Pro samotnou úpravu cílů národního akčního plánu čistá mobilita bylo vytvořeno několik pracovních podskupin. Rozděleny jsou podle jednotlivých ekologických paliv a potřeb pro ekologizaci dopravy. Jedna zastřešující hlavní pracovní skupina následně vše zpracuje a předloží vládě ke schválení aktualizované verze nového akčního plánu čistá mobilita.
V pracovní skupině Elektromobilita se mezi odborníky z oboru a ministerstev aktuálně řeší hlavní cíle samotného zapojení elektromobilů do vozového parku u nás a podpora rozvoje elektromobility. Mezi to například patří legislativa, způsoby financování a dotací, vazba na různé strategické dokumenty i ve vztahu k EU, počet a typ dobíjecích stanic a předpokládaný model trhu s elektromobilitou.
Z podkladů je také jasně patrné, že pokud se budou stavět dobíjecí stanice pro domácnosti, tak jedna vyjde na zhruba 40 až 60 tisíc korun, v případě bytových domů je investice kolem 60 až 100 tisíc. Další podklady mluví o strategických cílech registrací osobních vozidel jezdící čistě na elektřinu, kde v roce 2020 by u nás mělo jezdit přes 8,5 tisíce elektromobilů, v roce 2025 už přes 70,5 tisíce a v roce 2030 přes 200 tisíc. Když se však podíváme do registru vozidel, aktuálně jich je registrovaných kolem tisícovky. U autobusů cíle mluví o 102 v roce 2020, 386 v roce 2025 a 583 v roce 2030. Jde však o pracovní materiály, které se mohou různě měnit.
Z pracovní skupiny už vyplynulo, že v krátkém horizontu nebude zavedena podpora elektrických nákladních vozidel v ČR, musí se začít řešit stav firemních dobíjecích stanic a zpřístupnit je veřejnosti 24 hodin denně sedm dní v týdnu a bude se hledat rámec pro zavádění bateriových městských autobusů a rozšiřování trolejbusových a tramvajových tratí.
Připravuje se také novela zákona č. 311/2006 Sb. o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot, do kterého se začlení elektromobilita, dobíjecí stanice nebo i samotná výměna baterií a účinnost novely je plánována na leden roku 2021.
Měly by se také nastavit strategické cíle z pohledu počtu elektrických vozidel na ulicích a počtu dobíjecích stanic podle budoucích let, kde se pro rok 2025 předběžně pracuje s čísly 500 až 14 tisíc stanic, ale také jaké budou restrikce pro současná neekologická vozidla pohybující.
V pracovní skupině plynných paliv se mezi odborníky a ministerstvy aktuálně řeší zavedení bioCNG pro dopravu a zpřístupnění hromadných garáží pro všechna vozidla na alternativní paliva, jelikož až na výjimky současná garážová státní podle kolaudačních a stavebních předpisů vůbec neumožňují parkování vozidel na alternativní paliva (elektromobily, hybridy, LPG a CNG). I když tam často tato vozidla nalezneme, tak parkují proti kolaudaci garáže a normám.
V pracovní skupině věnující se vodíku se aktuálně řeší výstavba tří vodíkových stanic na našem území a podpora budoucího prodeje vozidel na vodíkový pohon, kde automobilky již ohlásily nástup v příštím roce.