Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny: Na co si dát pozor

  13:44aktualizováno  13:44
Hodláte-li koupit ojetý vůz, je důležité věnovat pozornost jeho technickému stavu. "Odhalit závady, které vznikly v předchozím provozu vozidla, je někdy hodně náročné," říká Tomáš Bílý, šéf autoservisu NH Car. "Leccos laik může poznat, ale potom je řada věcí, které odhalí jen skutečný odborník."

Jen oko odborníka dokáže poznat skutečný stav vozu i na skrytých místech | foto: Profimedia.cz

Obecně platí, že i poměrně starší vůz s dobrou údržbou má větší hodnotu než mladší auto v rukou uživatele, který dolévá olej, až když motor začíná trucovat.

To, co každého zájemce o koupi ojetiny asi pálí nejvíc, je otázka, zda není auto šikovně opravené po nehodě. Prodávající totiž obvykle tvrdí, že auto není bourané. Jak odhalit pravdu?

"Nejtypičtějšími rysy, které již na první pohled ukazují na větší opravy po havárii, jsou špatně slícované díly karoserie," říká Tomáš Bílý. Své prozradí také různé odstíny laku, protože i při dnešním dokonalém technickém vybavení lakoven málokterý autolakýrník trefí přesný odstín barvy.

Lak, jak podléhá stárnutí, stále mění mírně nejen barvu, ale i povrchovou strukturu. "Dobrým vodítkem k identifikaci provedených oprav laku jsou i takzvané zástřiky," vysvětluje Bílý.

"Jsou to stopy barvy nejčastěji na gumovém těsnění oken nebo v místech špatně přístupných, například v kufru. Velkou vrstvu opravárenského tmelu prozradí praskliny i nerovnosti a póry povrchu."

Auta z bouraček
Velmi důležitý je celkový stav karoserie automobilu. Nejhorší pro životnost vozu jsou velká poškození nejdůležitějších bodů karoserie, tedy podběhů kol, sloupků karoserie, nosníků na spodku karoserie.

Zvlášť pečlivě hledejte zamaskované sváry či opravy prorezivění. Není ani výjimkou, že po tuzemských silnicích jezdí vozy svařené ze dvou částí. Ze dvou bouraček na přední a zadní část se to prostě uprostřed řízne a svaří k sobě.

Platí zásada, že podlahová plošina, jako nejdůležitější partie vozu pro jeho pevnost, je lisována jako celek. Jakýkoliv příčný svár vypovídá o opravě. A jak dobře byla provedená? To už vám nikdo neodpřisáhne. Také všechny dveře, víka zavazadlového a motorového prostoru by měly dobře doléhat.

Všímejte si také pneumatik. Pokud jsou nerovnoměrně opotřebované, na vnitřní nebo vnější strany sjeté více než na straně opačné, jde s největší pravděpodobností o vadnou geometrii nápravy.

Je podivné, proč ji původní majitel nedal seřídit, což je to nejjednodušší. Jev může vypovídat nejen o liknavosti prodávajícího, ale může být i neopravitelným důsledkem nehody. Nebo také už zvětšenými vůlemi v uložení, tedy příznakem celkové sešlosti vozu.

Až jízda odpoví
I sebebedlivější vizuální prohlídka je jen první informací. Až pocit za volantem vypoví o kupovaném voze víc. Ve vyhlídnutém autě se musíte alespoň kousek projet. Důležité je, zda se už při rozjezdu neozývají podezřelé zvuky.

A pak přijde čas na vyzkoušení jednotlivých funkcí. "Řazení, řízení, brzdy, osvětlení..., to vše nejlépe prověří zkušený odborník,“ zdůrazňuje Tomáš Bílý. "Nejlépe automechanik. A pokud má praxi s konkrétní značkou či modelem, tím lépe.“

Již to, jak ochotně motor poslechne otočení klíčku, hodně napoví. Dlouhé, urputné startování o dobrém stavu motoru nehovoří. Důležitý je také pravidelný chod za studena a snadné vytáčení do otáček.

