Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup ojetiny: Tachometr snadno lže

aktualizováno 
Ještě dnes se najdou motoristé, kteří se při koupi ojetého vozu ze všeho nejdřív zajímají o stav tachometru. To ovšem není nejlepší nápad. Dnes totiž vůbec není žádný velký problém počítadlo přetočit.

Jak dobře vybrat ojetinu? Být opatrný - ilustrační foto | foto: AAA auto

Na trhu ojetin se pohybuje velké množství zrekonstruovaných havarovaných vozidel ze zahraničí. Doslova kvete obchod s doklady, které dnes není problém koupit prakticky na jakékoliv auto.

Zručné ruce automechaniků dokážou v malých dílnách udělat z dovezené bouračky běžnou ojetinu, ke které se jen přidají koupené doklady. A nedělá jim potíže přetočit počítač kilometrů pro "omlazení“ vozidla.

Kolik má najeto?
"Je bláhovost zaměřit se hlavně na počet kilometrů natočených na počítači,“ potvrzuje Jan Štolba, technik ze značkového autobazaru při Porsche Auto Praha. "Dokonce malý počet kilometrů u staršího auta hned velí zkušenému praktikovi zbystřit pozornost, že něco nemusí být v pořádku. Je řada věcí, které o autě vypovědí mnohem víc.“

Pokud si myslíte, že u novějších aut, která již nemají pohon tachometru mechanický, ale elektronický, je přetočení složitější, opět mýlka. Upravit jakýkoli tachometr přesně podle přání zákazníka trvá dnes jen několik minut a stojí to pár stokorun. Ve specializovaných inzertních novinách je mnoho inzerátů na doklady k autům i na přetočení tachometru doslova za pár korun.

"Samozřejmě můžete přijet zítra s tím mercedesem, podíváme se na to, uvidíme, mělo by to jít,“ odpovědí vám stejně jako nám na dotaz po možnosti úpravy tachometru prakticky v každé firmičce, která se přetáčením tachometrů zabývá.

Kouzelná zkratka VIN
O stáří vozu vypovídají mnohem více jiné okolnosti než pár čísel na přístrojové desce. Poměrně přesným ukazatelem je takzvaný VIN vozu, tedy povinné identifikační číslo, které je vlastně jakýmsi rodným číslem auta. Bývá zpravidla vyražené v kovu karoserie v motorovém prostoru. U novějších aut se opakuje pod čelním sklem.

Především u staršího vozu je nutná kontrola, zda je to číslo sedmnáctimístné. Pokud ne, bude někde zrada - kdo ho dodatečně do vozu zabudoval, zapomněl na nějakou číslici, či ji naopak přidal, když vůz "rekonstruoval“ svařením z několika aut do jednoho. Takové chyby se však dopouštějí amatéři; profesionálové celý kus plechu s VIN ze starého auta vyříznou a do nově postaveného ho zabudují.

Kód vozu se však u jednotlivých značek liší, a tak nezbývá než se obrátit na autorizovaného prodejce či servis konkrétní značky se žádostí o identifikaci. U novějších vozů tam také snadno zjistí celou jeho technickou historii po připojení na diagnostický přístroj.

Druhou možností ke zjištění stáří vozu je označení skel. Výrobce svými kódy označuje i rok výroby skla. Protože dnes už se moc nevyrábějí originální díly na sklad, dá se čas výroby skel přibližně identifikovat. Podobně lze nalézt datum výroby na bezpečnostních pásech či uvnitř vozu na svazcích elektroinstalace. Nálepky nebo plastové štítky ovšem najde jen odborník, který ví, kam se podívat; laik by asi rozebral půlku auta.

Také interiér napoví
Hodně o věku vozu vypovídá jeho interiéru. "Plastové díly jsou sice dnes už zpravidla hodně odolné, ale roky užívání se na nich přece jen poznají. Oblýskaný věnec volantu, hlavice řadicí páky, ošoupaná madla dveří, stejně jako sešlapané pedály hodně napovědí o intenzitě používání vozu,“ říká technik z autobazaru Jan Štolba.

Ovšem u dražších aut se také docela běžně tyto indikátory věku mění za méně opotřebované. Opět z bouraček mladších aut je lze na autohřbitovech získat doslova za hubičku.

Dráž vyjde výměna sedaček. Všímejte si proto míry prosezení sedadla řidiče. Také stav čalounění, výplní dveří, bezpečnostních pásů a koberce, pokud je lepený v jednom kuse po celé podlaze, zkušenému leccos napoví.

Podvedených už bylo dost
Nejdůležitější rada říká, že v bazarech při značkových prodejnách je pravděpodobnost koupě dobrého auta nepoměrně větší než někde na zabláceném dvorku s maringotkou jako kanceláří.

Značkoví prodejci ojetin totiž hlavně přijímají do prodeje vozy, které sami servisovali, u nichž znají historii původu, závad a oprav. Takové auto je sice zpravidla o něco dražší než v běžném autobazaru, ale záruka spolehlivosti větší.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.