Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Natankovali jste benzin místo nafty, co s tím

  18:06aktualizováno  18:06
Přihodilo se vám, že jste natankovali benzin do auta, které jezdí na naftu, a myslíte si, že takovou hloupost by nikdo jiný neudělal? Netrapte se, nejste jediní.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice | foto: Reuters

 "Na pohotovostní linku 1230 volá každý den takových nešťastníků několik a vždy jde o roztržitost, když lidé přesednou ze služebního auta do vlastního a jedou tankovat," říká Pavel Kuchalik z Ústředního autoklubu (ÚAMK).

Jeho slova potvrzují i lidé ze servisů. "Je to poměrně běžná věc, každý týden někoho máme. Dokonce se vyskytl i opačný případ, nafta v benzinu, ale to je výjimka," říká Jan Kružberský ze servisu Renaultu v Hlučíně u Ostravy. Dieselová tankovací pistole je totiž větší, takže ji do hrdla pro plnění naturalu nedostanete.

Když si všimnu brzy
Jak odstranit následky této roztržitosti? Pokud vás to "trkne" ještě při tankování, dá se něco zachránit. "Znám příklad z praxe - když řidič natankoval do naftové nádrže asi 25 procent benzinu, všiml si toho. Nechal si poradit a přidal do směsi přípravek zlepšující mazivost nafty, které se prodávají u každé pumpy, ovšem v pětinásobně vyšší dávce. Motor přežil provoz na tuto směs bez problémů," vysvětluje odborník na automobilová paliva Vladimír Matějovský.

Na lahvičkách s aditivem musí být uvedeno, že zlepšuje mazivost (anglicky lubricity) nafty. Uvedený postup má podle něj dvě velká ale: nelze jej použít, pokud je benzinu ve směsi příliš mnoho, ani když je auto ještě v záruce, vznikl-li by jakýkoli problém, výrobce by záruku neuznal.

A co benzin v naftě způsobuje? "Zhoršuje její mazivost, což může vést i k poškození vstřikovacího čerpadla, hlavně rotačních a vysokotlakých systémů. Opačný případ, nafta v benzinu, může zavinit větší komplikace: v motoru se nespálí, znečistí olej a svíčky, ty budou nefunkční, je tedy riziko poškození katalyzátoru. Na tohle žádný přípravek není," říká Matějovský.

Když si všimnu pozdě
Pokud si tankování špatného paliva všimnete, až když ho máte plnou nádrž, nestartujte. V palivovém potrubí totiž zůstalo palivo správné a je šance, že nebudete muset do servisu.

"U některých aut lze palivo z nádrže vypustit, u jiných vyčerpat tankovacím hrdlem. Pokud řeknete dispečerovi, co se stalo, může technik zkusit vyřešit problém na místě. Vezme i nádobu na vyčerpané palivo," říká Pavel Kuchalik z ÚAMK.

Jestli jste nastartovali, a třeba i kousek jeli, nezbývá než zavolat asistenční odtahovou službu (zhruba 20 korun za kilometr, pokud nejste pojištěni) a jet do servisu. U aut v záruce vždy do toho autorizovaného vaší značky, jinak do jakékoli větší opravny. Na kolik taková patálie přijde?

"Vyčerpání nádrže je asi hodina práce, tedy zhruba pětistovku. A pak je třeba vyměnit palivový filtr, ty stojí od 250 až do dvou tisíc korun u moderních motorů. To by mělo být vše, ještě se nám nestalo, že by se poškodilo čerpadlo nebo vstřikovač, tu chvilku to vydrží," říká Jan Kružberský z Renaultu.

Obdobné je to i jinde. V rakovnickém servisu Škoda počítají za hodinu 420 korun, za tu dobu nádrž vyčerpají; palivové filtry se také do dvou tisíc korun vejdou. "Měli jsme i naftu v benzinu u japonského vozu. Musely se odmastit svíčky, vyčistit vstřikovače, ale i tak na to dva tisíce stačily," říká mechanik Jiří Franče.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.