Návrat k motorkám mnohdy bolí na těle i penězích

-
Jakkoliv nervózní, kolísající a kvůli dovozům ojetin ze zahraničí také rozhádaný je tuzemský trh s novými i staršími auty,jdou naopak motorky v tichosti na odbyt sice v množství mnohem menším, ale poměrně dobře. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek odhaduje,že letos se v zemi prodá zhruba 8300 nových motocyklů, tedy nejméně o tisícovku víc než vloni, a dalších minimálně 5500 starších strojů lidé podobně jako v minulém roce dovezou z ciziny.

»Sice se zpožděním za motoristicky vyspělejším světem, ale přece jenom se i Češi vracejí k motocyklům. »Na rozdíl od aut ale mnozí o motorkách žalostně málo vědí. Výsledkem pak bývají koupě ojetin, nad kterými zůstává rozum stát. Mám tím na m ysli nejen finanční prodělky, ale také případy, kdy si nezkušený jezdec troufne na stroj, na který nestačí,« vyjádřil se Pavel Rys, který s novými i staršími motorkami obchoduje v Přešticích na Plzeňsku. Kdo v tuzemsku kupuje ojeté motorky? Hlavně lidé, kteří mají poměrně vyhraněnou představu o značce a typu motocyklu a přitom jim omezené finance nedovolí koupi stroje nového. Disponují podle zkušeností motoristických odborníků hotovostí ve výši od padesáti do dvou set tisícovek a věkem bývají nejčastěji mezi dvacítkou a třicítkou. »Poslední dobou ale přibývá také čtyřicátníků, a dokonce i padesátníků, kteří si chtějí udělat radost, nebo dohánějí to, oč přišli,« doplnil Pavel Rys. Ten poradil, aby se začátečník nezajímal o víc než o šestistovku. »A to ještě hovořím o člověku, který už na motorce jezdil. Teprve po dvou letech se šestistovkou by se měl jezdec ohlížet po silničním stroji litrového obsahu a silnějším,« konstatoval Pavel Rys. Motorku volí každý podle svého zájmu, stylu a srdce. Orientačně ovšem lze vycházet ze zásady,že nejméně pobitý,relativně zachovalý, bezproblémový a nenáročný bývá chopper. Při koupi je dražší, což ovšem na druhé straně slibuje, že se také dobře prodá. Jetý bývá k mání za částky od 90 000 do 220 000 korun. V případě endura už je velmi důležité zkoumat, kdo s ním jezdil a zda stroj najezdil většinu kilometrů v drsném terénu, nebo sloužil v mírných podmínkách jako cestovní. Enduro bývá levnější než jiné stroje,také údržba i náhradní díly jsou cenově nejdostupnější. Perspektivní kus lze pořídit za cenu od 60 000 do 200 000 korun. Největší riziko plyne z koupě sportovního motocyklu, který také nejrychleji ztrácí na ceně. Náhradní díly, provoz a údržba patří k nejdražším, nejkomplikovanější je rovněž posouzení ojetiny. Laik často draze zaplatí za stroj na konci životnosti či po těžké havárii. Ještě přijatelný průměr cenou začíná zhruba u 90 000 korun a opravdová kvalita mezi ojetinami šplhá až ke 300 000. Nákup v cizině přitom úspory zpravidla nepřinese. »Nebourané motorky jsou v zahraničí dražší než v Česku. A jestli se něco pořád ještě vyplácí, jsou to hlavně výhodně havarované stroje. K těm se ale laik obvykle nedostane a u těžce pobitých kusů jen těžko odhadne náklady na opravy. Až doma pak zjistí, že vlastně prodělal,« řekl pražský dovozce starších a hlavně havarovaných motocyklů Jiří V ojáček. Motoristu zvyklého kupovat starší auta snad překvapí, že u motorek se mnohem častěji mění majitelé a frekvence se zvyšuje se stářím stroje. »Nový stroj drží jezdec dva až tři roky, u starších motocyklů se za rok vystřídá také pět majitelů,« řekl Pavel Rys, který k vážnějšímu zájmu doporučuje hlavně exempláře od ročníku výroby 1992. »Se staršími motorkami zřejmě bude hodně starostí. Kusy pod ročníkem 1989 se špatně prodávají,« uvedl Pavel Rys. Současně upozornil, že jen rok výroby není pro koupi rozhodující. »Znám jen dva roky mladé motocykly, které jsou zničené, a mohl bych hovořit o motorkách osmiletých, a přesto zachovalých. Připočteme-li k tomu všemu okolnost, že prakticky každý starší motocykl během svého života ležel, a často nejednou, tak dospějeme k závěru, že koupě starší motorky není nijak snadná. A to jsem ještě nehovořil o riziku, že motocykl nabízený na prodej může být kradený v tuzemsku nebo v cizině. Je to dokonce pravděpodobnější než u automobilů,« upozornil Pavel Rys. »Proto se zájemce o jetý motocykl té či oné značky nebo vysněného modelu. Nejlépe udělá, když k transakci přizve odborníka nejlépe ze specializovaného servisu a nevezme první, co uvidí.«

Orientační ceny motocyklových dílů a oprav (v Kč)
GO motoru 20 000 až 40 000
rám 20 000 až 50 000
přední vidlice 30 000 až 40 000
ráfek 10 000 až 15 000
nádrž 20 000 až 25 000
kapotáž až 50 000
spojka 2000 až 3000
brzdový kotouč 8000 až 15 000
brzdové destičky (1 kolo) 600 až 800
přední plášť 2500 až 4500
zadní plášť 3000 až 7500
řetězová sada 2500 až 7500
sportovní laděný výfuk 6500 do 19 000
tlumič řízení 8000 do 12 000
PRAMEN: AUTO MOT O