Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazové zkoušky odhalily rozdíly v bezpečnosti aut

  19:00aktualizováno  19:00
- V nezávislých crash testech pořádaných nadnárodní organizací Euro NCAP malých aut dopadly nejlépe Volkswagen Polo a Ford Fiesta, totožný s Mazdou 121. Za nejlepšími zaostala trojice Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra. Všecha testovaná auta řadí jejich třídní původ mezi malé vozy, což z hlediska bezpečnosti znamená menší ochranu před úrazem než u větších aut.

Nárazové zkoušky se skládaly ze dvou samostatných částí, při kterých speciální bloky zničily dvojici aut každé značky. První část tvořil přední offsetový náraz. To znamená, že auto čelně narazí v rychlosti 64 km/h do překážky, která zasáhne tu polovinu vozu, kde sedí řidič. Tato situace nejvěrněji odpovídá nejčastějším kolizím dvou protijedoucích vozů. Při druhé zkoušce ničil speciální blok auto ze strany, což simuluje situaci, kdy se auto přižene padesátikilometrovou rychlostí přímo do řidičových dveří. Poslední, svou novostí víceméně průkopnická zkouška, dala odpověď na otázku, jak moc jsou zkoušené vozy nebezpečné pro chodce. Každé auto tak bylo hodnoceno ve čtyřech ohledech. Jak přední náraz zasáhne řidiče, pak spolujezdce, co čeká řidiče při nárazu ze strany a konečně co udělá auto s chodcem. Všechny vozy byly vybaveny jedním airbagem u řidiče.
Dvě ze čtyř maximálně možných hvězdiček dostal Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra (testem prošla Micra ještě nedotčená nedávnými změnami, které však byly spíše kosmetické). Punto ztratilo body za to, že řidičova hlava sklouzla po airbagu směrem na stranu, velkému tlaku byla vystavena i jeho chodidla a celá pravá noha. Silný tlak se projevil i na hrudník řidiče. Dobře vyšla z nárazu figurína na místě spolujezdce, při bočním nárazu byl opět ohrožen hrudník řidiče. Nissan skončil blízko hranice mezi dvěma a třemi hvězdičkami. Micra ze všech testovaných aut nejlépe ochrání při čelním nárazu horní část řidičova těla, hlavně díky dobře fungujícímu airbagu a při nárazu neškodnému sloupku řízení. Mnohem hůře dopadly řidičovy dolní končetiny, při nárazu ze strany hodně utrpěl i jeho trup. Téměř bez problémů vyvázl z nárazu spolujezdec.
Dvě hvězdičky získala i Corsa. Nejmenší Opel by snad získal o hvězdičku více, kdyby spolujezdec při nárazu nenarazil hlavou do palubní desky. Před nárazem jej stejně jako v ostatních testovaných autech nechránil airbag, který by náraz pravděpodobně zmírnil. Náraz pocítila i stehna řidiče a spolujezdce, při bočním nárazu byl ohrožen řidičův trup. Ostatní části pokusných figurín dopadly v Corse dobře.
Nejlépe z testu vyvázly Volkswagen Polo a Ford Fiesta. Polo mělo mezery v přívodu palivového systému, který se po nárazu poškodil, čímž by mohl vzniknout požár. Při bočním nárazu byl více ohrožen hrudník a při předním nárazu chodidla řidiče. U tříhvězdičkové Fiesty nebyla v hodnocení Euro NCAP k vidění ani jedna červená ploška, která označuje nejvíce ohrožené partie těla.
Mnohem hůře než pasažéři uvnitř kabiny jsou na tom při nehodě ničím nechránění chodci. Největší ohleduplnost k chodcům v testech projevil Nissan Micra, který by je při nárazu nejméně poranil.

 

 

Nevýhodou malých aut je, že i střední náraz pronikne hluboko do kabiny.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.