Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladním autům kazí reputaci chuligáni v dodávkách

aktualizováno 
České dálnice jsou nebezpečné pro řidiče kamionů, ukazují statistiky dopravních nehod. Velkým problémem jsou řidiči dodávek, za jejich volant se totiž může dostat v podstatě kdokoliv.

„Za prvních sedm měsíců meziročně poklesl počet obětí dopravních nehod bezmála o šestinu. V nákladních automobilech však zemřelo o 12 procent více lidí. O 11 procent také vzrostl počet obětí nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel,“ cituje ze statistik dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Od ledna do července 2016 zemřelo na českých silnicích 19 řidičů nákladních vozidel a jejich spolujezdců, to je o dva více než v roce 2015. Vinou řidičů nákladních automobilů zemřelo 51 osob.

Téměř polovinu obětí (rovných 35 - tj. 47 %) měli loni na svědomí řidiči nákladních automobilů do 3,5 tuny, tedy dodávek, na které stačí řidičské oprávnění na osobní vůz (skupina B). Tyto nákladní vozy navíc nemají záznamové zařízení pro monitoring chování řidiče, tzv. tachograf. Ten u řidičů velkých náklaďáků a autobusů přesně hlídá dodržování povinných bezpečnostních přestávek a rychlostí. U dodávek není tyto faktory jak sledovat.

Na šoféry kamionů jsou také kladeny vyšší požadavky. Kromě řidičského oprávnění musí mít také profesní průkaz, což obnáší mimo jiné pravidelné proškolování. S dodávkou do 3,5 tuny může oproti tomu jezdit vlastně každý, kdo má řidičský průkaz.

Roman Budský upozorňuje, že do této kategorie patří také uměle vytvořené nákladní vozy z osobních aut (kategorie N1, kdysi to byly známé obyčejné kombíky s mříží za zadními sedadly). „Žehrá se na tiráky, ale ukazuje se, že nehody spadající ve statistikách mezi nákladní auta, jdou často za osobáky,“ vysvětluje.

Podle Romana Budského je výchova řidičů takových aut v režii zaměstnavatelů. „U těch, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru, jsou to povinná školení řidičů. Musí být i v zájmu firem je provádět kvalitně. Pokud totiž takové auto nabourá, znamená to nejen škodu pro firmu, ale také ztrátu, protože takové auto nevydělává,“ vysvětluje pro iDNES.cz. Podle Budského dobře funguje také to, když je takové auto popsané jménem firmy. „Veřejnost si všímá, pokud auto nějaké společnosti jezdí nebezpečně,“ dodává.

Za většinu nehod můžou lidské chyby

Průzkum provedený IRU (Mezinárodní unie silniční dopravy) naznačil, že 85 procent nehod s účastí nákladních automobilů jde na vrub lidského pochybení, z nich však jen čtvrtinu mají na svědomí sami řidiči kamionů. Zhruba po pěti procentech je vina připisována klimatickým podmínkám, závadám infrastruktury či technické závadě vozidla. Pokud však nehodu zaviní přímo šofér trucku, je to vinou nepřiměřené rychlosti jízdy, nedání přednosti na křižovatce či neopatrného přejíždění mezi jízdními pruhy.

Na Strakonické u výjezdu z Pražského okruhu směrem na Lahovice se z kamionu...

Na Strakonické u výjezdu z Pražského okruhu směrem na Lahovice se z kamionu vysypaly basy s pivem (17.8.2016)

Statistika

  • V roce 2015 zavinili řidiči motorových vozidel celkem 78 201 nehod vyšetřovaných Policií ČR, z toho 10 668 (14 %) šoféři nákladních vozů. V 73 procentech havarovali v důsledku nesprávného způsobu jízdy, s velkým odstupem následují nedání přednosti v jízdě (13 %), nepřiměřená rychlost jízdy (12 %) a nesprávné předjíždění (2 %).
  • Při všech nehodách zemřelo na českých silnicích 660 osob (do 24 hodin), z toho 74 (11 %) vinou řidičů nákladních aut. Oproti roku 2014 to bylo o sedm obětí více. Naopak o 14 osob (tedy 37 %) menší byl počet obětí z řad řidičů nákladních vozů a jejich spolujezdců.
  • Nejnebezpečnější byly zaviněné nehody vozidel o celkové hmotnosti od 3,5 do 7,5 tuny, kdy na jeden tisíc nehod zemřelo 10,1 osoby. Naopak nejméně rizikové byly střety automobilů o hmotnosti 7,5 až 12 tun, kdy na tisíc nehod bylo usmrceno 4,2 osoby.
  • Podle Evropské komise i Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu ETSC umírá 7 procent všech obětí nehod na dálnicích (v ČR to bylo v roce 2015 o 4,5 %, za prvních sedm měsíců letošního roku pak o 5,9 %). V 61 procentech se jedná o posádky osobních automobilů, v 11 % o cestující na motocyklech a 10 % o chodce.
  • Šestnáct procent umírá v nákladním automobilu o celkové hmotnosti do 3,5 tuny, jedno procento v autobusu. „Celých 9 procent obětí však tvoří posádky nákladních vozů nad 3,5 tuny. V České republice se však jedná až o 31 procent, suverénně nejvíce v celé Evropské unii. S velkým odstupem následují Německo se 17 % a Polsko se 16 %,“ komentuje Roman Budský.

