Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace odvádí pozornost, v britských autoškolách bude test z ovládání

aktualizováno 
Zadávání cíle do navigace odvádí pozornost od řízení více než psaní SMS. Ukázal to test britské organizace IAM Roadsmart a časopisu Auto Express. V Británii budete muset ovládání navigace zvládnout, abyste dostali řidičák.

Ovládání navigace rozptyluje řidiče. Dotykové displeje, kterým chybí mechanická (haptická) zpětná vazba, vyžadují při ovládání neustálou pozornost. | foto: Toyota

Jak se auta mění, mění se i požadavky na řidiče. Na palubě s sebou stále vozíme více a více věcí, které nás mohou rozptylovat, a podle německého ADACu stojí nepozornost řidiče přibližně za každou desátou dopravní nehodou.

Ve Velké Británii proto bezpečností organizace IAM Roadsmart a tamní nejprodávanější automagazín Auto Express zorganizovaly test, v němž se novináři s odborníky snažili najít činnost, která nejvíce odvádí pozornost od řízení. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská naděje v seriálu Formule 3 Jamie Chadwick měli za úkol zastavit na určitém místě a zajet měřená kola na okruhu, a to vše při psaní SMS, zadávání cíle do navigace, telefonování, svačení, pití a rozhovoru se spolujezdcem.

Ovládání navigace se ukázalo jako nejhorší, až po něm byl tradiční strašák: psaní SMS. Ani jinak velice koncentrovaný závodník Jami Chadwick nedokázal při používání navigace zastavit na vytyčeném místě. A srovnání ukázalo, že i běžný hovor se spolujezdcem snižuje pozornost, kterou věnujeme řízení. I on totiž ovlivňuje reakční dobu při brzdění. Je na tom ale lépe než telefonní hovor, i pokud používáte handsfree, musíte se na konverzaci více soustředit a nedáváte tolik pozor na dění na silnici.

Míra toho, jak moc může navigace odvádět pozornost, se samozřejmě liší podle auta a jeho palubního systému a také podle řidiče, který by si měl s podobnými technologiemi rozumět. Velká Británie proto zavádí novinky do systému zkoušek pro získání řidičského oprávnění. Ty mají totiž více odpovídat reálným situacím za volantem, v ostrovním království má navigaci v autě více než polovina šoférů. Žáci autoškol budou muset za jízdy předvést, jestli umí zadat cíl a následovat pokyny nebo jestli umí zapnout vyhřívání zadního okna. Podobné úkoly nahradí tradiční couvání okolo rohu. Testy v autoškolách pro 21. století budou zahrnovat i jízdu po dálnici – zatím se totiž i v Británii odehrávaly spíše na klidných silnicích v různých obytných zónách.

Autoři:




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.