Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazové zkoušky odhalily rozdíly v bezpečnosti aut

  19:00aktualizováno  19:00
- V nezávislých crash testech pořádaných nadnárodní organizací Euro NCAP malých aut dopadly nejlépe Volkswagen Polo a Ford Fiesta, totožný s Mazdou 121. Za nejlepšími zaostala trojice Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra. Všecha testovaná auta řadí jejich třídní původ mezi malé vozy, což z hlediska bezpečnosti znamená menší ochranu před úrazem než u větších aut.

Nárazové zkoušky se skládaly ze dvou samostatných částí, při kterých speciální bloky zničily dvojici aut každé značky. První část tvořil přední offsetový náraz. To znamená, že auto čelně narazí v rychlosti 64 km/h do překážky, která zasáhne tu polovinu vozu, kde sedí řidič. Tato situace nejvěrněji odpovídá nejčastějším kolizím dvou protijedoucích vozů. Při druhé zkoušce ničil speciální blok auto ze strany, což simuluje situaci, kdy se auto přižene padesátikilometrovou rychlostí přímo do řidičových dveří. Poslední, svou novostí víceméně průkopnická zkouška, dala odpověď na otázku, jak moc jsou zkoušené vozy nebezpečné pro chodce. Každé auto tak bylo hodnoceno ve čtyřech ohledech. Jak přední náraz zasáhne řidiče, pak spolujezdce, co čeká řidiče při nárazu ze strany a konečně co udělá auto s chodcem. Všechny vozy byly vybaveny jedním airbagem u řidiče.
Dvě ze čtyř maximálně možných hvězdiček dostal Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra (testem prošla Micra ještě nedotčená nedávnými změnami, které však byly spíše kosmetické). Punto ztratilo body za to, že řidičova hlava sklouzla po airbagu směrem na stranu, velkému tlaku byla vystavena i jeho chodidla a celá pravá noha. Silný tlak se projevil i na hrudník řidiče. Dobře vyšla z nárazu figurína na místě spolujezdce, při bočním nárazu byl opět ohrožen hrudník řidiče. Nissan skončil blízko hranice mezi dvěma a třemi hvězdičkami. Micra ze všech testovaných aut nejlépe ochrání při čelním nárazu horní část řidičova těla, hlavně díky dobře fungujícímu airbagu a při nárazu neškodnému sloupku řízení. Mnohem hůře dopadly řidičovy dolní končetiny, při nárazu ze strany hodně utrpěl i jeho trup. Téměř bez problémů vyvázl z nárazu spolujezdec.
Dvě hvězdičky získala i Corsa. Nejmenší Opel by snad získal o hvězdičku více, kdyby spolujezdec při nárazu nenarazil hlavou do palubní desky. Před nárazem jej stejně jako v ostatních testovaných autech nechránil airbag, který by náraz pravděpodobně zmírnil. Náraz pocítila i stehna řidiče a spolujezdce, při bočním nárazu byl ohrožen řidičův trup. Ostatní části pokusných figurín dopadly v Corse dobře.
Nejlépe z testu vyvázly Volkswagen Polo a Ford Fiesta. Polo mělo mezery v přívodu palivového systému, který se po nárazu poškodil, čímž by mohl vzniknout požár. Při bočním nárazu byl více ohrožen hrudník a při předním nárazu chodidla řidiče. U tříhvězdičkové Fiesty nebyla v hodnocení Euro NCAP k vidění ani jedna červená ploška, která označuje nejvíce ohrožené partie těla.
Mnohem hůře než pasažéři uvnitř kabiny jsou na tom při nehodě ničím nechránění chodci. Největší ohleduplnost k chodcům v testech projevil Nissan Micra, který by je při nárazu nejméně poranil.

 

 

Nevýhodou malých aut je, že i střední náraz pronikne hluboko do kabiny.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Najdete na iDNES.cz