Řidič z povolání je stále ve stresu

„Únava a rychlost jsou nejběžnějšími příčinami nehod mezi řidiči kamionů, autobusů a firemních vozidel. Silniční nehody jsou také nejčastější příčinou úmrtí související s pracovními povinnostmi v průmyslově vyspělých zemích,“ uvádí Besip.

„Profese řidiče z povolání je psychology práce vnímána jako vysoce stresující. Tento stres je výsledkem konfliktních požadavků, které očekáváme od řidiče, a malá míra kontroly řidiče nad těmito požadavky a okolnostmi, jako jsou například nedostatek času, dlouhé směny, zodpovědnost za bezpečí cestujících a podobně,“ uvádí Centrum dopravního výzkumu (CDV).

U řidičů autobusů, nákladních autobusů a vozidel taxislužby sledují lékaři vysoké riziko onemocnění srdečními chorobami (infarkt myokardu).

„Vědci tuto skutečnost vysvětlují nepříznivými faktory týkajícími se životního stylu a sociálními faktory, které do velké míry vycházejí z pracovního prostředí. Často řidiče z povolání trápí také bolesti páteře, hlavně krční, běžné jsou i zažívací potíže,“ uvádí CDV.

Zátěžovými faktory jsou také nepravidelné pracovní směny a rozpis jízd. „Problematické jsou především noční směny, které často negativně zasahují do osobního života řidičů. Noční směny jsou navíc v podstatě neslučitelné s pravidelnou životosprávou, důležitou pro celkový zdravotní a psychický stav člověka,“ dodává Centrum dopravního výzkumu.

Fotogalerie

Řidiče z povolání ohrožuje vysoký krevní tlak, srdeční choroby, kloubní a svalové potíže. „Navíc je u řidičů běžná práce přesčas, čímž se pochopitelně uvedená rizika násobí,“ dodává Besip.

Kamiony vadí řidičům osobních aut

Řidiče osobních aut náklaďáky často obtěžují. Vadí jim blokování silnic, stěžují si na pomalejší jízdu, nejvíce ze všeho pak na předjíždění jiných nákladních aut a kamionů. Na silnicích pak šoféři osobních vozů zbytečně riskují, nedodržují vzdálenosti a manévrují těsně kolem kamionu.

Nákladní doprava je nyní velmi exponovaný obor. Logistické a přepravní firmy bojují s obrovským nedostatkem řidičů. Situace je tak vážná, že už se mluví o riziku ohrožení ekonomiky celé země, ve stejné situaci jsou také v Německu.

Aktuálním tématem je teď předjíždění kamionů na dálnicích, ministr vnitra Milan Chovanec v letos v červenci přišel s návrhem ho kamionům zakázat.

Málem bylo po mě

Na konci Říčan ve Středočeském kraji rozkopali věčně ucpanou Černokosteleckou ulici, jeden z hlavních tahů na východ od Prahy. Stavbou přes Rokytku projíždíme krokem, jinak to nejde. Za koncem staveniště se rozjíždíme. Silnice tam zlehka stoupá do opravdu mírného kopečka a stáčí se dlouhým obloukem doleva. Je po dešti, v protisměru jede kamion s espézetkou jednoho ze států bývalého Sovětského svazu, více ji nestačím věnovat pozornost. Přestože nejede moc rychle, uklouzla mu na mokré asfaltce kola návěsu a ten se valí bokem protisměrem na mě. Není kam uhnout, za pravou krajnicí je svodidlo. Těžko říct, jestli to byla duchapřítomnost kamioňáka přidat, nebo štěstí. Návěs se začne rovnat za tahač, auto přede mnou stojí, minul ho o nějakých dvacet centimetrů a mě, namáčklého na svodidlo asi o půl metru. Nechci spekulovat, ale na normálních pneumatikách by se to nestalo...

František Dvořák





Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.