Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazníky při nehodě nepomůžou

aktualizováno 
Sebemenší, na první pohled malý a nenápadný náraz, může stát majitele auta desetitisíce korun. Stačí, když někdo nestačí dobrzdit za jiným autem před křižovatkou a začnou praskat nárazníky. Na jejich odolnost se zaměřily testy britské organizace Thatcham, která své výzkumy dodává pojišťovnám, opravnám aut a přímo i automobilkám.

Dříve se nárazníky vyráběly z pochromované oceli, dnes se používají výlisky z ocelového plechu, které překrývá plastový kryt. | foto: iDNES.cz

Nárazníky nárazy moc nezvládají. K tomuto zjištění došel Thatcham po sérii crash testů, při nichž se v testovacích halách střetávaly vozy různých velikostí. Vždy šlo o takové srážky, kdy se do sebe auta měla zakousnout právě svými nárazníky.

Už i náraz v rychlosti okolo 16 km/h znamená pro auto velké poškození, jehož oprava se v britských cenách může vyšplhat ke 4000 liber (170 000 Kč). Tak zní zjištění organizace Thatcham.

Viníkem jsou nedostatečně dimenzované nárazníky, které v některých případech nemohou nést ani své označení. Protože neumí pohlcovat nárazy a neplní tak svou funkci.

Že i malý náraz znamená velkou škodu, poznal nejeden motorista v Česku. “Na křižovatce do mne, ne nijak silně, zezadu narazila fabia. Nárazník mé octavie byl rázem podřený od registrační značky. Pár škrábanců ale v servisu znamenalo škodu 17 tisíc korun,” říká pražský podnikatel Petr Karel.

Nárazníky moderních aut se skládají ze dvou částí. Povrchový plast plní především estetickou funkci. Ve valné většině případů má stejný lak jako celá karoserie. Až po odkrytí plastu se objeví železné výztuhy neboli ten pravý nárazník, který někdy ovšem chybí úplně. Při navrhování nárazníků hraje design v mnoha případech důležitější roli, než jejich funkce.
Předpis EHK 42 říká, že nárazník musí bez poškození odolat nárazu v rychlosti 5 km/h (americká norma je ještě o tři kilometry v hodině přísnější). Nesmí být poškozena světla, mechanické části apod.

SUVčka drtí kapoty
Na 4200 liber (180 000 Kč) spočítala organizace Thatcham náklady na opravu havárie, při níž se do malého Nissanu Micra zezadu zakousl vyšší terénní vůz kategorie SUV. Potvrdil se problém vyplývající z rozdílných dimenzí obou aut. Výše umístěný nárazník SUV se s nárazníkem malého auta skoro nestřetl. Zato v relativně malé rychlosti 16 km/h rozdrtil značnou část zadní části malého japonského vozu.

Právě Nissan Micra navíc patří k autům, které žádnou ocelovou výztuhu pod plastem zadního nárazníku nemají. Náraz proto způsobil velkou škodu. Thatcham proti sobě ve všech testech nárazníků pouštěl auta stejného výrobce. V tomto případě se střetly dva Nissany.

Podobně neslavně dopadl pro malé auto opačný střet. Nissan Micra při něm svou přední částí narazil do zádě vyššího SUV. Nárazníky se opět minuly a škoda na malém vozu se vyšplhala na 4000 liber. Přední nárazník micry zaznamenal jen malé poškození. Zato kapota, přední světla a další části byly na výměnu.

Nárazníky na sebe narazily
Na 2500 liber (108 000 Kč) ocenil Thatcham náklady na opravu malého Volkswagenu Polo po nárazu zezadu do většího hatchbacku. Namísto nárazníku opět nejvíce utrpěla kapota a blatníky.

Když se karta obrátila a větší auto zezadu nabouralo ve stejné rychlosti 16 km/h do menšího volkswagenu, náklady na opravu byly nižší. Oba nárazníky se konečně  navzájem potkaly a náklady na opravu klesly o 33 procent.

Thatcham dále kritizuje náhradní kola vozů SUV umístěná na dveřích od kufru. Přesahují totiž hranu nárazníku a když do takového vozu zezadu narazí jiný, odehraje se náraz výše. Tím dochází k velkým škodám na autech, které se s robustními auty do terénu střetávají.

Páté kolo navíc brání řidiči terénního vozu při couvání ve výhledu. Pokud narazí do pevné překážky, například do zdi garáže, hrozí poškození nejen pneumatiky, ale i zadních dveří a okna.

Kolik stojí nárazník?
Škoda Fabia hatchback (facelift)
přední: 4 900 Kč
zadní: 3 800 Kč
Dacia Logan
přední: 5 177 Kč
zadní: 4 605 Kč
Lamborghini Murciélago
přední, zadní: 10-13 000 euro (290-370 000 korun)
Poznámka: Uvedené ceny jsou bez práce a lakování dílu

Na závěr přichází Thatcham s možným řešením. Automobilky by měly zvětšit výztuhy v náraznících ve všech směrech a dávat je do přední i zadní částí vozů. Jen tak lze snížit náklady na opravy po malých střetech, při nichž sice nejde o životy, ale o nemalé peníze řidičů.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.