Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Natankovali jste benzin místo nafty, co s tím

  18:06aktualizováno  18:06
Přihodilo se vám, že jste natankovali benzin do auta, které jezdí na naftu, a myslíte si, že takovou hloupost by nikdo jiný neudělal? Netrapte se, nejste jediní.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice | foto: Reuters

 "Na pohotovostní linku 1230 volá každý den takových nešťastníků několik a vždy jde o roztržitost, když lidé přesednou ze služebního auta do vlastního a jedou tankovat," říká Pavel Kuchalik z Ústředního autoklubu (ÚAMK).

Jeho slova potvrzují i lidé ze servisů. "Je to poměrně běžná věc, každý týden někoho máme. Dokonce se vyskytl i opačný případ, nafta v benzinu, ale to je výjimka," říká Jan Kružberský ze servisu Renaultu v Hlučíně u Ostravy. Dieselová tankovací pistole je totiž větší, takže ji do hrdla pro plnění naturalu nedostanete.

Když si všimnu brzy
Jak odstranit následky této roztržitosti? Pokud vás to "trkne" ještě při tankování, dá se něco zachránit. "Znám příklad z praxe - když řidič natankoval do naftové nádrže asi 25 procent benzinu, všiml si toho. Nechal si poradit a přidal do směsi přípravek zlepšující mazivost nafty, které se prodávají u každé pumpy, ovšem v pětinásobně vyšší dávce. Motor přežil provoz na tuto směs bez problémů," vysvětluje odborník na automobilová paliva Vladimír Matějovský.

Na lahvičkách s aditivem musí být uvedeno, že zlepšuje mazivost (anglicky lubricity) nafty. Uvedený postup má podle něj dvě velká ale: nelze jej použít, pokud je benzinu ve směsi příliš mnoho, ani když je auto ještě v záruce, vznikl-li by jakýkoli problém, výrobce by záruku neuznal.

A co benzin v naftě způsobuje? "Zhoršuje její mazivost, což může vést i k poškození vstřikovacího čerpadla, hlavně rotačních a vysokotlakých systémů. Opačný případ, nafta v benzinu, může zavinit větší komplikace: v motoru se nespálí, znečistí olej a svíčky, ty budou nefunkční, je tedy riziko poškození katalyzátoru. Na tohle žádný přípravek není," říká Matějovský.

Když si všimnu pozdě
Pokud si tankování špatného paliva všimnete, až když ho máte plnou nádrž, nestartujte. V palivovém potrubí totiž zůstalo palivo správné a je šance, že nebudete muset do servisu.

"U některých aut lze palivo z nádrže vypustit, u jiných vyčerpat tankovacím hrdlem. Pokud řeknete dispečerovi, co se stalo, může technik zkusit vyřešit problém na místě. Vezme i nádobu na vyčerpané palivo," říká Pavel Kuchalik z ÚAMK.

Jestli jste nastartovali, a třeba i kousek jeli, nezbývá než zavolat asistenční odtahovou službu (zhruba 20 korun za kilometr, pokud nejste pojištěni) a jet do servisu. U aut v záruce vždy do toho autorizovaného vaší značky, jinak do jakékoli větší opravny. Na kolik taková patálie přijde?

"Vyčerpání nádrže je asi hodina práce, tedy zhruba pětistovku. A pak je třeba vyměnit palivový filtr, ty stojí od 250 až do dvou tisíc korun u moderních motorů. To by mělo být vše, ještě se nám nestalo, že by se poškodilo čerpadlo nebo vstřikovač, tu chvilku to vydrží," říká Jan Kružberský z Renaultu.

Obdobné je to i jinde. V rakovnickém servisu Škoda počítají za hodinu 420 korun, za tu dobu nádrž vyčerpají; palivové filtry se také do dvou tisíc korun vejdou. "Měli jsme i naftu v benzinu u japonského vozu. Musely se odmastit svíčky, vyčistit vstřikovače, ale i tak na to dva tisíce stačily," říká mechanik Jiří Franče.

Autoři:




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.