Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

aktualizováno 
Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob Sovětského svazu. Za auto byli tehdy lidé ochotni k čemukoliv a odhalovali při tom ty nejpřízemnější stránky lidské duše.

Volha Gaz 21 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Způsobů nabytí auta v poválečném Sovětském svazu bylo mnoho a o některých panuje už jen matné povědomí.

Ruský server Avtovzgljad připomíná ty hlavní: země vždy pamatovala na své hrdiny, někdy je trestala, jindy odměňovala, a to i auty. Nejvyvolenějším darovali auto generální tajemníci zcela bez placení. Váleční veteráni a nositelé řádů měli povoleno si jednou za život koupit auto bez čekání ve frontě. Jedno auto bylo přitom víc než dost, a tak byli všichni spokojeni.

Všichni ostatní ale museli na auto čekat. V průměru sedm až osm let. Do fronty čekatelů se člověk nedostal jen tak - musel čekat v nějakém podniku a střádat. Za „žigulíka“ bylo nutné zaplatit asi 8 000 rublů, ale i při výplatě 100 až 150 rublů měsíčně se peníze u sovětských lidí našly. Jednak nebylo za co utrácet, jednak z rodinného rozpočtu ve výši 200-300 rublů se dala každý měsíc stovka odložit, a tak se za sedm let naspořila potřebná suma. Kdo nenastřádal, ten si obvykle vypůjčil u všech svých příbuzných a známých, až měl potřebnou částku pohromadě.

Fotogalerie

Sám proces koupě vozu byl krajně ponižující. Po mnohaletém čekání bylo nutné ještě vystát frontu v prodejně automobilů, kterých bylo jen pár. I ve městech jako Moskva či Petrohrad (dříve Leningrad) byl jen jeden „autosalon“. Žádná auta v něm ale nebyla. Kupující dostal stvrzenku, se kterou šel do zvláštní spořitelny, kde zase vystál frontu. Pak se vrátil do prodejny, kde vystál další frontu, aby dostal poukaz. S ním odjel do skladu, kde vyčkal příjezdu kamionu s automobily. Nakonec dostal to, co bylo. A to měl ještě štěstí.

Čekání na auto se mohlo výrazně protáhnout kvůli spoluobčanům, kteří se naprosto nepochopitelně náhle objevili v pořadníku. Koupit si místo ve frontě bylo prakticky nemožné: peníze nikdo nepotřeboval. Ale bylo snadné protlačit své jméno do pořadníku přes známé či vyšší stranické funkcionáře. Žádné elektronické pořadí s čísly neexistovalo a prakticky nebylo možné odhalit, zda se člověk ve frontě posouvá podle pravidel.

Zpěvačka Alla Pugačovová v roce 1978 zpívala, že „kdesi za městem táta lacino koupil auto“. V praxi to byl nesplnitelný sen: všechna oježděná auta se totiž v rámci boje proti spekulantům prodávala přes bazar. Žádný boj se ale ve skutečnosti nevedl, protože stará auta stála stejně jako nová. Pořídit si auto v bazaru za pomoci úplatku vyžadovalo mnohem více peněz než při koupi auta po mnohaletém čekání.

Za auty se často jezdilo do bratrských republik. Například do Gruzie, odjakživa považované za vlast sovětského banditismu a zlodějny. Tam se našlo dost spekulantů ochotných prodat auto za cenu čtyřikrát nebo pětkrát vyšší, než žádal stát.

Stávaly se také neuvěřitelné historky. V roce 1983 se najednou objevily reklamy na mimořádnou koupi vozu Moskvič na úvěr. Hotový šok pro dělníky a rolníky, ale byl to fakt. Ukázalo se, že kvůli sestřelení jihokorejského civilního boeingu sovětskými stíhačkami se řada západních zemí zřekla sovětských vozů. Vývoz klesl, sklady byly plné - trvalo to ale jen chvilku.

Takové štěstí se předvídat nedalo. Lidi si ale kupovali losy Sportlota, kde se dalo vyhrát auto. Pár jedincům se to i povedlo.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Dodge Challenger Demon

Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

OBRAZEM: Milovníci starého harampádí zahájili sezonu. Slavili narozeniny 1203

Sraz vozů Škoda 1203 u příležitosti zahájení nové sezóny muzea Výtopna Zdice

Nejznámější užitkové auto, které kdy jezdilo po československých silnicích, slaví padesátiny. První sériové Škody 1203...

KVÍZ: Poznáte legendární auta podle detailu?

Techno Classica Essen 2018

Jak moc máte „nakoukaná“ auta? Otestujte se v našem kvízu. Charakteristické detaily slavných aut nafotil na veteránském...

Autofotka týdne: První porsche pro čtyři stavěli ve Švýcarsku

Beutler Porsche

Jmenuje se Beutler Porsche, že jste o něm nikdy neslyšeli? Taky jich vzniklo jen osmadvacet, do dneška prý přežily jen...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 49 127 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz