BMW X5 Security

BMW X5 Security | foto: BMW

Nákladné šetření: Přespolní běžec BMW X3

  • 17
hodnocení iDNES 4,4/5 Chcete utratit hodně peněz a přitom vypadat, že jich zase tolik nebylo? Nesnášíte okázalé chlubení majetkem a při tom sháníte SUV se špičkovou technikou? Pořiďte si BMW X3. S novým vznětovým dvoulitrem je výrazně levnější a úspornější, aniž by výrazně utrpěla jízdní dynamika či prestiž. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

BMW se nechalo koncem minulého milénia zlákat úspěchy třícípé konkurence  s modelem M a tři roky po Mercedesu nabídla vlastní luxusní SUV, zaměřené především na dokonalý komfort za všech okolností, označené X5.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Krok do neznáma automobilce vyšel znamenitě a otevřel cestu i pro levnější a méně luxusní model X3, který se zaměřil spíše na aktivní životní styl, než působivé příjezdy k červeným kobercům před světovými operami a luxusními hotely.

Ačkoliv jsou téměř stejně velké a obsahují podobnou techniku, X3 je oproti
X5 přeci jen o dva metrické centy lehčí a používá agilnější podvozek, sdílený s minulou generací trojkové řady.

 hodnocení 

PLUSY
- design karoserie
- jizdní vlastnosti

- motor
- snadné ovládání
- stabilita ve vysokých rychlostech
- prostorný interiér

MINUSY
- design karoserie
- lacině působící interiér
- vysoká cena
- "gumový" chod řazení

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Trochu mimo postkomunistické poměry je ovšem marketingové zaměření; X3 si totiž nechává za nemalé technické kvality pořádně zaplatit - za dobře vybavený kus s šestiválcem není nejmenší problém vydat dva miliony; přesto však nepůsobí honosně.

To je současně výhoda i problém; každopádně menší terénní BMW, výrobcem označované jako SAV (Sport Activity Vehicle), působí, jako by stálo proti skutečnosti přibližně půlku a mezi většinou levnějšími Land Cruisery, Pathfindery a Land Rovery vypadá tak  trochu jako chudý příbuzný.

K původním prestižním třílitrovým šestiválcům se nově přidaly dva čtyřválcové stodesetikilowattové dvoulitry, které stlačují cenu podstatně blíže k hranici všeobecné přijatelnosti; stále však ne dost blízko.

VNĚJŠÍ VZHLED

Exteriér je na hony vzdálený tzv. konzumnímu vkusu; kombinace oblých křivek a dramatických zlomů se nesnaží zalíbit každému a také se jí to nedaří. Kdo se však zakouká, je ztracen a konkurenti se mu rázem zdají povrchně líbiví.

Černě zbarvený testovaný kus dostal elegantní kola a konečně také lakované nárazníky, což jej povzneslo mezi vyhraněné stylové solitéry. Za vyváženou kombinaci exteriérových doplňků dostává auto jedničku, jejich nevhodnou volbou totiž lze zkazit vzhled nekonvenční "iks-trojky" na tisíc různých způsobů.

****
Pohled z druhé strany
Mezi zbytek mnichovské produkce X3 příliš nezapadá. Bratři si libují v zprohýbaném plechu a rozmáchlých křivkách. X3 proti nim působí jako nedodělaná maketa; ostatní současná BMW jsou rozmáchlejší a vybroušenější.

Absolutně rovné plochy člení jednoduché ostré linky. Detaily jsou jakoby naznačené a "neohlazené". Přesně tak si je možno představit jednu z mnoha předvýrobních maket vyrobenou z modelářské hlíny: naznačené základní linie a tvary, kterým  ovšem chybí hloubka a lehkost.
*** 

INTERIÉR 

V interiéru též nečekají ušlechtilé křivky a materiály, ale velkoryse načrtnuté panely, z větší části s nepokrytým plastovým dezénem. Proto i první dojem, při konfrontaci s prodejní cenou mění spíše v údiv. Provedení některých detailů ani vzdáleně nepřipomíná dvoumilionové auto a extrémně zjednodušená přístrojovka tento dojem nevylepšuje.

Avšak po usednutí do sportovních sedaček, potažených neklouzavým a neprodyšným syntetickým  materiálem, se dojmy dramaticky zlepšují. Uklidňující dostatek prostoru a vynikající ergonomie probouzejí sympatie na druhý pohled. Ve druhé řadě sedadel je to ještě lepší; cestující si zde mohou i zacvičit.

Čím více vzad, tím lépe, takže zavazadla posílají díky za objemný, geometrický a kvalitně čalouněný prostor. Nadšení ovšem kazí ohyzdná a nedbale vyrobená mříž, degradující  ušlechtilé BMW mezi obyčejné dodávky s odpočtem DPH. Nechat si od státu přispět na svoje luxusní rodinný vůz je zajisté lukrativní nabídka, ale zmrzačená auta tiše žalují...

