Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Napršelo jim pod kapoty, veteráni ale rallye nevzdali

  18:20aktualizováno  18:20
Na silnicích mezi Ústím a Teplicemi se jel 12. ročník Ústecké veteran rallye, diváci mohli obdivovat 70 historických aut a motocyklů. Nejstarším byl Dodge z roku 1923, přijel i unikátní vůz DKW, který už téměř 50 let jezdí bez oprav. Závodníky po cestě zaskočilo nevlídné počasí, všichni ale nakonec zdárně dojeli do cíle.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - Dodge z roku 1923 s dřevěnými koly | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Pětadvacet motorek a 45 historických automobilů mohli v sobotu obdivovat lidé na silnicích mezi Ústím a Teplicemi. Plechoví krasavci tu bojovali na XII. ročníku Ústecké veteran rallye o pohár primátora města Ústí nad Labem. Soupeřili přitom nejen mezi sebou, ale i s nepřízní počasí. Nakonec ale všechny staré krásné stroje do cíle dorazily.

"Před startem druhé etapy nás u teplické Olympie chytila průtrž mračen a do otevřených aut trochu napršelo. Ale všichni, i když mokří, to zvládli," uvedl ředitel závodu František Zahrádka z pořádajícího klubu Česká brána.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - motocykl z roku 1949

Horší to prý bylo ráno, kdy zhruba 20 účastníků volalo, že vzhledem k počasí nepřijedou. "Kvůli průtrži a polámaným větvím by cestu sem nezvládli," řekl Zahrádka.

Start i cíl rallye byl v Ústí, jelo se přes Trmice, Řehlovice, Rtyni, Dubí, Moldavu, Cínovec a Krupku. Konec první etapy byl u teplického nákupního centra Olympie, kde vozy stály a lidé si je mohli prohlížet. K nejobletovanějším veteránům patřila Škoda 430 z roku 1929. Díky motoru s objemem 1 661 cm3 a výkonem 22 kW umí jet až 80 kilometrů v hodině a na 100 kilometrů spotřebuje 10 až 12 litrů benzinu.

"Objevil jsem ji v roce 1979 a byl to vrak. Ti lidé si ji předělali na malý náklaďáček a postavili s ním dům. Když mi ho za 5 tisíc korun prodávali, byla to hromada šrotu," vzpomíná majitel Václav Běžel z Ústí. Než dal vůz dohromady, trvalo to 13 let. "Měl jsem ho rozebraný do posledního šroubku. Všechny díly jsou ale originální. Abych to dal dohromady, koupil jsem za flašku ještě jeden vůz a díly jsem hledal po půdách a sklepích. Jen střecha je od čalouníka nová," říká Běžel.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - Škoda 430

Za krasavce, kterých se vyrobilo v letech 1929-1932 jen 3 028 kusů, mu nadšenci a sběratelé dnes a denně nabízejí nemalé peníze, ale nikdy by prý neprodal. "Jsou to mé vzpomínky. Kromě srazů jsme s ním občas jezdili i na chalupu u Plzně. A měsíce mi trvalo, než jsem zjistil historii vozu. Původně si ho koupil lékař z Bulovky, proto má na kapotě také znak lékař," říká čtyřiašedesátiletý majitel.

K raritám patřil i vůz DKW F12, který z výrobního pásu sjel 23. dubna 1963. "Koupil jsem ho před osmi lety od prvního majitele, který s ním jezdil závodní rallye po celé Evropě. A nikdy nebyl renovován," chlubil se jeho majitel Tobias Kreutz ze Schwaheide.

Sraz veteránů před teplickým obchodním centrem Olympia - DKW F12

Nejstarší vůz, Dodge Brothers z roku 1923, na sever Čech dorazil ze Studence v Podkrkonoší. Jeho majitel si tohoto veterána nechal přivézt z Ameriky, kde si ho vyhlédl na internetu. "Byl pojízdný, ale to bylo asi tak všechno. Nejvíc zabrat mi daly dřevěné loukotě u kol. Ty jsem čistil asi měsíc," popsal oživování svého unikátu majitel Jindřich Synek.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.