Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte auto svítit celý den

aktualizováno 
Na dvoutisícovou pokutu a trestný bod k tomu se musí připravit řidiči, kteří prvního července vyjedou na silnici a jejich auta nebudou svítit. Celodenní svícení po celý rok nařizuje nový silniční zákon, ministerstvo už zveřejnilo i sazebník pokut a trestných bodů za přestupky.
Celodenní svícení

Celodenní svícení | foto: iDNES.cz

Na pultech obchodů se už objevila zařízení, která po nastartování vozu automaticky rozsvítí světla. Pracovníci západočeské obchodní inspekce už byli překontrolovat, jestli zařízení nabízená v prodejnách mají všechny potřebné atesty.

Inspektoři se po obchodech v kraji rozhlédli před pár dny. "Byli jsme v deseti prodejnách s autopotřebami, automatický spínač jsme objevili jen v prodejně v centru Plzně. Byl v pořádku, měl potřebné atesty,“ potvrdil šéf západočeských inspektorů Václav Havlík.

V republice spínače světel vyrábí několik firem. Plzeňská firma Anikbit, která automatické rozsvěcovače světel vyráběla, s nimi už skončila. "Začínali jsme v roce 2002, když se zavádělo povinné svíce přes zimu. Tehdy jsme jich prodali hodně. Jak se ale pořád oddalovalo povinné svícení po celý rok, zájem šel dolů. Teď  je výroba pozastavená. Obnovíme ji, když budeme mít objednávku na opravdu velké množství kusů,“ vysvětlil včera jednatel plzeňské firmy Martin Charvát. 

Na internetu jsme objevili návody, jak si automatický spínač vyrobit doma. "Nedoporučoval bych je vyrábět amatérsky. Mohou být zdrojem poruch a v krajním případě způsobit i požár,“ řekl šéf stanice technické kontroly STK Nepomucká Karel Hejl.

Mluvčí ministra dopravy Marcela Žižková potvrdila, že se na českém trhu smějí objevit pouze automatické spínače se schvalovací značkou Atest 8SD.

Západočeští dealeři a servismani největších automobilek připouštějí, že zájem zákazníků o automatické rozsvěcovače světel ještě není moc velký. "Lidé asi moc nevědí, že takové zařízení existuje. Nabízíme je každému, kdo k nám jede na garanční prohlídku. Zájemci začnou ve větším počtu jezdit asi až po prvním červenci, kdy  policisté rozdají první pokuty a trestné body za jízdu s nerozsvícenými světly,“ soudí Luděk Toušek z plzeňské firmy Auto Štádler, která prodává škodovky

Za automatické rozsvěcování světel majitelé škodovek zaplatí do dvou a půl tisíce korun. U nových octavií technici vše nastaví prostřednictvím počítače, u starších typů a fabií škodovka vyrábí speciální spínací relé, které technici do auta zamontují.

"Pro fabii je cena  i s prací asi patnáct set korun,“ vysvětlil Toušek. Pro starší typy vozů, tedy felicie ani favority, Škoda Auto rozsvěcovače nevyrábí. Majitelé vozů mohou použít univerzální spínače z kamenných nebo internetových obchodů. Pro felicie jsou na trhu i speciální relé, která motoristé sami zasunou namísto původního v pojistkové skříňce. Nyní se jejich cena pohybuje od šesti set korun výš.

Ani majitelé zahraničních aut si nemusí zoufat. Za přeprogramování novějšího opelu na počítači zaplatí asi 1000 korun. "Pro starší typy vozů je cena stanovena 1900 korun,“ vysvětlil technik Radek Kofroň z plzeňského Autosalonu, dealera Opelu. Sedmnáct set padesát korun zaplatí za automatické rozsvěcení majitelé fordů v plzeňské firmě Ford Hornát.

Zájem o automatické rozsvěcování ale podle servismanů nemají majitelé renaultů. Technici z firmy Riccardo, jež v Plzni prodává  fiaty a alfy romeo, tyhle věci neřeší. Vozy vyrobené asi od poloviny devadesátých let se podle nich při trvalém sepnutí standardního spínače světel po nastartování samy rozsvítí, po vypnutí motoru zase zhasnou.

Majitelům novějších peugeotů stačí připojit auto k počítači v servisu. "Nabízíme automatické spínání světel zákazníkům při servisních prohlídkách, přeprogramování stojí 500 korun. Hodně lidí si to už nechalo udělat,“ potvrdil Jan Růžek, vedoucí servisu Auto Kalný v Klatovech.

Šikovnější řidiči si mohou koupit automatické spínače v obchodech a namontovat si je do aut sami. Ke spínači musí být přibalený návod, jak jej správně zapojit. V takovém případě motorista ušetří asi polovinu částky, kterou by zaplatil ve značkových servisech.

Kolik stojí hlídač?
(orientační ceny)

Škoda Favorit od 600 Kč

Škoda Felicia od 600 Kč

Škoda Fabia 1500 Kč

Škoda Octavia 2200 Kč

Škoda Octavia Nová do 1500 Kč

Opel (starší typy) 1900 Kč

Opel (novější typy)* 1000 Kč

Ford 1700 Kč

Peugeot (novější typy)* 500 Kč

univerzální spínač od 600 Kč

* stačí upravit nastavení počítače 

Autoři: ,




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.