Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat fára z historické sci-fi. Navigaci mělo už před čtyřiceti lety

aktualizováno 
Prototyp Hurricane z konce šedesátých let překvapuje agresivním designem a na svou dobu futuristickou konstrukcí a výbavou. Ta nám ale dnes připadá jak z hodně starého sci-fi filmu. Dokazuje však, že občas bláznivé kreace prototypů nemůžeme brát na lehkou váhu.

Pro našince vcelku neznámý Holden vládne australským silnicím po desítky let. Původní výrobce kočárů z 19. století přešel v roce 1931 pod křídla amerického koncernu GM.

I proto se mnoho modelů značky výrazně inspirovalo u amerických aut koncernu a v posledních dekádách to často byly i překabátěné opely, později se do nabídky dostaly i variace na produkci jihokorejského Daewa. Mnoho modelů se ale Holdenu povedlo a některé si zaslouží místo v dějinách motorismu. 

Fotogalerie

Svůj první koncept, tedy výstavní auto pro předvádění a také pro testování nejnovějších technologií, představil světu Holden v roce 1969.

Holden Hurricane pod kódovým označením RD 001 začali vyvíjet již na začátku šedesátých let, výsledný prototyp tak spatřil světlo světa poměrně pozdě. Ale čekání stálo za to.

Sporťák s motorem uloženým uprostřed, pohonem zadních kol a čistě dvoumístnou kabinou už od pohledu nevypadá tuctově. Přední část připomíná tehdejší (a ostatně trochu i současná) závodní auta kategorie Le Mans nebo americké CanAmy. Zadní blatníky pak překrývají kola a vše dotváří kabina s obřím jednodílným sklem. Karoserie má výrazně aerodynamické tvary, ostatně testována byla ve větrném tunelu.

O pohon se staral osmiválec s objemem 4,2 litru a výkonem téměř 200 kW. Motor se po úpravách dostal později i do sériových modelů Holdenu.

A teď karosářské vychytávky: ač přední světla vypadají jako vyklápěcí, mají jen zaklapávací kryt, samotné reflektory jsou v blatnících zabudované napevno. A že chybí dveře? To je nezbytné řešení kvůli obřímu oknu. Místo nich tak má hurricane hydraulicky vyklápěnou celou kabinu. Ta se při otevření vysune směrem dopředu, navíc se vyklopí sloupek řízení a vysunou sedadla. Karoserii pak dotváří výklopná zadní část, jako to známe ze závodních aut.

Holden Hurricane

To nejzajímavější se ale ukrývá v kabině hurricanu. Spolu s osobitým designem přístrojové desky vypadá interiér jak z fantastického filmu. Některé prvky výbavy totiž předběhly dobu o pěkných pár desítek let.

Auto mělo třeba parkovací kameru, jejíž obraz se promítal na malinký černobílý monitor. Samozřejmě nikoliv displej, ale klasickou CRT obrazovku. Na svou dobu nadstandardní byla i automatická klimatizace a samonavíjecí pásy.

Ve výbavě byla dokonce i jednoduchá navigace Pathfinder. A jelikož v té době žádné komerční navigační satelity nad zeměkoulí nekroužily, musel Holden použít jiný systém. Tím byly magnety umístěné ve vozovce a na křižovatkách, které pomáhaly určovat směr. Do praxe se tento systém nedostal, ale nápad to byl na svou dobu rozhodně revoluční. Za pozornost stojí panel navigace a pak také přehršel mechanických číslicových zobrazovačů a ručičkových ukazatelů.

Holden Hurricane

Historicky první prototyp značky zmizel po krátkém období slávy v depozitáři firmy. Do restaurování se zaměstnanci Holdenu pustili v roce 2006 a protože na něm pracovali převážně ve svém volném čase, trvala důkladná renovace pět let. Ale výsledek stojí za to. Poprvé se restaurovaný hurricane představil veřejnosti v Melbourne. Ve stejném městě, kde zazářil v roce 1969. 

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.