |
235/70 R16 |
Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové | ano/ano/ ano/ano |
ano/ano/ ano/ano |
ano/ano/ ano/ano |
ABS/ESP | ano/ano | ano/ano | ano/ne |
tempomat/parkovací asistent/mlhovky | 13900/22260 /6360 |
ano/ne/ano |
ano/ne/ano |
klimatizace/xenony/litá kola | man./28940 /ano |
autom./ne /ano |
man/ne |
záruka (roky) | 2 | 3 | 2 |
cena v Kč | 1 121 700 | 1 199 000 | 990 000 |