Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát při nákupu aut šetří miliony, ale ne všichni s ním chtějí obchodovat

Český stát v různých soutěžích a tendrech poptává ročně stovky nových aut. Většina z nich má značku Škoda. Řada jiných automobilek má ale k obchodování se státem výhrady.

Nová flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný. | foto: Martin Šidlákpro iDNES.cz

Státní nákup aut má řadu podob. Jednotlivá ministerstva či státní úřady mohou vozy soutěžit samostatně nebo v rámci tzv. centrálního nákupu, který probíhá přes ministerstvo financí. Nejviditelnější formou nákupu je od roku 2018 tzv. rámcová smlouva, jejímž vítězem se stala Škoda Auto. V ní jde o více než 1370 automobilů za celkem 948 milionů korun s DPH.

Ministerstvo financí takto postupně soutěží vozidla pro deset ministerstev a jejich podřízené organizace, celkem jde o 139 státních institucí. Ve čtvrtek 27. června byla předána další část z rámcové smlouvy, a to flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný.

Nová flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný.

V roce 2017 zavedlo ministerstvo navíc tzv. dynamický nákupní systém na dodávku aut na čtyři roky v objemu necelých 900 milionů korun. Dynamický nákupní systém je otevřený jakémukoli dodavateli, tzn. může se do něj kdykoliv kdokoli přihlásit a aktuálně je v něm více dodavatelů než jen Škoda Auto. Zadávání veřejných zakázek probíhá postupně formou minitendrů zařazených dodavatelů.

Předávání aut podle rámcové smlouvy je plánováno do roku 2020, zatím nového provozovatele získalo něco kolem 500 vozů. „V průměru je u této zakázky dosahováno úspory 24 % oproti ceníkovým cenám, nejvíce se podařilo uspořit v kategorii vyšší třídy a SUV o téměř 35 %. Celková úspora činí přibližně 220 milionů korun,“ tvrdí ministerstvo financí.

Jde ale skutečně o rozdíl oproti ceníkové ceně – kdyby stát nebo jakýkoli odběratel poptával více vozů, dostal by na ně také slevu. Centrální nákup tak ve skutečnosti šetří jen pár procent navíc, které by jinak dostalo každé ministerstvo nebo úřad, kdyby vozy soutěžily samostatně. Stát nakupuje takto centrálně nejen auta, ale třeba i software, výpočetní a kancelářskou techniku či energie a papír. Ministryně Alena Schillerová vyčíslila celkovou úsporu všech ministerstev za rok 2018 na 1,7 miliardy korun.

Vozy státu dodává v posledních letech především Škoda Auto. „Vítězství v aktuálním tendru potvrzuje kvalitu, technickou vyspělost a v neposlední řadě také vysokou zůstatkovou hodnotu našich vozů. I v budoucnu se budeme zúčastňovat výběrových řízení jak ve státním, tak i v soukromém sektoru,“ řekl k tomu Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku Škoda Auto.

Tato dominance domácí značky se ale mnohým nelíbí. Občas je dodavatelem i Hyundai, například vozů SUV pro Policii ČR nebo nedávno zvítězil v tendru na dodávku elektromobilů pro 11 státních organizací. 

Ford dodal podle PR manažera českého zastoupení Martina Linharta státu pouze „vyšší jednotky kusů aut“, šlo především o hlavní výhry v účtenkové loterii. „Účastnit se podobných tendrů pro nás není příliš výhodné. Pro dealery je to administrativně velmi náročná záležitost a finanční přínos je diskutabilní,“ dodal Martin Linhart.

„Na pozici importéra značky Volkswagen potenciální výběrová řízení sledujeme a společně s dealerskou sítí vyhodnocujeme možný potenciál,“ odpověděl za importéra Porsche Inter Auto bez dalšího upřesnění její Corporate Sales Manager Petr Holeček.

Jiné značky ale nákupy státu celkem otevřeně kritizují. „V minulém roce jsme se jako Kia Motors Czech zúčastnili výběrového řízení ministerstva vnitra,“ řekl nám fleetový manažer Martin Králíček. Jednalo se o dodávku několika tisíc vozů pro Policii ČR. 

V zákulisí se mluví o tom, že zadávací dokumentace byla zformulována tak, aby vyhovovala jednomu dodavateli (Škoda). Některá ze značek měla proto proti zadávací dokumentaci vznést námitku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Následně byl tendr zrušen, podle zákulisních neověřených informací z důvodu, že automobilka Škoda neměla zimní pneu na model Octavia.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...