Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Následky malých nehod lze často opravit rychle, levně a svépomocí

  14:31aktualizováno  14:31
- Když jde jen o odřené plechy, nemusí motorista zoufat a okamžitě vyrážet do lakovny. Pokud není plech promáčklý nebo jinak poškozený, dají se škrábance jednoduše zahladit. "Drobné oděrky a šrámy, které nezasahují do hlubších vrstev laku, lze jednoduše rozleštit," říká autolakýrník Petr Tomášek. "Stačí leštěnka s hrubším zrnem a řídit se pokyny návodu. Ve finále by se mělo kritické místo doleštit už jemnou autoleštěnkou a pak ošetřit konzervačním voskem."
I na hlubší rýhy má Petr Tomášek vcelku jednoduchý recept. "Podle čísla barvy, která je uvedeno buď v technickém průkazu nebo na štítku přímo ve vozidle, se dá koupit konturovací tužka. Tu lze pořídit zhruba za sto padesát korun, nejlépe přímo u dealera té které automobilky. V nabídce jsou i metalizované odstíny. Práce s tužkou je jednoduchá a zvládne ji každý šikovnější motorista, opravené místo by se pak mělo ještě ošetřit leštěnkou a voskem."
Pokud je odřená větší plocha nebo byl poškozen plech a oprava byla náročnější, nezbývá než nechat poškozené místo nastříkat. "I oděrka velikosti pětikoruny si žádá nalakování daleko větší plochy," radí Petr Tomášek. "Když jde o metalizovaný odstín nebo o místo, kde se lomí barva, musí se lakovat ještě větší plocha, někdy dokonce celý opravovaný díl."
Majitelé nových vozů, u kterých ještě platí záruka na karoserii, by měli i s drobnými opravami navštěvovat autorizované servisy. "V momentě, kdy bude zákazník uplatňovat záruku na karoserii, respektive na nějaký díl, který byl opraven u nějakého soukromníka, nemá na záruku právo," varuje Zdeněk Číše ze servisu Škoda. "Díky počítačům se můžeme přesvědčit, zda bylo vozidlo opravdu opraveno ve značkovém servisu. Pokud ne, má motorista smůlu a opravu musí zaplatit ze své kapsy. To se týká i případného použití nekvalitních nebo již použitých náhradních dílů. Každý motorista by si měl uvědomit, že jen originální součástky dávají stoprocentní jistotu." Na druhou stranu však platí, že pro majitele starších vozů jsou značkové servisy zbytečným luxusem, s opravou se většinou dobře vypořádá každý jen trochu zkušený lakýrník a klempíř.
Ani při poškození plastových dílů, jako třeba nárazníků, mřížek, lišt a spoilerů není nic ztraceno. "Spravit jde skoro všechno, plasty se lepí, svařují, dodělávají, je zkrátka mnoho triků, jak za rozumné peníze poškozený díl opravit," tvrdí Petr Křížek, který se tomuto oboru věnuje už osm let. "Než koupit úplně nový nárazník na Opela Omegu za jedenáct tisíc, je lepší sehnat na vrakovišti za tři tisíce použitý a nechat ho za pětistovku nastříkat. Když je ten originální jen popraskaný nebo z něj kousky chybějí, je nejlepší nechat ho za tisícovku opravit a pak nastříkat." I u lepeného spoje lze zachovat celkovou pružnost materiálu, na druhou stranu třeba tvrzený plast se lepí dvousložkovými lepidly, která mají po zatvrdnutí pevnost kovu. Po nastříkání opraveného dílu většinou není na první pohled oprava vidět, bývá to patrné až po demontáži dílu.
I při opravách světlometů motorista často sáhne do peněženky hlouběji, než by musel. "Měl jsem rozbité světlo na Volkswagenu Corrado, respektive jen roztříštěné sklo," vzpomíná Jan Zelenka z Prahy. "Celý reflektor se dá koupit nový asi za šest tisíc korun, na vrakovišti jsem jej nakonec pořídil za polovic. Teprve později jsem zjistil, že jsem mohl koupit jen samotné sklo, které přijde na tisícikorunu." Podobnou situaci může prožít každý. Ti zkušení míří rovnou na vrakoviště, nebo se ptají jen po rozbitém skle. Kdo kupuje použitý reflektor, měl by si dát velký pozor, aby měl všechny držáky a aby fungovalo i jeho případné elektrické či mechanické nastavování. To se týká i zadních světlometů nebo blikačů, které se navíc často jen zacvakávají na svoje místo. Ulámané držáky lze jen těžko pevně přilepit.
Při každé nehodě se vyplatí následky prokonzultovat s někým zkušeným. "Neubrzdil jsem svoje Mitsubishi a lehce havaroval přední část," dává příklad Jindřich Drmota z Chomutova. "Zatímco v odborném servisu odhadli předběžnou cenu dvacet pět tisíc korun, nakonec jsem opravu zvládl za rovných deset tisíc. Světlo jsme koupil na vrakovišti, blatník narovnal doma v garáži, nárazník svařil kamarád a lakýrník to všechno dokonale zamaskoval."

Konturovací tužka si snadno poradí s drobnými škrábanci a oděrkami.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.