Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Návrat fára z historické sci-fi. Navigaci mělo už před čtyřiceti lety

Prototyp Hurricane z konce šedesátých let překvapuje agresivním designem a na svou dobu futuristickou konstrukcí a výbavou. Ta nám ale dnes připadá jak z hodně starého sci-fi filmu. Dokazuje však, že občas bláznivé kreace prototypů nemůžeme brát na lehkou váhu.

Pro našince vcelku neznámý Holden vládne australským silnicím po desítky let. Původní výrobce kočárů z 19. století přešel v roce 1931 pod křídla amerického koncernu GM.

I proto se mnoho modelů značky výrazně inspirovalo u amerických aut koncernu a v posledních dekádách to často byly i překabátěné opely, později se do nabídky dostaly i variace na produkci jihokorejského Daewa. Mnoho modelů se ale Holdenu povedlo a některé si zaslouží místo v dějinách motorismu. 

Svůj první koncept, tedy výstavní auto pro předvádění a také pro testování nejnovějších technologií, představil světu Holden v roce 1969.

Holden Hurricane pod kódovým označením RD 001 začali vyvíjet již na začátku šedesátých let, výsledný prototyp tak spatřil světlo světa poměrně pozdě. Ale čekání stálo za to.

Sporťák s motorem uloženým uprostřed, pohonem zadních kol a čistě dvoumístnou kabinou už od pohledu nevypadá tuctově. Přední část připomíná tehdejší (a ostatně trochu i současná) závodní auta kategorie Le Mans nebo americké CanAmy. Zadní blatníky pak překrývají kola a vše dotváří kabina s obřím jednodílným sklem. Karoserie má výrazně aerodynamické tvary, ostatně testována byla ve větrném tunelu.

O pohon se staral osmiválec s objemem 4,2 litru a výkonem téměř 200 kW. Motor se po úpravách dostal později i do sériových modelů Holdenu.

A teď karosářské vychytávky: ač přední světla vypadají jako vyklápěcí, mají jen zaklapávací kryt, samotné reflektory jsou v blatnících zabudované napevno. A že chybí dveře? To je nezbytné řešení kvůli obřímu oknu. Místo nich tak má hurricane hydraulicky vyklápěnou celou kabinu. Ta se při otevření vysune směrem dopředu, navíc se vyklopí sloupek řízení a vysunou sedadla. Karoserii pak dotváří výklopná zadní část, jako to známe ze závodních aut.

Holden Hurricane

To nejzajímavější se ale ukrývá v kabině hurricanu. Spolu s osobitým designem přístrojové desky vypadá interiér jak z fantastického filmu. Některé prvky výbavy totiž předběhly dobu o pěkných pár desítek let.

Auto mělo třeba parkovací kameru, jejíž obraz se promítal na malinký černobílý monitor. Samozřejmě nikoliv displej, ale klasickou CRT obrazovku. Na svou dobu nadstandardní byla i automatická klimatizace a samonavíjecí pásy.

Ve výbavě byla dokonce i jednoduchá navigace Pathfinder. A jelikož v té době žádné komerční navigační satelity nad zeměkoulí nekroužily, musel Holden použít jiný systém. Tím byly magnety umístěné ve vozovce a na křižovatkách, které pomáhaly určovat směr. Do praxe se tento systém nedostal, ale nápad to byl na svou dobu rozhodně revoluční. Za pozornost stojí panel navigace a pak také přehršel mechanických číslicových zobrazovačů a ručičkových ukazatelů.

Holden Hurricane

Historicky první prototyp značky zmizel po krátkém období slávy v depozitáři firmy. Do restaurování se zaměstnanci Holdenu pustili v roce 2006 a protože na něm pracovali převážně ve svém volném čase, trvala důkladná renovace pět let. Ale výsledek stojí za to. Poprvé se restaurovaný hurricane představil veřejnosti v Melbourne. Ve stejném městě, kde zazářil v roce 1969. 

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...