Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Leon dostane lepší zadní nápravu za příplatek, octavia ne

  16:49aktualizováno  16:49
Sofistikovaná víceprvková zadní náprava je pro kompaktní modely koncernu VW vyhrazena jen pro vrcholová provedení. Dvojče octavie Seat Leon však dostane od května 2014 lepší zadní nápravu za příplatek i pro slabší provedení.

Náprava s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Výrobně jednodušší a lacinější řešení, u kterého kola vedou vlečená ramena spojená torzní příčkou, dostávají od letoška prodávaná octavia a leon ve většině provedení. Přitom předchůdci měli víceprvek bez výjimky. Při představení Škody Octavie z toho byl poprask.

Od 22. týdne příštího roku však bude podle zdroje z automobilky, který nechce být jmenován, možné pro Seat Leon objednat za příplatek víceprvkovou zadní nápravu. Říká se jí také anglicky "multilink". Dosud ji dostávají v základním provedení jen verze leonu, které mají výkon nad 150 koní (110 kW).

U leonu to byly dosud jen provedení s motorem 1,8 TSI a nově uváděný turbodiesel 2,0 TDI v nejvyšší výkonové verzi se 184 koňmi (135 kilowatty). Třeba 150koňový turbodiesel (také 2,0 TDI) tedy minul vytříbenější podvozek jen o kousek.

Od května 2014 bude možné víceprvek objednat pro sportovněji laděné provedení FR i pro slabší verze. A to ve všech karosářských variantách: třídveřový i pětidveřový hatchback i nově uvedený kombík.

Stejně jako leon má nabídku postavenou i Škoda Octavia. Další do party stojící modulární platformě MQB jsou Volswagen Golf a Audi A3. Ty stojí v hierarchii koncernu VW o něco výš než seat se škodovkou, pro ně je hraniční hodnotou, kde se mění provedení zadní nápravy 90 kilowattů. A právě na devadasátikilowattovou hranici se nová příplatková nabídka leonu dostane.

Na pohled to vypadá jako banální úprava ceníku. Ale znamená to, že by se možná časem mohla "lepší" náprava dostat do nabídky pro všechny verze a i do ostatních technicky spřízněných modelů. Záležet bude jen na poptávce, technika tuto variabilitu umožňuje. Po prvních testech octavie, které byly k chování verzí s jednodušší nápravou kritičtější, se podle informací iDNES.cz ve Škodě o takové variantě mluvilo.

Nakonec podvozkáři české značky poupravili nastavení. "Neuvažujeme o tom. Pro Škodu to není téma," reaguje pro iDNES.cz Zbyněk Straškraba z oddělení komunikace na dotaz, zda multilink zařadí do příplatkového ceníku. "Zákazníci, kteří auta kupují, toto vůbec neřeší," souhlasí s ním Radek Donner, šéf prodeje velkého pražského dealerství škodovek NH Car. Podle něj si naopak pochvalují, že třetí generace octavie jezdí lépe než ta předchozí. Donner je realista: "Aby byl znát rozdíl, musí mít člověk přímé srovnání."

Zbyněk Straškraba ovšem dodává, že v dlouhodobém horizontu nelze vyloučit, že by Škoda o něčem podobném uvažovala. Vše záleží na nacenění a vědí to i u Seatu. "Sami jsme zvědaví, kolik lidí si za lepší zadní nápravu bude připlácet," komentuje zdroj iDNES.cz z českého zastoupení španělské značky.

Dvě řešení

A v čem je tedy rozdíl dvou technických řešení? Multilink nese každé ze zadních kol zvlášť. Mezi pravou a levou stranou není přímá mechanická vazba, takže když jedno kolo vymete díru, druhé jede stále v ideálním postavení vůči vozovce.

Torzní příčka obě zadní kola vedená vlečenými rameny spojuje. Výrobně jednodušší řešení dává podvozkářům jen omezenou možnost ovládání geometrie zadní nápravy. Hůř se reguluje postavení kol k vozovce.

Její neduh se pozná nejlépe při přejezdu nerovnosti v zatáčce. Když jedno kolo najede na nerovnost, projeví se změna geometrie i u druhého kola, obě se dostanou z ideálního postavení vůči vozovce a náprava "uskočí". Při vývoji se to řeší přitvrzením odpružení, tedy omezením zdvihu kola.

Důležité je hlavně ladění

Torzní příčka je obvyklá u aut nižších tříd, naopak "víceprvek" bývá vyhrazen dražším autům. Ale neplatí to bez výjimky. "Víceprvek" dostávají mnohdy nečekaná auta, třeba kdysi Hyundai Elantra. A to rozhodně nebylo auto, které by okouzlovalo jízdním projevem.

Důležitější než technické řešení je totiž hlavně naladění podvozku, tuhost karoserie a sladění komponent. A tak třeba aktuální Honda Civic s "primitivnějším" podvozkem, ovšem po pečlivém ladění, jízdními vlastnostmi exceluje a rozhodně poráží i "víceprvkovou" konkurenci. Konstruktéři Hondy si dokonce troufají nechat torzní příčku i u vrcholového modelu Civic Type R, který má mít podle posledních zpráv výkon přes 280 koní.

Právě na nerovné silnici, kterých je v Česku spousta, se projevuje neduh řešení vlečené nápravy u platformy MQB, a octavia s velkou zádí na něj doplácí nejvíc. Zadní náprava jednoduše hlasitě rachtá a na rozbité silnici je o trochu uskákanější. Je to vlastnost použité konstrukce a upevnění kol do karoserie, není to závada. Ale za jízdy to bez přímého srovnání ale opravdu téměř nepoznáte. S oběma nápravami auto řeže zatáčky bez zaváhání, limity mají při normálním ježdění víceméně stejné. Některým řidičům (a nejde o to, zda jezdí dravě, nebo usedle) dokonce může více vyhovovat lacinější provedení, protože octavia s multilinkem má podvozek mírně houpavější.

Nutno dodat, že volbu jednodušší konstrukce zadní nápravy automobilky také často vysvětlují větší prostorovou náročností víceprvku. Ukazuje to právě civic s ohromným hlubokým kufrem. Ale hlavním důvodem jsou bezpochyby hlavně peníze.





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.