Aprilia RSV4 | foto: Aprilia

Nářadí šampionů pro obyčejné smrtelníky: Aprilia RSV4

  • 1
Italská Aprilia poprvé představila podobu svého nového superbiku. Ten by se měl objevit na závodních tratích příští rok. Jeho odvozená verze pro normální smrtelníky bude k mání ještě v průběhu téhož roku.

Aprilia má za sebou dvě veleúspěšné závodní sezóny v MotoGP – v letech 2006 a 2007 vyhrála třídy 125 a 250 ccm jak mezi jezdci, tak mezi konstruktéry.

Zjevně i tyto úspěchy přispěly k rozhodnutí vrátit se do Mistrovství světa superbiků – WSBK. Podoba dlouho očekávané RSV4, která bude protagonistkou tohoto comebacku, byla odtajněna minulý týden na setkání dealerů koncernu Piaggio (kam Aprilia spadá) v Miláně.

Z technických dat stroje je znám zatím jen objem motoru - 1000 ccm – a výkon přes 210 koní při 13 500 otáčkách (omezovač je v 16 000). Konstrukčně se jedná o čtyřválec do V se sevřením válců 65 stupňů, jehož ovládání bude probíhat pomocí technologie ride-by-wire (elektronický plyn).

Motor pro Aprilii RSV4

První ostré jízdy jsou naplánovány na konec letošního roku, v sezóně 2009 by se Aprilia již chtěla účastnit seriálu WSBK.

Běžní smrtelníci by se k tomuto rychlému zboží měli dostat jen o něco málo později v průběhu téhož roku: nejprve se objeví limitovaná série (1000-1500 ks) homologovaná pro silniční provoz s výkonem sníženým na cca 180 koní a vyzbrojená špičkovými podvozkovými komponenty. Její cena by se měla pohybovat kolem 20 000 eur.

Zhruba v druhé polovině roku 2009 bude následovat "standardní" verze s cenou lehce nad úrovní současných (dvouválcových) RSV, tedy kolem 350 000 Kč.

Podle očitých svědků je stavba stroje velmi kompaktní, srovnatelná se speciály MotoGP 250 cc. Přesto by měla být zachována jedna z předností superbiků Aprilia – ve srovnání s japonskými konkurenty jsou ergonomicky přijatelnější i pro jezdce mohutnějších postav. Alespoň šéfdesignér Aprilie Miguel Galluzzi, měřící přes 190 cm, se na motorku bez problémů vejde.

Aprilia RSV4

Podoba RSV4 vychází z tvarosloví, které známe z dosavadních superbikových modelů. Přibylo agresivity a také karbonu na kapotážích. Podle dalších zákulisních informací není vzhled stroje naprosto definitivní a k jistým změnám na kapotáži, rámu a kyvné vidlici dojde, v zásadě by však mělo jít o drobné modifikace.

Vyhraněný závodní charakter stroje bude patrný také z jednomístného sedla. Ti, kdo si budou přát dvoumístnou verzi, budou muset připlatit za přestavbový kit.

Jedním z prvních, kdo se do sedla nové RSV4 vyhoupl, byl Němec s mnohaletými zkušenostmi z MotoGP Alex Hofmann. Ten byl spatřen na okruzích v Jerezu, Estorilu a Valencii, kde testovali na letošní sezónu tovární jezdci Aprilie 125 a 250. Hofmann byl angažován coby testovací jezdec pro rok 2008 a závodní pro 2009.

Již dříve oznámili svůj vstup do WSBK značky BMW a KTM, a tak příznivci evropských motocyklů nebudou proti japonské přesilovce odkázáni jen na Ducati.

Vedle tohoto mistrovství plánuje Aprilia od následující sezóny 2010 také účast v americkém šampionátu AMA Superbike. Ta by měla proběhnout v souběhu s připravovaným razantním vstupem značky na severoamerický trh.