Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh změn silničního zákona bude hotový v únoru

  11:14aktualizováno  11:14
Expertní komise ministerstva dopravy by měla do konce února dokončit návrh novely silničního zákona. Změny v dopravě, mezi které mimo jiné patří zrušení přednosti tramvají před chodci, by po případném schválení parlamentem mohly začít platit od začátku roku 2009. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Robert RambousekMF DNES

Podle Řebíčka také komise složená z dopravních odborníků nebo zástupců politických stran mimo jiné nalezla společné stanovisko k problému takzvané osoby blízké.

Ředitel dopravní policie Martin Červíček uvedl, že komise mimo jiné navrhla odstranit ze zákona ustanovení, které umožňuje některým řidičům s odvoláním na to, že vozidlo řídil například rodinný příslušník, vyhnout se postihu za dopravní přestupek.

Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana však nelze problém vyřešit tím, že odpovědnost v takovém případě ponese vlastník vozidla, jak někteří odborníci navrhují. "Je to právně složitý problém. Máme tady leasingové smlouvy a podobně," uvedl.

Ministr však konstatoval, že návrh bude třeba ještě legislativně sladit s některými dalšími předpisy. Podílet by se na tom kromě ministerstva měla také legislativní rada vlády nebo Poslanecká sněmovna. "Není zatím všeobecná shoda," uvedl v televizi ministr.

Červíček doplnil, že policie chce také změnit v administrativní oblasti postup při šetření nehod, aby zjištění viníka bylo rychlejší.

"Pro mě je nepřijatelné, abychom v souvislosti s dopravní nehodou do 50 000 (korun škody) bez zranění byli povinni ji dokumentovat na čtyřech listech a zaznamenávat věci, které nejsou až tak důležité," uvedl Červíček. Souhlasí také s návrhem, který mimo jiné zavádí přednost chodců před tramvajemi.

Jedním z návrhů komise také bylo zvýšení hranice škody, při které je řidič povinen přivolat policii, až na 250 000 korun.

Proti tomu je však Urban. "Já si myslím, že 250 000 je příliš. Je tady spousta aut v České republice, která tuto hodnotu vůbec nemají," uvedl. Podle něj by se policie místo sankcí měla spíše soustředit na prevenci.

Řebíček také uvedl, že komise zatím neukončila diskusi o změnách v bodovém systému. Podle Urbana je například možné debatovat o vyšším počtu bodů.

Bodový systém platí od července roku 2006. Pokud motorista ztratí za přestupky 12 bodů, přijde na čas o řidičský průkaz.

Podle Urbana by také prospělo zavedení řidičských průkazů na zkoušku. S tím souhlasí také Červíček.

"Nejde jenom o omezení doby platnosti řidičského průkazu, ale také o to, jak dovychovávat řidiče, kteří se něčeho (přestupku) dopustí," konstatoval.

Podle Řebíčka by také na vybraných úsecích silnic mohlo být zpřísněno předjíždění kamionů.

Změny by se podle Červíčka mohly týkat až jedné třetiny dálnice D1.

Ministr zopakoval, že na určitých úsecích dálnic v Česku by se mohlo jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, i když se experti touto otázkou nezabývali.

Zavedení bodového systému a nový silniční zákon znamenaly revoluci v dopravě. V prvních několika měsících platnosti nového předpisu se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Loni na českých silnicích podle nedávných předběžných policejních statistik zemřelo 1 111 lidí, tedy o 155 více než za rok 2006. Zároveň se ale jednalo o druhý nejnižší počet mrtvých od roku 1990. Expertní skupinu pro vypracování novely zákona i pro posouzení jeho dopadů zřídil Řebíček v září.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.