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

To co má, umí dělat X3 znamenitě; ani při vysokých cestovních rychlostech, jichž navzdory nevelkému zdvihovému objemu dosahuje bez okolků, neztrácí směrovou suverenitu. Řidiči  mnoha nízkých vozů mohou při svých soubojích s bočním větrem a rozhoupanou zádí jen závidět. Po dálnici i okresce se při zachování určitého respektu ke zvýšenému těžišti dá vydovádět dosyta a absolutní vláda nad podvozkem nekončí ani v ostré zatáčce. V současnosti patrně neexistuje na asfaltu lépe se chovající SUV!

Podobnou chválu zasluhují záběrové vlastnosti; inteligentní pohon všech kol xDrive  distribuuje sílu tam, kde je třeba, a smyku se není třeba obávat ani na zmrzlé vozovce či mokvavém bahně.

Při tom všem ještě X3 dokáže ochránit posádku před neslušnými otřesy či hluky a zachovat  ji v nadstandardním pohodlí.

Dovádění na sněhu je kratochvílí, při které se ukáže dokonalost stabilizačního systému a pohonu všech kol.

Když elektronika vyhodnotí, že slabý článek vozu, nacházející se mezi volantem, pedály a  sedadlem, vyvádí věci, které se mu nelíbí, začne pracovat podle svých vlastních instrukcí. Nutno přiznat že takřka bezchybných.

Donutit na uklouzaném povrchu auto k nekotrolovatelnému smyku je téměř nemožné. Snahu o "rozhození" auta rychlými kmity volantu se pak auto rozhodne ignorovat a vykrouží oblouk bez ztráty kytičky tak, jak je to nejbezpečnější; ať si řidič na rukou uplete třeba vánočku, kola vedou auto kam je třeba.

Zmáčknutí magického tlačítka s označením DSC pošle na dovolenou elektronické strážné anděly. Donutit X3 k powerslidu je ale obtížné. Na jízdu bokem napřed v táhlém přetáčivém smyku má jiný názor výše položené těžiště auta. Hmota kabiny má v takovém případě tendenci  auto přetahovat do hodin.

MOTOR A SPOTŘEBA

Vznětový čtyřválec o objemu 1995 ccm je skvěle utlumen a i když moc libě nezní, nikdy neobtěžuje hlukem ani třesem. Když X3 ožije, postupně zapomínáme na rozpačité první dojmy  a když ani na roletě nic uvnitř nevrzne a neskřípne, začínáme chápat nadšení jeho  majitelů.

Negativně se na terénní trojce projevilo použití některých dílů z řady tři, která odešla  před rokem. V menu palubního počítače se tak zapomnělo na položku aktuální spotřeba, analogový ukazatel, který ji v "trojce" nahrazuje, zde chybí.

K uklidnění spořivého majitele ovšem postačí pohled na údaj průměrné spotřeby. Dovádění v třeskutých mrazech  znamenalo za každých sto kilometrů zaplatit 7,2 litry nafty.

Šestistupňová převodovka si s motorem dobře rozumí, řidiče ovšem nepotěší její gumový chod bez citelných dorazů. Vzhledem k charakteru auta by se i radikální zastánce radosti z řízení měl zamyslet nad volbou automatické převodovky.

CENA

Momentálně nejstarší model mnichovské automobilky se má čile k světu.
Nadšení ze svezení  ovšem úspěšně utlumí pohled do ceníku. Spartánsky pojatému designu X3 totiž sekunduje  vpravdě minimalisticky pojatá základní výbava. Za nejlevnější malé BMW do hor s dvoulitrovým naftovým motorem zájemce zaplatí 1 121 700 korun. S položkami v některých případech překvapivě nadstandardní výbavy letí cena do výšin.

BMW X3 2,0d

Nissan Pathfinder SE 2,5 *

Jeep Cherokee 2,8 CRD Extra Sport

objem motoru (cm3) 1995 2488 2776
výkon kW/k (při otáčkách) 110/150 (4000) 128/174 (4000) 120/161 (3800)
max.toč.
moment (Nm) / při otáčkách
360/2000 403/200 400/1800
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů 4/16 4/16 4/16
typ motoru/převodovka vznětový/
6 stupňů manuální
vznětový/
6 stupňů manuální
vznětový/
6 stupňů manuální
max. rychlost (km/h) 198 175 174
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,2 11,7 neudáno
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 9,6/5,9/7,2 11,5/7,6/9,0

12,7/8,2/9,9

objem kufru skl./neskl.(l) 480/1550 190/2091 821/1069
rozměry d/š/v (mm) 4565/
1853/
1674
4740/
1850/
1763
4496/
1819/
1818
rozvor (mm)/objem nádrže (l) 2795/67 2850/80 2649/77,6
pohotovostní hmotnost/celková (kg) 1745/2280 2160/2880 1980/2520
pneumatiky

215/60 R17

255/65 R17

235/70 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano ano/ne
tempomat/parkovací asistent/mlhovky 13900/22260
/6360
ano/ne/ano

ano/ne/ano

klimatizace/xenony/litá kola man./28940
/ano
autom./ne
/ano

man/ne
/ano

záruka (roky) 2 3 2
cena v Kč 1 121 700 1 199 000 990 000
* POZNÁMKA: Nissan Pathfinder je sedmimístný