Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Namísto retardérů zbrzdí rychlé Brity stromy

aktualizováno 
Čeští silničáři by stromořadí podél silnic nejraději vykáceli. V Anglii naopak vymysleli, že stromořadí mohou sloužit jako laciný a účinný zpomalovač rychlých řidičů.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

V britském hrabství Norfolk se rozhodli využít stromořadí ke zklidnění provozu. Britové zkouší, nakolik stromy podél silnice zpomalí řidiče. Mohly by nahradit neoblíbené příčné prahy.

Cílenou výsadbou v okolí čtyř obcí Martham, Horstead, Mundesley a Overstrand se snížila průměrná rychlost projíždějících aut o více než 3 km/h. Autoři projektu počítají, že tak srazí nehodovost o pětinu.

"Na to, kolik jsme měli prostředků, jsou naše výsledky celkem dobré," chválí v britskému deníku The Independent projekt Stuart Hallett, který má program na snižování nehodovosti v Norfolku na starosti. Výsadba dvou set vzrostlých stromů a keřů včetně patnáctileté údržby stála letos v březnu 70 tisíc liber (zhruba dva a čtvrt milionu korun).

Hallett tvrdí, že stromy či keře podél silnic významně ovlivňují periferní vidění motoristů. Pokud mají v zorném poli řadu stromů, instinktivně zpomalí.

A čím blíže obci, tím má být zeleň hustší. Řidič má pak pocit, že stromy míjí rychleji a instinktivně ubere. "Při konstantní rychlosti houstnoucí stromořadí skutečně vzbudí v řidiči dojem, že zrychluje. Než vjede do obce, má nohu na brzdě," popisuje Stuart Hallett.

Druhým trikem, který Britové vymysleli na rychlíky za volanty, je vysazovat stromy či keře šikmo k vozovce. S ubývající vzdáleností od obce jsou stromy blíž k silnici. To dává řidiči opět pocit, že přijíždí k obci velmi rychle a že ho příroda téměř obklopuje. A ještě více zpomalí. Stromořadí si chválí také starostové, protože vytváří jakési vstupní brány do obcí.

Hallett dodává, že stromořadí nemohou nahradit klasické radary, dobře ale mohou fungovat u malých obcí. O případném rozvoji projektu a výsadbě stromů i v dalších oblastech Velké Británie rozhodne letos na podzim vládní rada pro dopravu.

V Česku se raději kácí

Čeští správci silnic se naopak snaží stromy odehnat od komunikací co nejdál. V loňském roce se dokonce schylovalo k masovému kácení. Silničáři jej zdůvodňovali bezpečností provozu na komunikacích. Více o stromořadích podél silnic v Česku čtěte ZDE

Na druhou stranu stromořadí chrání motoristy i cyklisty před nárazy větru a v blízkosti obcí působí jako přirozená protihluková ochrana. Aleje hrají v krajině roli nejen jako estetický prvek, ale i jako životní prostor mnohých živočichů. Stromořadí také brání větrné erozi, pomáhají udržovat stabilnější hydrologický režim v krajině, která pak lépe reaguje na přívalové deště. A v zimě kmeny brání silnice před sněhem. O kácení stromů rozhodují obecní a městské úřady po dohodě se silničním úřadem.

Při nárazu do stromu v roce 2008 zemřelo v Česku 177 lidí, což je pětina obětí dopravních nehod. Policejní statistiky dokonce ukazují, že v regionech, kde je stromořadí víc než jinde, umírá po nárazu do stromu každá druhá oběť nehody. V některých státech - třeba ve Švédsku či Dánsku - je kvůli takovým nehodám přímo zákonem zakázáno, aby stromy stály přímo u silnice.

Autoři:




Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.