VIDEO: Rally jezdec a navigátor mají tajnou řeč, které rozumí jen oni

  21:03aktualizováno  21:03
Nesmí udělat chybu, musí se maximálně soustředit a k tomu číst pokyny z itineráře, když se lomozící rallyový speciál řídí úzkou cestou. „Čtení navigačních pokynů pilotovi v rally je ale jen část práce spolujezdce,“ říká Barbora Rendlová, která „čte noty“ rallyovému jezdci Václavu Kopáčkovi.

„Rozpis musí být co nejjednodušší, například, aby se pokyny dobře říkaly a byly výstižné,“ vysvětluje Rendlová. Každý pilot s navigátorem mají vlastní slovník, jsou to slova, kterým rozumějí v těch správných souvislostech jen oni.

Navigátoři používají základní značky a pokyny, které ovšem mají doplněné podle toho, jak jsou domluvení s jezdcem. Základem je vzdálenost v metrech, směr zatáčky a potom náročnost zatáčky - na to mají vlastní škálu. „Každému jezdci vyhovuje něco jiného, různí piloti také vyžadují různě podrobný itinerář,“ dodává Barbora Rendlová. Záleží také na tom, jak si pilot sám pamatuje trať rychlostních zkoušek.

„Už ve chvíli, kdy je zveřejněný kalendář závodů na sezonu, obstarávám například bydlení pro tým. Před každým závodem musím důkladně nastudovat všechny dokumenty, které pořadatel vydá,“ popisuje. Pak zpracovává také harmonogram pro servis, ale třeba i pro catering,

Přímo na závodech pak společně s pilotem sestavují při tréninkových jízdách vlastní itinerář pro celou trať s doplňujícími informacemi.

Spolujezdec potřebuje papír, tužku, barevné fixy, hodinky, stopky... A nervy jako špagáty. Je to adrenalin a obrovská zodpovědnost, rozhodně není čas a myšlenky na to, že by se spolujezdci dělalo špatně, protože nesleduje jen trať, ale dívá se také do itineráře.

Co se nesmí se stát? „Pozdní nebo brzký příjezd na start rychlostní zkoušky, špatně „přečtená“ zatáčka, nebo třeba omylem otočené dvě stránky itineráře najednou,“ vypočítává Barbora Rendlová.

Když se spolujezdec „ztratí“ v rozpisu, musí to pilotovi nahlásit. Ten pak jede „na oči“ a hlásí navigátorovi pokyny tak, jako když ho spolu sestavovali. Navigátor se pak musí „chytit“, má na to v itineráři svoje záchytné body.

Z českého poháru jsou podle Redlové nejnáročnější rally Český Krumlov a Barum Rally. Krumlovská rally je náročná, záludná, Barumka je náročná protože je dlouhá. 46. ročník Rallye Český Krumlov se jede o tomto víkendu, zpravodajství ze závodu sledujte na Sport.iDNES.cz



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Další z rubriky

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...



Najdete na iDNES.cz