Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nalepte si novou dálniční známku, loňská od zítřka neplatí

aktualizováno 
V úterý, poslední lednový den, končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta.

Dálniční známky na rok 2012 | foto: Státní fond dopravní infrastruktury

Platnost letošních, oproti loňsku o tři stovky dražších dálničních známek končí 31. ledna 2013. Roční dálniční známka totiž platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2011, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost a jezdit na letošní kupon do konce ledna 2013.

Kde musíte mít známku

Mapa zpoplatněných úseků zde

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit.

Cena ročního kuponu pro automobily s hmotností do 3,5 tuny se zvýšila o 300 korun na 1 500 korun. Cena měsíčního kuponu vzrostla z 350 na 440 korun, desetidenní známka zdražila z 250 na 310 Kč.

Důvodem zdražení je rozhodnutí vlády, která chce víc peněz do státního fondu dopravy. Zvýšení cen má přinést fondu kolem 750 milionů korun ročně, které by měly jít na opravy silnic.

Platnost měsíčních kuponů začíná dnem vyznačeným na kuponu a končí uplynutím dne bezprostředně následujícího měsíce, který se číselně shoduje se dnem vyznačeným na kuponu. Není-li takový den v příslušném následujícím kalendářním měsíci, připadne konec platnosti na jeho poslední den.

Například konec platnosti měsíčního kuponu s vyznačeným počátkem doby platnosti 13. května 2012 je 13. června 2012. Platnost desetidenních kuponů začíná dnem vyznačeným na kuponu a končí uplynutím desátého kalendářního dne. Například konec platnosti desetidenního kuponu s vyznačeným počátkem doby platnosti 13. května je 22. května.

Kupony jsou k dostání například na 252 pobočkách České pošty a na většině čerpacích stanic. Jejich distribucí jsou pověřeny také pobočky Autoklub Bohemia Assistance.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny značkou "Dálnice" nebo "Silnice pro motorová vozidla" doplněnou dodatkovou tabulkou "Bez poplatku" nebo tabulkou "Bez časového poplatku a mýtného" lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše 5 000 Kč a ve správním řízení až do výše 100 000 Kč.

Zdražují i v zahraničí

Platnost loňských dálničních známek končí u ročních kuponů také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku.

Rakouská roční viněta stojí 77,80 eur, tedy necelé dva tisíce. Dvouměsíční stojí 23,40 (asi 600 korun) a desetidenní osm eur (200 Kč). Ceny oproti loňsku nepatrně vzrostly.
 
Na Slovensku zdražily dálniční nálepky citelně už pro rok 2011, letos mění platnost krátkodobé známky. "Namísto sedmidenního kuponu, který stál sedm eur, zavedlo slovenské ministerstvo dopravy desetidenní vinětu. Její cena je deset eur," vypočítává Petr Buček, šéfredaktor serveru AutemBezpečně.cz. "Cena roční známky je 50 eur a měsíční 14," dodává.
 
Ve Švýcarsku mají už dlouhé roky pouze roční dálniční známku, která nyní stojí 40 franků, tedy asi 850 korun.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.