Dříve se nárazníky vyráběly z pochromované oceli, dnes se používají výlisky z ocelového plechu, které překrývá plastový kryt.

Dříve se nárazníky vyráběly z pochromované oceli, dnes se používají výlisky z ocelového plechu, které překrývá plastový kryt. | foto: iDNES.cz

Nárazníky při nehodě nepomůžou

  • 114
Sebemenší, na první pohled malý a nenápadný náraz, může stát majitele auta desetitisíce korun. Stačí, když někdo nestačí dobrzdit za jiným autem před křižovatkou a začnou praskat nárazníky. Na jejich odolnost se zaměřily testy britské organizace Thatcham, která své výzkumy dodává pojišťovnám, opravnám aut a přímo i automobilkám.

Nárazníky nárazy moc nezvládají. K tomuto zjištění došel Thatcham po sérii crash testů, při nichž se v testovacích halách střetávaly vozy různých velikostí. Vždy šlo o takové srážky, kdy se do sebe auta měla zakousnout právě svými nárazníky.

Už i náraz v rychlosti okolo 16 km/h znamená pro auto velké poškození, jehož oprava se v britských cenách může vyšplhat ke 4000 liber (170 000 Kč). Tak zní zjištění organizace Thatcham.

Viníkem jsou nedostatečně dimenzované nárazníky, které v některých případech nemohou nést ani své označení. Protože neumí pohlcovat nárazy a neplní tak svou funkci.

Že i malý náraz znamená velkou škodu, poznal nejeden motorista v Česku. “Na křižovatce do mne, ne nijak silně, zezadu narazila fabia. Nárazník mé octavie byl rázem podřený od registrační značky. Pár škrábanců ale v servisu znamenalo škodu 17 tisíc korun,” říká pražský podnikatel Petr Karel.

Nárazníky moderních aut se skládají ze dvou částí. Povrchový plast plní především estetickou funkci. Ve valné většině případů má stejný lak jako celá karoserie. Až po odkrytí plastu se objeví železné výztuhy neboli ten pravý nárazník, který někdy ovšem chybí úplně. Při navrhování nárazníků hraje design v mnoha případech důležitější roli, než jejich funkce.
Předpis EHK 42 říká, že nárazník musí bez poškození odolat nárazu v rychlosti 5 km/h (americká norma je ještě o tři kilometry v hodině přísnější). Nesmí být poškozena světla, mechanické části apod.

SUVčka drtí kapoty
Na 4200 liber (180 000 Kč) spočítala organizace Thatcham náklady na opravu havárie, při níž se do malého Nissanu Micra zezadu zakousl vyšší terénní vůz kategorie SUV. Potvrdil se problém vyplývající z rozdílných dimenzí obou aut. Výše umístěný nárazník SUV se s nárazníkem malého auta skoro nestřetl. Zato v relativně malé rychlosti 16 km/h rozdrtil značnou část zadní části malého japonského vozu.

Právě Nissan Micra navíc patří k autům, které žádnou ocelovou výztuhu pod plastem zadního nárazníku nemají. Náraz proto způsobil velkou škodu. Thatcham proti sobě ve všech testech nárazníků pouštěl auta stejného výrobce. V tomto případě se střetly dva Nissany.

Podobně neslavně dopadl pro malé auto opačný střet. Nissan Micra při něm svou přední částí narazil do zádě vyššího SUV. Nárazníky se opět minuly a škoda na malém vozu se vyšplhala na 4000 liber. Přední nárazník micry zaznamenal jen malé poškození. Zato kapota, přední světla a další části byly na výměnu.

Nárazníky na sebe narazily
Na 2500 liber (108 000 Kč) ocenil Thatcham náklady na opravu malého Volkswagenu Polo po nárazu zezadu do většího hatchbacku. Namísto nárazníku opět nejvíce utrpěla kapota a blatníky.

Když se karta obrátila a větší auto zezadu nabouralo ve stejné rychlosti 16 km/h do menšího volkswagenu, náklady na opravu byly nižší. Oba nárazníky se konečně  navzájem potkaly a náklady na opravu klesly o 33 procent.

Thatcham dále kritizuje náhradní kola vozů SUV umístěná na dveřích od kufru. Přesahují totiž hranu nárazníku a když do takového vozu zezadu narazí jiný, odehraje se náraz výše. Tím dochází k velkým škodám na autech, které se s robustními auty do terénu střetávají.

Páté kolo navíc brání řidiči terénního vozu při couvání ve výhledu. Pokud narazí do pevné překážky, například do zdi garáže, hrozí poškození nejen pneumatiky, ale i zadních dveří a okna.

Kolik stojí nárazník?
Škoda Fabia hatchback (facelift)
přední: 4 900 Kč
zadní: 3 800 Kč
Dacia Logan
přední: 5 177 Kč
zadní: 4 605 Kč
Lamborghini Murciélago
přední, zadní: 10-13 000 euro (290-370 000 korun)
Poznámka: Uvedené ceny jsou bez práce a lakování dílu

Na závěr přichází Thatcham s možným řešením. Automobilky by měly zvětšit výztuhy v náraznících ve všech směrech a dávat je do přední i zadní částí vozů. Jen tak lze snížit náklady na opravy po malých střetech, při nichž sice nejde o životy, ale o nemalé peníze řidičů.