Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace vede správnou cestu

  15:15aktualizováno  15:15
Také před dlouhou cestu do zahraničí nebo do města na druhém konci republiky, kde jste ještě nikdy předtím nebyli, s mapou v ruce složitě plánujete trasu? Je tu i jiná možnost - pořídit si navigační systém. Mapa pro navigaci pokrývá už více než padesát procent obydleného území České republiky.

Navigační systémy byly donedávna součástí pouze nejluxusnějších automobilů, ale situace se pomalu začíná měnit a "elektronická mapa" proniká i do vozů nižších tříd.

I pro škodovky
Dá se očekávat, že toto zařízení se postupem doby stane poměrně běžnou součástí automobilů.

Vzrůstající oblibu navigace potvrzuje i tiskový mluvčí automobilky Škoda (ta zařízení ve svých vozech nabízí od roku 1988) Evžen Krauskopf: "Zájem o navigační přístroje roste. Roční nárůst se pohybuje v desítkách až stovkách procent, podle modelů."

Navigaci si nejčastěji pořizují majitelé automobilů Superb. "Zájem však projevují i majitelé octavií. U fabií je zájem především na náročnějších exportních trzích," doplňuje Krauskopf.

Patero rad
Pro výběr navigace

1. Zvažte její pořízení
Navigační systém se vzhledem k vysoké pořizovací ceně vyplatí motoristům, kteří za volantem tráví mnoho času a často cestují za hranice. K cestě na chatu navigaci v Česku nepotřebujete.
2.Vyberte správný model
Pokud se pro navigaci rozhodnete, rozmyslete si, jaký model si pořídíte. Cenový rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší verzí může dosáhnout i padesáti tisíc korun.
3.Ceny budou klesat
Na trhu se objevují stále nové modely a ty stávající rychle zastarávají. Přemýšlejte, zda s koupí navigačního systému raději ještě nepočkat. Očekávat se dá pokles cen.
4.Počítejte s nákupem map
Digitální mapy pro navigační systémy stále nejsou úplné, a proto vznikají modernější verze. Koupě nové mapy představuje investici v řádu několika tisíc korun.
5.Pozor na různé verze
Navigace různých značek si spolu "nerozumějí". Budete-li mít systém Blaupunkt, CD-ROM s digitální mapou pro Pioneer vám je k ničemu.
Kolik je navigací
Jakou navigaci zvolit? Při koupi nového vozu má zákazník výběr omezený nabídkou výrobce aut. Nejčastěji je u nás možné se setkat s vestavěnými navigačními systémy značky Blaupunkt. Tato firma své výrobky dodává například pro Škodu, Ford, Volkswagen, Hondu, Audi, Fiat, Seat nebo Mercedes-Benz.

Navigační zařízení bývá nejčastěji napevno zabudováno do středové konzoly, případně je v podobě malého monitoru umístěno na přístrojové desce. Výhodou druhé varianty je možnost displej odejmout a odnést, čímž se snižuje riziko krádeže.

Další možností je koupě autorádia, které má v sobě kromě rádia a přehrávače kompaktních disků zabudovánu i funkci navigace. Tuto variantu mohou zvolit prakticky všichni, kteří po navigaci touží. Je však potřeba počítat s určitým omezením, které představuje malý displej rádia.

Ten neumožňuje zobrazení mapy, k navádění užívá hlasových pokynů a piktogramů. Jenže vývoj je nezadržitelný. Firma Pioneer už představila model s rozměrným dotykovým displejem, který lze vysunout z "těla" rádia.

Najde správnou cestu
Co navigace vlastně umí? Jednoduše se dá říci, že je toho stále více. Základem zůstává co nejpřesnější vedení řidiče do cíle naprogramované trasy. Při cestě neznámým okolím navigace hlasově včas řidiče upozorní na blížící se křižovatku nebo navede do správného směru a poradí, kde odbočit.

K tomu je potřeba digitální navigační mapa, která byla dlouhá léta velkým úskalím navigace. S tím, jak přibývají další zmapované úseky, stává se navigace stále užitečnějším pomocníkem. "Na trhu je nyní poslední verze mapy pro Českou republiku, která obsahuje pokrytí už více než padesáti procent obydleného území," vysvětluje Evžen Krauskopf.

Kromě silnic mapa nabízí i informace o čerpacích stanicích, hotelech, bankomatech, nemocnicích nebo servisech. Standardem už se také pomalu stávají takzvané dynamické (aktivní) navigační systémy. "Počítač ve voze zpracovává signály vysílané rozhlasovými stanicemi a zohledňuje je při navigování.

Přístroj pak vyhodnotí, zda je výhodnější sjet na nejbližším exitu z dálnice, či zda bude výhodnější počkat v koloně. Tato služba však funguje pouze v západní Evropě," vysvětluje Kateřina Vokounová ze společnosti Blaupunkt.

Navigace má i své slabiny
Hlavním problémem navigačních systémů je neslučitelnost různých značek. Pokud si koupíte autorádio s navigací značky Pioneer, nelze k němu používat mapu vytvořenou pro zařízení firmy Blaupunkt.

Právě mapy mohou do budoucna představovat investici v řádu několika tisíc korun. Na běžný CD-ROM se totiž vejde podrobná mapa maximálně České republiky. Řidič směřující za hranice si tak disk s daty musí vyměnit. Mapa jednoho státu vyjde přibližně na šest tisíc korun.

Nejbližší budoucnost tak patrně patří nosičům DVD s větší kapacitou. Obtíž představuje i fakt, že některé přístroje si v paměti nedokážou uchovat data uložená na nosiči CD. Pokud chcete nechat navigaci pracovat, nezbývá než na poslech hudby zapomenout. Nové modely si i s tímto problémem už poradí.

Cena je stále vysoká
Masovému rozšíření navigačních systémů do všech vozů brání jejich stále poměrně vysoká cena. Například Škoda nabízí "malou" navigaci pro Škodu Superb za 44 tisíc Kč.

Takzvaná velká navigace s barevným LCD panelem pak zákazníka vyjde i na více než 70 tisíc korun. Podobně jsou na tom i ostatní automobilky. Levnější variantu pak představují již zmíněné navigační systémy v podobě rádií. Ty se dají pořídit v ceně od 30 tisíc korun.

Jak navigace funguje

Základním principem většiny navigačních systémů je určení polohy vozidla pomocí signálu ze satelitů GPS (Global Positioning System).

Systém GPS tvoří celkem 24 satelitů, které krouží na šesti oběžných drahách přibližně 20 tisíc kilometrů nad Zemí. Navigační počítač potřebuje k určení polohy vozidla signál minimálně ze tří satelitů, ale většinou jich je k dispozici pět až šest.

Zjištěná poloha je srovnávána s údaji na digitální mapě na nosiči CD-ROM nebo DVD. Kromě těchto informací využívá navigační počítač také údaje gyroskopu (určuje směr jízdy) a z tachosignálu (zaznamenává rychlost vozidla a ujetou vzdálenost).

Díky těmto komplexním informacím je navigační systém schopen určit polohu vozu, a tím ho i navádět s přesností několika metrů.

Nejlevnější variantou navigace jsou zařízení připomínající něco mezi malým přenosným počítačem a mobilním telefonem. Tento výrobek bývá označován PDA. Za pomoci signálu GPS zjistí přesnou polohu a díky mapám, které lze do jeho paměti nahrát, pak ukáže přesnou trasu. Cena se pohybuje mezi deseti a dvaceti tisíci korunami.

NAVIGACE NAVÍC Velký display může být součástí navigace pořízené dnes už i dodatečně

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.