Nárazové zkoušky odhalily rozdíly v bezpečnosti aut

- V nezávislých crash testech pořádaných nadnárodní organizací Euro NCAP malých aut dopadly nejlépe Volkswagen Polo a Ford Fiesta, totožný s Mazdou 121. Za nejlepšími zaostala trojice Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra. Všecha testovaná auta řadí jejich třídní původ mezi malé vozy, což z hlediska bezpečnosti znamená menší ochranu před úrazem než u větších aut.

Nárazové zkoušky se skládaly ze dvou samostatných částí, při kterých speciální bloky zničily dvojici aut každé značky. První část tvořil přední offsetový náraz. To znamená, že auto čelně narazí v rychlosti 64 km/h do překážky, která zasáhne tu polovinu vozu, kde sedí řidič. Tato situace nejvěrněji odpovídá nejčastějším kolizím dvou protijedoucích vozů. Při druhé zkoušce ničil speciální blok auto ze strany, což simuluje situaci, kdy se auto přižene padesátikilometrovou rychlostí přímo do řidičových dveří. Poslední, svou novostí víceméně průkopnická zkouška, dala odpověď na otázku, jak moc jsou zkoušené vozy nebezpečné pro chodce. Každé auto tak bylo hodnoceno ve čtyřech ohledech. Jak přední náraz zasáhne řidiče, pak spolujezdce, co čeká řidiče při nárazu ze strany a konečně co udělá auto s chodcem. Všechny vozy byly vybaveny jedním airbagem u řidiče.
Dvě ze čtyř maximálně možných hvězdiček dostal Fiat Punto, Opel Corsa a Nissan Micra (testem prošla Micra ještě nedotčená nedávnými změnami, které však byly spíše kosmetické). Punto ztratilo body za to, že řidičova hlava sklouzla po airbagu směrem na stranu, velkému tlaku byla vystavena i jeho chodidla a celá pravá noha. Silný tlak se projevil i na hrudník řidiče. Dobře vyšla z nárazu figurína na místě spolujezdce, při bočním nárazu byl opět ohrožen hrudník řidiče. Nissan skončil blízko hranice mezi dvěma a třemi hvězdičkami. Micra ze všech testovaných aut nejlépe ochrání při čelním nárazu horní část řidičova těla, hlavně díky dobře fungujícímu airbagu a při nárazu neškodnému sloupku řízení. Mnohem hůře dopadly řidičovy dolní končetiny, při nárazu ze strany hodně utrpěl i jeho trup. Téměř bez problémů vyvázl z nárazu spolujezdec.
Dvě hvězdičky získala i Corsa. Nejmenší Opel by snad získal o hvězdičku více, kdyby spolujezdec při nárazu nenarazil hlavou do palubní desky. Před nárazem jej stejně jako v ostatních testovaných autech nechránil airbag, který by náraz pravděpodobně zmírnil. Náraz pocítila i stehna řidiče a spolujezdce, při bočním nárazu byl ohrožen řidičův trup. Ostatní části pokusných figurín dopadly v Corse dobře.
Nejlépe z testu vyvázly Volkswagen Polo a Ford Fiesta. Polo mělo mezery v přívodu palivového systému, který se po nárazu poškodil, čímž by mohl vzniknout požár. Při bočním nárazu byl více ohrožen hrudník a při předním nárazu chodidla řidiče. U tříhvězdičkové Fiesty nebyla v hodnocení Euro NCAP k vidění ani jedna červená ploška, která označuje nejvíce ohrožené partie těla.
Mnohem hůře než pasažéři uvnitř kabiny jsou na tom při nehodě ničím nechránění chodci. Největší ohleduplnost k chodcům v testech projevil Nissan Micra, který by je při nárazu nejméně poranil.

 

 

Nevýhodou malých aut je, že i střední náraz pronikne hluboko do kabiny.