Pokud se objeví za zadním oknem oblak dýmu, je to jasný signál: vyběhaný motor-veterán se může brzy odporoučet do šrotu. Vyplatí se po pár metrech po rozjetí zastavit a přesvědčit se, zda motor (či převodovka) netrpí únikem oleje.

Každý podezřelý zvuk při všech režimech bez zatížení i při jízdě je signálem nejvyšší obezřetnosti. "Řazení všech rychlostních stupňů musí být snadné, přesné a nesmí být doprovázeno pazvuky,“ říká Bílý.

"Ty signalizují "načasování" opotřebené spojky. Ovšem pravda je, že stav převodovky posoudí objektivně zase jen zkušený automechanik. Jednotlivé modely se totiž mezi sebou dost liší, takže vůle u některých aut je docela běžným jevem, zatímco podobně reagující řadicí páka u jiného modelu může už být projevem opotřebení nebo signálem závady.“

Jak nenaletět při koupi ojetého vozu

1. Soustřeďte se na techniku
Dbejte na to, aby kupované auto bylo dokonale umyté svrchu, musí podstoupit i umytí spodku tlakovou myčkou. Špína totiž může skrýt nejednu vadu.

2. Věk neberte za to hlavní
Nedejte se zmást stářím auta v technickém průkazu. I starší vůz, který měl dobrou údržbu, je lepší, než mladší auto v rukou „závodníka“, který nemá pro auto cit.

3. Vyvarujte se koroze
Pamatujte při prohlídce vozu, že největším nepřítelem automobilu je koroze. Každý mechanický díl lze vyměnit, ale pod novým lakem skrytou rozsáhlou korozi nikdo nezachrání.

4. Nezapomeňte na interiér
O skutečném věku i způsobu zacházení s autem napoví interiér. Podezřele působí zjevně nové díly (například pryžové návleky na pedálech) v kontrastu s celkově opotřebovaným vnitřkem.

5. Pořádně se svezte
Až dojem z řízení vypoví o voze víc. Je potřeba zvolit různé režimy jízdy, pokud možno město i pár kilometrů dálnice, aby se vyzkoušelo řazení, řízení, brzdy, osvětlení…

6. Nepřehlédněte pneumatiky
Na voze by měly být stejné pneumatiky a přibližně stejně také ojeté. Cokoliv jiného vypovídá buď o podivném zacházení s vozem, nebo o jeho technickém stavu.

7. Investujte do odborníků
Zatímco na vizuální prohlídku si můžete troufnout sami, techniku auta prověří dobře jen odborník. A nejlepším "rentgenem“ je připojení na diagnostický přístroj.


Zvýšenou pozornost je třeba věnovat stavu brzd. Prohlídka brzdových trubiček, hadiček, brzdového válce i brzdičů v kolech vyžaduje možnost se podívat pod vůz na zvedáku či z montážní jámy.

Jak se kupují auta

* Zcela nových osobních vozidel se v České republice teď ročně prodává ročně kolem sto padesáti tisíc.
* Ještě víc přichází do Česka ojetin ze zahraničí. Těch je v posledních letech vždy alespoň o deset tisíc víc než nových aut - tedy loni asi 160 tisíc.
* Tato dvě čísla v součtu představují nové registrace osobních automobilů, tedy roční přírůstek je přes tři sta tisíc.
* Těžko statisticky vyčíslitelná, protože nikde nesledovaná, je suma prodejů již registrovaných vozidel… ojetin, které se prodávají přes autobazary či soukromě "z ruky do ruky". Je podstatně větší než v případě nových či dovezených ojetých automobilů.
* Podle odhadu Antonína Šípka, ředitele Sdružení automobilového průmyslu, se takto ročně prodá až dvojnásobek počtu nově registrovaných osobních aut; případě ojetých aut tedy ročně změní majitele určitě přes půl milionu vozů.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.