Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat loukotí: nová pneumatika nepotřebuje vzduch

  11:16aktualizováno  11:16
Pneumatikářský gigant Bridgestone představil koncept pneumatiky, kterou není potřeba nafukovat. Speciální konstrukce připomíná loukoťová kola a její výhodou má být vysoká trvanlivost a praktická nezničitelnost pneumatiky.

Bridgestone Innovative Tire Structure | foto: Bridgestone

Na autosalonu v Tokiu se Bridgestone pochlubil konceptem Innovative Tire Structure. Tato nová pneumatika nepotřebuje být pro svou funkci plněna vzduchem nebo jiným médiem. Je to dáno speciální konstrukcí, kde běhoun nesou speciální paprsky z termoplastické pryskyřice. Zjednodušeně řečeno je to vlastně takové loukoťové kolo.

Na rozdíl od klasického loukoťového kola jsou ale pryskyřičné lamely pružné - a to v podélném i příčném směru rozdílně. To umožňuje naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Běhoun pneumatiky je vyměnitelný, samotná podpůrná struktura se dá používat neustále dokola, dokud nedojde k jejímu vážnému mechanickému poškození. Taková pneumatika by pak měla být podstatně ohleduplnější k životnímu prostředí. Jak materiál běhounu, tak pryskyřičné konstrukce jsou navíc plně recyklovatelné.

Bridgestone koncept představil v podobě devítipalcové pneumatiky na malém elektrickém vozítku. To také vypovídá o tom, pro jaké aplikace jsou zatím podobné pneumatiky vhodné. Ačkoli totiž takové "obutí" prakticky nelze píchnout a řidič jej musí měnit opravdu, jen až když dojde ke sjetí běhounu nad únosnou mez, v praxi mají podobné konstrukce řadu nevýhod.

To ostatně ukázal už před pěti lety koncept Michelin Tweel, který je postaven na prakticky shodném principu. Ačkoli takové pneumatiky snižují valivý odpor, mohou poskytnout i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, pro aplikace v běžných vozech se nehodí. Pneumatiky s průhlednou konstrukcí jsou totiž ve vyšších rychlostech hodně hlučné a také se oproti běžnému "obutí" podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Podobnými neduhy bude zřejmě trpět i koncept Bridgestone. Zda a v jaké podobě tedy bude projekt uveden do praxe, zatím není známo.





Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.