Nepříznivý trend: nákladní auta letos už šestnáctkrát bourala s vlakem

  • 24
Na českých přejezdech letos kvůli střetům s nákladním vozem zemřeli tři lidé a 68 bylo zraněno. Drážní inspekce ve spolupráci s Ministerstvem dopravy řeší velký nárůst nehod nákladních aut a kamionů na přejezdech.

Drážní inspekce letos eviduje už 16 střetů nákladních aut s vlakem na přejezdech. „To je statistika od začátku letošního roku, za celý loňský rok to bylo patnáct nehod,“ popisuje pro iDNES.cz nepříznivý vývoj mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Toto číslo zahrnuje jen nákladní auta a kamiony. „Za loňský rok evidujeme šest zraněných, letos 68 a k tomu tři mrtvé,“ dodává Drápal. Odpovědnost je podle mluvčího ve všech případech na straně řidiče.

„Bohužel většinou jde u těchto vážných nehod o fatální selhání řidiče, tedy o lidský faktor. Chci ale přesto prověřit, jestli můžeme zlepšit zabezpečení přejezdů některými systémovými kroky. Ustavil jsem proto expertní skupinu, která se již věcí zabývá. První návrhy má předložit do konce září,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Statistiku silně ovlivňuje červencová nehoda ve Studénce na Novojíčínsku, kde vjel polský řidič kamionu do cesty Pendolinu (čtěte zde). Negativní trend je však zřetelný.

Mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix pro iDNES.cz říká, že ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty se připravuje materiál, který se bude problematice přejezdů věnovat. ČESMAD ho zahrne do školení, které pro profesionální řidiče pořádá. „Budeme ale také apelovat na vylepšení infrastruktury a dostavení mimoúrovňových křížení. Chápeme ale, že je to velmi nákladná dlouhodobá záležitost,“ komentuje Felix.

Martin Felix také upozorňuje na velmi nevýhodnou pozici dopravní firmy ve vztahu k řidičům. „Majitel firmy má podle občanského zákoníku odpovědnost za řidiče. Ale na dálku ho, třeba jako v továrně, ovládat nemůže, nemá možnost ho kontrolovat,“ vysvětluje. Jako příklad uvádí právě nehodu ve Studénce. „V takovém to případě je to pro firmu likvidační, ta může na řidiči vymáhat jen čtyřnásobek jeho platu,“ vysvětluje. Škoda při tomto neštěstí, která bude vymáhána po firmě, přitom byla vyčíslena na 160 milionů. Podle ČESMADu je to nespravedlivé, záležitostí se zabývá expertní skupina právníků sdružení.

Závory se dají prorazit

Když uváznete na přejezdu mezi zavřenými závorami, máte asi dvacet sekund na záchranu. Pokud jste nezůstali stát kvůli poruše vozu, jeďte dál, závora není napevno.

Pokud jste ve vozidle dva, spolujezdec může závoru zvednout. Jde to velmi lehce, závora neklade žádný odpor. Pokud je řidič sám, nejlepší je šlápnout na plyn a závorou projet. U osobního auta závora většinou nadskočí a auto projede. Větší automobil pak závoru lehce zlomí, je k tomu totiž uzpůsobena.

V ČR je přes osm tisíc přejezdů

„Zatímco dříve lidé umírali při každé desáté nehodě na přejezdu, nyní je to již při každé šesté nehodě,“ uvádí Drážní inspekce.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů.

Podle Drážní inspekce se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, kterých je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. „Ze statistik je více než jasné, že drtivá většina nehod je zapříčiněna nevhodným chováním účastníků silničního provozu, motoristů, cyklistů a pěších,“ uvádí Správa železniční dopravní cesty. Jak se chovat na přejezdech čtete zde.

Drážní inspekce usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení úrovňového křížení silnice a dráhy se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový. Vybudování nadjezdů či podjezdů je velmi nákladné.

„Chování na železničních přejezdech je jedno z témat, kterým se dlouhodobě věnujeme. Například v nedávno zveřejněných videoklipech BESIP a Asociace Záchranný kruh pro druhý stupeň základních škol je to jedno z témat. Aktuálně v návaznosti na nepříznivý vývoj posledních měsíců připravujeme výukový program pro autoškoly, který ale bude dostupný pro kohokoliv na internetu,“ říká Martin Farář z BESIPu.