Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naprostý průlom v životě Václava Klause: trabant

aktualizováno 
Před padesáti lety se v NDR rozjela výroba vysmívaného vozítka Trabant. "Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit," vzpomíná prezident Václav Klaus.

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze, letos slaví padesáté narozeniny | foto: iDNES.cz

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze. Protože hospodářství NDR trpělo v 50. letech nedostatkem plechu, padlo nařízení, že karoserie nového vozu musí být z umělé hmoty.

Kvůli tomu vůz v budoucnu schytal řadu hanlivých přezdívek: tygr z leukoplastu, pryskyřičník pádivý, bakeliťák nebo pomsta za Sudety.

Svět se dodnes směje, ale majitelé trabantu tvrdí, že jejich auta přežijí všechno.

Teď mají další argument: 7. listopadu to bude přesně padesát let, co dvoutaktní "reng-deng-deng“ autíčko poprvé sjelo z výrobní linky. Stalo se tak na výročí Velké říjnové socialistické revoluce ve východoněmeckém Zwickau.

A protože to bylo krátce po vypuštění první umělé družice Sputnik, dostalo vozidlo z ideologických důvodů stejné jméno přeložené do němčiny – Trabant.

V Československu se prodalo na 160 tisíc vozů. Jedním ze šťastných majitelů byl tehdy i současný prezident Václav Klaus. Trabanta neměl jednoho, ale hned dva.

V roce 1974 si pořídil bílou limuzínku, kterou vyměnil za praktického brčálově zeleného kombíka, se kterým cestoval až do roku 1985.

"Teprve pak jsme se zmohli na první škodovku. Vyrůstal jsem v rodině, která na auto nikdy neměla, a proto byl můj první trabant – ve věku, kdy mi bylo 33 let – naprostým průlomem a revolucí, která zásadně změnila náš život. Posun od ne-auta k trabantu je totiž neskonale větší než posun od trabanta k luxusnějšímu autu,“ míní Václav Klaus.

"Co jsme s ním dovezli na chalupu stavebního materiálu, by nikdo neuvěřil. Kolikrát jsme v nepřijatelném počasí jeli na víkend do Krkonoš a trabant to vždycky zvládl. Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit.“

Laciné vozítko se sice prodávalo skvěle (ostatně lidé z NDR žádnou velkou volbu ve výběru aut neměli), ale vývoj měl jít dál. Na počátku 70. let začali konstruktéři spolupracovat s mladoboleslavskými škodováky.

Výsledkem byl pozoruhodný vůz, který na první pohled připomínal zkříženého trabanta s naší "stodvacítkou“. Němci ale nakonec raději vyměnili dvoutaktní motor za čtyřtaktní.

Trabanty definitivně odrovnal příchod kapitalismu, kdy se do východní Evropy přivalily ojetiny ze Západu. Poslední vůz mechanici poslali do světa odpoledne 30. dubna 1991.

Magazín DNES!

Péťa

Trabant slaví 50. narozeniny čtěte ve čtvrtečním magazínu dnes

Jak vypadal kříženec trabanta a škodovky? Proč nikdy na silnice nevyjel? Jak radily časopisy řidičům, aby si trabanty vylepšili?
Autoři: ,






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.