Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh na redukci emisí je podle výrobců nerealistický

aktualizováno 
Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise kysličníku uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je nerealistický, vážně poškodí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu i spotřebitele.
Výfuk, emise

Výfuk, emise - Výfuk, emise | foto: Profimedia.cz

Říkají to zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).  "Proces (snižování emisí) zmrzačí výrobu automobilů," řekl Sergio Marchionne, předseda ACEA.

Podle automobilových výrobců se během tří let nedá ambiciózního cíle navrženého komisí dosáhnout. Technologické změny v konstrukci motorů, které jsou pro výrazné snížení emisí nutné, je totiž nejprve nutné navrhnout a otestovat, což bude trvat delší dobu.

"Je nerealistické věřit, že se to dá stihnout do roku 2012. Legislativa nebude hotová před rokem 2009 a auta roku 2012 budou na rýsovacím prkně zítra," uvedl ve svém vystoupení Marchionne. "Je to nesmysl, automobilový průmysl není obchod s potravinami," dodal.

Předseda ACEA také zdůraznil, že břemeno ve formě nákladů na snižování emisí by neměli nést jen automobiloví výrobci. Podle něj musí větším dílem přispět také výrobci paliv a pneumatik, správci komunikací, politici a úřady, které se starají o dopravní efektivitu.

Evropská komise po dlouhých debatách představila návrh na redukci emisí u nových automobilů začátkem letošního února. Snížení na úroveň 130 gramů by se mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a k redukci o dalších deset gramů mají přispět lepší pneumatiky, efektivnější řazení a další menší technologické změny.

V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Podle různých sdružení výrobců by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč); některé automobilky mluví až o 150 000 korunách na vybraný model nového vozu.

Automobilky sice mluví o tom, že snahu o snížení emisí respektují, ale téměř jednohlasně tvrdí, že ho nelze dosáhnout bez vypracování dopadové studie. Požadují také zapojení dalších subjektů, které množství vypouštěných emisí ovlivňují.

Zástupci ACEA také opakovali, že boj s emisemi pomocí technologických změn automobilových motorů je cenově neefektivní. Snížení o každý gram CO2 je totiž prý mnohem dražší, než kdyby se zvolil jiný přístup.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.