Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace vede správnou cestu

  15:15aktualizováno  15:15
Také před dlouhou cestu do zahraničí nebo do města na druhém konci republiky, kde jste ještě nikdy předtím nebyli, s mapou v ruce složitě plánujete trasu? Je tu i jiná možnost - pořídit si navigační systém. Mapa pro navigaci pokrývá už více než padesát procent obydleného území České republiky.

Navigační systémy byly donedávna součástí pouze nejluxusnějších automobilů, ale situace se pomalu začíná měnit a "elektronická mapa" proniká i do vozů nižších tříd.

I pro škodovky
Dá se očekávat, že toto zařízení se postupem doby stane poměrně běžnou součástí automobilů.

Vzrůstající oblibu navigace potvrzuje i tiskový mluvčí automobilky Škoda (ta zařízení ve svých vozech nabízí od roku 1988) Evžen Krauskopf: "Zájem o navigační přístroje roste. Roční nárůst se pohybuje v desítkách až stovkách procent, podle modelů."

Navigaci si nejčastěji pořizují majitelé automobilů Superb. "Zájem však projevují i majitelé octavií. U fabií je zájem především na náročnějších exportních trzích," doplňuje Krauskopf.

Patero rad
Pro výběr navigace

1. Zvažte její pořízení
Navigační systém se vzhledem k vysoké pořizovací ceně vyplatí motoristům, kteří za volantem tráví mnoho času a často cestují za hranice. K cestě na chatu navigaci v Česku nepotřebujete.
2.Vyberte správný model
Pokud se pro navigaci rozhodnete, rozmyslete si, jaký model si pořídíte. Cenový rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší verzí může dosáhnout i padesáti tisíc korun.
3.Ceny budou klesat
Na trhu se objevují stále nové modely a ty stávající rychle zastarávají. Přemýšlejte, zda s koupí navigačního systému raději ještě nepočkat. Očekávat se dá pokles cen.
4.Počítejte s nákupem map
Digitální mapy pro navigační systémy stále nejsou úplné, a proto vznikají modernější verze. Koupě nové mapy představuje investici v řádu několika tisíc korun.
5.Pozor na různé verze
Navigace různých značek si spolu "nerozumějí". Budete-li mít systém Blaupunkt, CD-ROM s digitální mapou pro Pioneer vám je k ničemu.
Kolik je navigací
Jakou navigaci zvolit? Při koupi nového vozu má zákazník výběr omezený nabídkou výrobce aut. Nejčastěji je u nás možné se setkat s vestavěnými navigačními systémy značky Blaupunkt. Tato firma své výrobky dodává například pro Škodu, Ford, Volkswagen, Hondu, Audi, Fiat, Seat nebo Mercedes-Benz.

Navigační zařízení bývá nejčastěji napevno zabudováno do středové konzoly, případně je v podobě malého monitoru umístěno na přístrojové desce. Výhodou druhé varianty je možnost displej odejmout a odnést, čímž se snižuje riziko krádeže.

Další možností je koupě autorádia, které má v sobě kromě rádia a přehrávače kompaktních disků zabudovánu i funkci navigace. Tuto variantu mohou zvolit prakticky všichni, kteří po navigaci touží. Je však potřeba počítat s určitým omezením, které představuje malý displej rádia.

Ten neumožňuje zobrazení mapy, k navádění užívá hlasových pokynů a piktogramů. Jenže vývoj je nezadržitelný. Firma Pioneer už představila model s rozměrným dotykovým displejem, který lze vysunout z "těla" rádia.

Najde správnou cestu
Co navigace vlastně umí? Jednoduše se dá říci, že je toho stále více. Základem zůstává co nejpřesnější vedení řidiče do cíle naprogramované trasy. Při cestě neznámým okolím navigace hlasově včas řidiče upozorní na blížící se křižovatku nebo navede do správného směru a poradí, kde odbočit.

K tomu je potřeba digitální navigační mapa, která byla dlouhá léta velkým úskalím navigace. S tím, jak přibývají další zmapované úseky, stává se navigace stále užitečnějším pomocníkem. "Na trhu je nyní poslední verze mapy pro Českou republiku, která obsahuje pokrytí už více než padesáti procent obydleného území," vysvětluje Evžen Krauskopf.

Kromě silnic mapa nabízí i informace o čerpacích stanicích, hotelech, bankomatech, nemocnicích nebo servisech. Standardem už se také pomalu stávají takzvané dynamické (aktivní) navigační systémy. "Počítač ve voze zpracovává signály vysílané rozhlasovými stanicemi a zohledňuje je při navigování.

Přístroj pak vyhodnotí, zda je výhodnější sjet na nejbližším exitu z dálnice, či zda bude výhodnější počkat v koloně. Tato služba však funguje pouze v západní Evropě," vysvětluje Kateřina Vokounová ze společnosti Blaupunkt.

Navigace má i své slabiny
Hlavním problémem navigačních systémů je neslučitelnost různých značek. Pokud si koupíte autorádio s navigací značky Pioneer, nelze k němu používat mapu vytvořenou pro zařízení firmy Blaupunkt.

Právě mapy mohou do budoucna představovat investici v řádu několika tisíc korun. Na běžný CD-ROM se totiž vejde podrobná mapa maximálně České republiky. Řidič směřující za hranice si tak disk s daty musí vyměnit. Mapa jednoho státu vyjde přibližně na šest tisíc korun.

Nejbližší budoucnost tak patrně patří nosičům DVD s větší kapacitou. Obtíž představuje i fakt, že některé přístroje si v paměti nedokážou uchovat data uložená na nosiči CD. Pokud chcete nechat navigaci pracovat, nezbývá než na poslech hudby zapomenout. Nové modely si i s tímto problémem už poradí.

Cena je stále vysoká
Masovému rozšíření navigačních systémů do všech vozů brání jejich stále poměrně vysoká cena. Například Škoda nabízí "malou" navigaci pro Škodu Superb za 44 tisíc Kč.

Takzvaná velká navigace s barevným LCD panelem pak zákazníka vyjde i na více než 70 tisíc korun. Podobně jsou na tom i ostatní automobilky. Levnější variantu pak představují již zmíněné navigační systémy v podobě rádií. Ty se dají pořídit v ceně od 30 tisíc korun.

Jak navigace funguje

Základním principem většiny navigačních systémů je určení polohy vozidla pomocí signálu ze satelitů GPS (Global Positioning System).

Systém GPS tvoří celkem 24 satelitů, které krouží na šesti oběžných drahách přibližně 20 tisíc kilometrů nad Zemí. Navigační počítač potřebuje k určení polohy vozidla signál minimálně ze tří satelitů, ale většinou jich je k dispozici pět až šest.

Zjištěná poloha je srovnávána s údaji na digitální mapě na nosiči CD-ROM nebo DVD. Kromě těchto informací využívá navigační počítač také údaje gyroskopu (určuje směr jízdy) a z tachosignálu (zaznamenává rychlost vozidla a ujetou vzdálenost).

Díky těmto komplexním informacím je navigační systém schopen určit polohu vozu, a tím ho i navádět s přesností několika metrů.

Nejlevnější variantou navigace jsou zařízení připomínající něco mezi malým přenosným počítačem a mobilním telefonem. Tento výrobek bývá označován PDA. Za pomoci signálu GPS zjistí přesnou polohu a díky mapám, které lze do jeho paměti nahrát, pak ukáže přesnou trasu. Cena se pohybuje mezi deseti a dvaceti tisíci korunami.

NAVIGACE NAVÍC Velký display může být součástí navigace pořízené dnes už i dodatečně

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz